Spis treści
Analiza finansowa PKP Intercity. Zysk spółki w górę
W 2023 roku, PKP Intercity odnotowało przychody netto ze sprzedaży na poziomie prawie 5 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 1 mld zł w stosunku do roku 2022. Taki wynik świadczy o 27,9-procentowym wzroście, co jest efektem zarówno zwiększenia liczby pasażerów, jak i rozszerzenia oferty przewoźnika.
– Koszty działalności operacyjnej wyniosły w 2023 roku 4 mld 784,6 mln zł i były o 1 mld 47,8 mln zł wyższe niż rok wcześniej (wzrost o 28 proc.). Zysk ze sprzedaży w 2023 roku był o 42,7 mln zł wyższy niż 2022 r. i wyniósł 214 mln zł. Zysk finansowy netto w 2023 roku wyniósł 90,7 mln zł, wobec 52,5 mln zł zysku wygenerowanego w 2022 roku – przekazano w sprawozdaniu.
Analizując strukturę przychodów, można zauważyć, że znaczący udział w nich miały bilety i opłaty dodatkowe związane z komunikacją krajową, które stanowiły niemal połowę wszystkich przychodów ze sprzedaży. Wartość ta wzrosła o 17,6 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Przychody z komunikacji międzynarodowej również zanotowały wzrost, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu podróżami poza granice kraju.
Dotacje i inwestycje w rozwój
PKP Intercity korzystało również z dotacji, które miały istotny wpływ na wyniki finansowe spółki. Łączna wartość dofinansowania w 2023 roku wyniosła blisko 2 mld zł, co było wsparciem dla międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich.
– Istotną część przychodów spółki stanowiły dotacje związane z dofinansowaniem międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Wysokość dofinansowania w 2023 roku wyniosła 1 mld 893,7 mln zł – przekazano.
Spółka, mając na uwadze dalszy rozwój i poprawę jakości usług, zaplanowała szeroko zakrojone inwestycje w ramach strategii „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji". Do 2030 roku, przewidziano wydatki na poziomie 27 mld zł, które zostaną przeznaczone między innymi na zakup nowoczesnego taboru oraz budowę i modernizację stacji postojowych.
Przyszłość podróży kolejowych
PKP Intercity, jako największy polski operator kolejowy, nieustannie zwiększa swoją popularność wśród pasażerów. W 2023 roku przewoźnik przewiózł rekordową liczbę ponad 68 mln osób, co jest najlepszym wynikiem w historii spółki. Wzrost ten świadczy o rosnącej roli kolei jako preferowanego środka transportu, zarówno w podróżach krajowych, jak i międzynarodowych.
Podróżni coraz częściej wybierają pociągi TLK i IC jako ekonomiczną alternatywę, natomiast pociągi EIC i EIP, obsługiwane przez pojazdy Pendolino, mają się cieszyć zainteresowaniem wśród osób poszukujących szybkich połączeń. Takie zróżnicowanie oferty pozwala PKP Intercity na skuteczne konkurowanie na rynku przewozów pasażerskich i odpowiadanie na różnorodne potrzeby klientów.
W obliczu rosnących wyników finansowych, PKP Intercity patrzy w przyszłość z optymizmem, planując dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury i taboru. Dzięki temu podróżni mogą oczekiwać jeszcze wyższej jakości usług i większego komfortu podczas podróży koleją.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: PAP
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?