Nieprawidłowe oznakowanie detergentów. UOKiK apeluje o ostrożność

Oliwia Marciszewska
Opracowanie:
W ramach ogólnopolskiej akcji UOKiK skontrolowano 31 przedsiębiorców. Zakwestionowano łącznie 20 partii detergentów. W większości przypadków na opakowaniach brakowało części wymaganych oznaczeń, np. informacji o zawartości procentowej składników czy ostrzeżeń po polsku. W dwóch przypadkach zabrakło informacji o konserwantach, a jedna z partii nie zawierała hasła ostrzegawczego „UWAGA”. W innym przypadku nie zamieszczono danych dotyczących opakowania i jego utylizacji. Stwierdzono także jedną partię przeterminowaną.
W ramach ogólnopolskiej akcji UOKiK skontrolowano 31 przedsiębiorców. Zakwestionowano łącznie 20 partii detergentów. W większości przypadków na opakowaniach brakowało części wymaganych oznaczeń, np. informacji o zawartości procentowej składników czy ostrzeżeń po polsku. W dwóch przypadkach zabrakło informacji o konserwantach, a jedna z partii nie zawierała hasła ostrzegawczego „UWAGA”. W innym przypadku nie zamieszczono danych dotyczących opakowania i jego utylizacji. Stwierdzono także jedną partię przeterminowaną.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Inspekcją Handlową przeprowadził kontrolę oznakowania detergentów dostępnych na polskim rynku. W wyniku działań przeanalizowano 123 partie produktów, z czego w 16 proc. wykryto nieprawidłowości. Najczęściej dotyczyły one braku informacji w języku polskim, niekompletnego składu lub nieodpowiedniego oznaczenia zagrożeń.

Spis treści

W ramach ogólnopolskiej akcji UOKiK skontrolowano 31 przedsiębiorców – w tym 12 hurtowni, 11 sklepów detalicznych i 8 punktów wielkopowierzchniowych. Kontrole objęły m.in. proszki, płyny i kapsułki do prania, środki do płukania tkanin oraz środki do zmywania.

– Prezes UOKiK wraz z Inspekcją Handlową dba o to, by do konsumentów trafiały wyłącznie prawidłowo oznakowane produkty chemiczne – podkreślono w komunikacie urzędu.

Najczęstsze uchybienia

Zakwestionowano łącznie 20 partii detergentów. W większości przypadków na opakowaniach brakowało części wymaganych oznaczeń, np. informacji o zawartości procentowej składników czy ostrzeżeń po polsku. W dwóch przypadkach zabrakło informacji o konserwantach, a jedna z partii nie zawierała hasła ostrzegawczego „UWAGA”. W innym przypadku nie zamieszczono danych dotyczących opakowania i jego utylizacji. Stwierdzono także jedną partię przeterminowaną.

Reakcje i konsekwencje

W związku z ujawnionymi nieprawidłowościami Inspekcja Handlowa przekazała informacje do lokalnych oddziałów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, która może podjąć dalsze działania kontrolne wobec producentów i importerów. Większość przedsiębiorców objętych kontrolą uzupełniła już brakujące oznaczenia.

Nałożono także karę finansową w wysokości 1000 zł za brak informacji dotyczących systemów zwrotu i właściwego postępowania z opakowaniami.

Obowiązki producentów i importerów

UOKiK przypomina, że obowiązek prawidłowego oznakowania detergentów spoczywa przede wszystkim na producentach i importerach. Z kolei dystrybutorzy mają obowiązek sprawdzenia, czy produkty trafiające do sprzedaży są zgodne z przepisami.

– Przed wprowadzeniem detergentu do obrotu należy upewnić się, że posiada on wszystkie wymagane oznaczenia – apeluje urząd.

Apel do konsumentów

UOKiK zachęca konsumentów, aby uważnie czytali etykiety i zgłaszali wszelkie nieprawidłowości do Inspekcji Handlowej. Ważne jest, by zwracać uwagę na:

  • kompletność informacji w języku polskim,

  • ostrzeżenia dotyczące zagrożeń dla zdrowia i środowiska,

  • szczelność i zabezpieczenia opakowań, które powinny utrudniać dostęp dzieciom.

– Kolorowe kapsułki do prania lub zmywarki mogą przypominać dzieciom słodycze lub zabawki. Dlatego należy przechowywać je w oryginalnych opakowaniach, szczelnie zamykać po każdym użyciu i trzymać poza zasięgiem najmłodszych – podkreśla UOKiK.

Regularne kontrole i edukacja zarówno producentów, jak i konsumentów, mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa produktów chemii gospodarczej dostępnych na rynku. Urząd zapowiada kontynuację działań kontrolnych i dalsze wsparcie dla świadomych zakupów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu