Nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa produktów
Nowe przepisy dotyczą wyłącznie produktów nieżywnościowych, ponieważ bezpieczeństwo żywności regulują inne przepisy. Celem regulacji jest zapewnienie, że konsumentom oferowane będą wyłącznie bezpieczne produkty, niezależnie od kraju ich pochodzenia i tego, czy są sprzedawane w sklepach stacjonarnych, czy też na internetowych platformach handlowych.
Zmiany te są odpowiedzią na gwałtowny wzrost sprzedaży online oraz importu produktów z państw trzecich. Dotychczasowa dyrektywa o bezpieczeństwie produktów, która obowiązywała przez 20 lat, została zastąpiona nowym rozporządzeniem. Oznacza to, że przepisy będą w takiej samej formie obowiązywały we wszystkich państwach członkowskich i nie będą musiały być dostosowywane do prawa krajowego. To zapewni jednolite stosowanie regulacji w całej UE.
Modernizacja systemów monitorowania
Nowe przepisy unowocześniają unijne systemy monitorowania bezpieczeństwa produktów. Modernizacji uległ system wczesnego ostrzegania, znany jako Safety Gate, za pośrednictwem którego państwa członkowskie informują o pojawieniu się niebezpiecznych produktów na ich rynku.
W ramach GPSR ustanowiono również sieć ds. bezpieczeństwa konsumentów, która ułatwia koordynowanie działań organów krajowych i Komisji Europejskiej w zakresie walki z niebezpiecznymi towarami. Producenci, importerzy i dystrybutorzy mogą korzystać z systemu zawiadamiania o odzyskaniu produktów i informować np. o wycofaniu niebezpiecznych produktów z obrotu lub odzyskaniu ich od konsumentów po tym, gdy ci otrzymali informację, że ich zakup nie jest bezpieczny.
Nowe obowiązki dla platform sprzedażowych
Rozporządzenie nakłada nowe obowiązki na platformy sprzedażowe w sieci. Sprzedający w internecie nie mogą już ukrywać się za pseudonimami, muszą podawać swoje dane kontaktowe, w tym imię i nazwisko lub nazwę firmy oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nimi skontaktować.
Wymagane są również dokładne oznaczenia produktów sprzedawanych online, w tym ich zdjęcia i opisy. Na opakowaniach lub dokumentach sprzedaży powinny widnieć wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa produktu. Konsumenci mają również prawo domagać się zadośćuczynienia w sytuacji, jeśli odniosą szkody z racji zakupu ryzykownych produktów.
Korzyści dla konsumentów i wyzwania dla UE
Oczekuje się, że nowe przepisy nie tylko będą lepiej chronić konsumentów, ale przyniosą też znaczne oszczędności UE. Dzisiaj – jak donosi Komisja Europejska - straty będące skutkiem obrażeń i zgonów, spowodowanych przez niebezpieczne produkty, wyceniane są na 11,5 mld euro rocznie.
Nowe regulacje zostały z zadowoleniem przyjęte przez unijne organizacje konsumentów. Jednak zaapelowały one do UE o skuteczne egzekwowanie tych przepisów.
– Ważne jest, aby przepisy te nie pozostały na papierze, a władze dysponowały niezbędnymi zasobami do działania przeciwko nieuczciwym sprzedawcom – powiedział Agustin Reyna, dyrektor generalny unijnej organizacji konsumentów BEUC.
Z danych BEUC wynika, że w ubiegłym roku 7 na 10 europejskich konsumentów kupiło towary lub usługi online. Z kolei statystyki Safety Gate wykazały, że 31 proc. ze zidentyfikowanych na rynku UE niebezpiecznych produktów sprzedawanych było w internecie.
Nowe przepisy o bezpieczeństwie produktów w UE to krok w stronę większej ochrony konsumentów i jednolitego rynku. Jednak ich skuteczność będzie zależała od tego, jak dobrze będą egzekwowane w praktyce.
źródło: PAP
