Polacy boją się trudnego sezonu grzewczego. Ponad połowa chce oszczędzać na ogrzewaniu

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
67 proc. Polaków przygotowuje się do trudnej zimy
67 proc. Polaków przygotowuje się do trudnej zimy Sławomir Kowalski / Polska Press
Nadchodzący sezon grzewczy wywołuje niepokój u 85 proc. Polaków. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia, ponad połowa badanych przygotowuje się na trudności związane z ogrzewaniem poprzez m.in. zwiększenie zapasów drewna, węgla, uszczelnienie okien czy docieplenie domu. Rośnie także liczba osób rozważających obniżenie temperatury w mieszkaniu.

Rosnące ceny energii oraz ograniczona obecnie dostępność węgla sprawiły, że Polacy odczuwają niepokój związany z nadchodzącym sezonem grzewczym. Z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że 85 proc. ankietowanych obawia się trudnego sezonu grzewczego. W największym stopniu martwią się tym kobiety oraz osoby od 35 do 44 roku życia (po 89 proc. głosów), choć pesymistyczne nastroje widać wśród wszystkich grup demograficznych.

Szykujemy się na trudną zimę

Ponad połowa ankietowanych rozpoczęła przygotowania do trudnego okresu grzewczego. Najczęściej polegają one na gromadzeniu oszczędności (33 proc.), robieniu zapasów drewna (27 proc.), węgla (15 proc.) oraz uszczelnianiu okien (12 proc.).

Znacznie ponad połowa badanych (67%) w jakiś sposób przygotowuje się na trudną grzewczo zimę, co trzeci respondent (33%) przyznaje, że oszczędza dokładnie na ten cel pieniądze. Nieco częściej oszczędności na przyszłe opłaty związane z ogrzewaniem gromadzą kobiety (36%) oraz osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej od 18 do 65 lat (37%) - czytamy w badaniu.

Zdaniem badanych idealna temperatura powietrza w mieszkaniu wynosi 22 st. Celsjusza, lecz w ramach oszczędności 57 proc. z nich dopuszcza obniżenie jej o 2 stopnie. Tylko 15 proc. ankietowanych całkowicie odrzuca taką możliwość.

Jak zmniejszyć zużycie prądu?

Podczas badania zapytano też Polaków o najmniej uciążliwe sposoby pozwalające na zmniejszenie zużycia prądu. Najczęściej deklarowanymi odpowiedziami było ograniczenie oświetlenia reklam i szyldów (43 proc.).

Tylko 13% badanych twierdzi, że ograniczenie oświetlenia ulicznego byłoby nieuciążliwe. Podobny odsetek – 12% byłby za obniżeniem temperatury powietrza w sklepach, urzędach czy szkołach. Co ciekawe nieco chętniej obniżalibyśmy temperaturę w pomieszczeniach zimą niż rezygnowali z klimatyzacji latem - informują autorzy badania.

Badanie przeprowadzono w dniach od 28 lipca do 3 sierpnia bieżącego roku na próbie 1037 dorosłych Polaków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu