Podnoszenie cen nie zagwarantuje długoterminowego wzrostu. Spadła dynamika sprzedaży

Eryk Kołodziejek
Na rozwiniętych rynkach zauważalny jest wyraźny spadek dynamiki sprzedaży produktów konsumenckich.
Na rozwiniętych rynkach zauważalny jest wyraźny spadek dynamiki sprzedaży produktów konsumenckich.
Wzrost globalnego rynku dóbr konsumpcyjnych wyniósł 7,5% w minionym roku, jednak to głównie skutek wzrostu cen, jak informuje "Rzeczpospolita". Mimo nominalnego wzrostu, realne zmiany są mniej imponujące, co związane jest z utrzymującą się niepewnością konsumentów i ich ograniczonymi wydatkami.

Spis treści

Spowolnienie wzrostu rynku konsumenckiego

W 2024 roku globalny rynek dóbr konsumpcyjnych odnotował wzrost o 1,8 punktu procentowego wolniejszy niż rok wcześniej. Takie dane przedstawia raport przygotowany przez Bain & Company, który poznała "Rzeczpospolita". Chociaż inflacja zaczęła się stabilizować, wskaźniki zaufania konsumentów pozostają na niskim poziomie. To powoduje, że mimo wzrostu wartościowego, ilościowy rozwój rynku jest niemal niezauważalny. Aż 80% respondentów przyznaje, że ogranicza swoje wydatki, co dodatkowo osłabia rynek dóbr konsumpcyjnych.

Wyzwania dla największych firm

Miniony rok był trudny dla czołowych firm z sektora dóbr konsumpcyjnych – mówi Patryk Rudnicki, partner zarządzający warszawskim biurem Bain & Company, cytowany przez "Rzeczpospolitą".

Zauważa on, że wraz ze spadkiem inflacji, dotychczasowy model wzrostu oparty na zwiększaniu skali i podnoszeniu cen przestaje być skuteczny.

Podnoszenie cen nie gwarantuje długoterminowego wzrostu, co stanowi wyzwanie dla branży. Firmy, które to zrozumieją i odpowiednio dostosują swoje strategie, mogą zdobyć przewagę nad konkurencją – dodaje Rudnicki.

Zmiany preferencji konsumentów

Na rozwiniętych rynkach zauważalny jest wyraźny spadek dynamiki sprzedaży produktów konsumenckich. W 2023 roku wzrost wynosił 7,7% rocznie, ale w ubiegłym roku wskaźnik ten spadł do 4,5%. Bain & Company w swoim raporcie wskazuje, że konsumenci coraz częściej wybierają lokalne i niszowe marki zamiast produktów masowych. W efekcie, 50 największych firm z sektora dóbr konsumpcyjnych odnotowało w pierwszej połowie ubiegłego roku wzrost przychodów na poziomie zaledwie 1,2%. Tymczasem w Stanach Zjednoczonych niszowe marki odpowiadały za nawet 40% wzrosty rynku produktów konsumenckich, skutecznie odbierając udziały dużym graczom.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu