Spis treści
Wojna cenowa dyskontów. Które promocje wybierają Polacy?
Masło Mleczna Dolina za mniej niż 3 zł przy zakupie 3? Pieluchy Lupilu drugi 50 proc. taniej? Wszystkie produkty Go Vege 2+1 taniej? Walka o miano najtańszego sklepu odbywa się przede wszystkim za sprawą obniżek cen za produkty marek własnych – wynika z analizy paragonów, zrealizowanej przez Centrum Monitorowania Rynku. Aplikacja Listonic sprawdziła, które marki własne pojawiają się częściej na listach zakupów – Biedronki, czy Lidla.

Jak wskazują autorzy zestawienia, osoby planujące zakup masła, sera żółtego, produktów wegańskich, papieru toaletowego oraz pieluch – wskazują marki własne Biedronki (Mleczną Dolinę, Światowid, Go Vege, Queen oraz Dadę). Z kolei największą przewagę nad konkurencją Biedronka ma kategorii papieru toaletowego oraz pieluch. Ponadto pozycję lidera ma także w kategorii masła, „które to było dodawane do list zakupów 2,5 raza częściej niż masło Pilos z Lidla".
Natomiast do Lidla Polacy chodzą po mleko, jogurty, wędliny i kiełbasy, a także parówki i dania gotowe, wybierając takie marki jak Pilos, Pikok oraz Chef Select. Wyraźną przewagę nad konkurencją z Biedronki mają parówki (Pikok oraz Piko Pure). – Najbardziej zacięta walka między Lidlem oraz Biedronką toczyła się w kategorii jogurtów oraz produktów wegańskich – podkreślają autorzy raportu.
– Porównanie jogurtów Pilos oraz Fruvita wykazało 22 proc. przewagi na korzyść marki własnej Lidla. – Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę także produkty proteinowe, które w Biedronce znajdują się pod marką Go Active, to różnica zmaleje do zaledwie 10 proc. To szczególnie istotne, ponieważ analiza list zakupów pokazała, że wśród najczęściej wybieranych jogurtów znajdują się wysokobiałkowe skyry czy jogurty bez cukru (“pure”) – komentuje Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.
Jednocześnie zwrócono uwagę na 10 proc. przewagę marki Go Vege z Biedronki. – W 2023 roku dyskonty odpowiadały za 74 proc. wartości sprzedaży roślinnych zamienników mięsa i nabiału, a marki własne wygenerowały 60 proc. tej wartości – wskazano. Okazuje się, że zarówno w Biedronce, jak i Lidlu, Polacy najchętniej sięgają po hummus, tofu oraz jogurt kokosowy, ale w Biedronce dodatkowo popularny jest majonez, a w Lidlu burger roślinny.
Ceny tych produktów wyraźnie spadły
Porównanie cen w pierwszym kwartale 2023 oraz 2024 roku, zrealizowane przez Centrum Monitorowania Rynku (CMR), pokazuje, że ceny niemal wszystkich analizowanych produktów spadły. Wyraźnie (o ponad 20-30 proc.) potaniało mleko oraz masło. Zdrożało za to mięso. – W Biedronce (Kraina Wędlin) droższe były tylko wędliny i kiełbasy, natomiast w Lidlu więcej zapłaciliśmy zarówno za wędliny i kiełbasy, jak i parówki. Mimo to średnia cena za parówki Pikok była niższa, niż za parówki Krainy Wędlin – wskazano w analizie.
Autorzy raportu podkreślają, że Polacy przekonali się do marek własnych ze względu na niską cenę i szeroki asortyment. Co ciekawe, za wieloma markami własnymi Biedronki i Lidla stoją czołowi polscy producenci, którzy mają produkty pod własnymi markami na półkach w tych sklepach. – Nabiał dostarcza między innymi: OSM Łowicz, Polmlek, Mlekpol, Mlekovita czy Bakoma, mięso i wyroby mięsne - Animex, Sokołów oraz Balcerzak, a produkty wegańskie Roleski, Perla czy Sante – wymieniono.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!