Polacy coraz chętniej korzystają z tego rozwiązania, aby zaoszczędzić na zakupach. Sklepy to wykorzystują! „Mamy zdecydowanego lidera"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wzrosła liczba programów, w których uczestniczą konsumenci. Najpopularniejszym pozostaje Moja Biedronka.
Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wzrosła liczba programów, w których uczestniczą konsumenci. Najpopularniejszym pozostaje Moja Biedronka. Krystian Dobuszyński/ Polska Press
Okazuje się, że 2 na 3 dorosłych Polaków bierze udział w co najmniej jednym programie lojalnościowym. Wśród tego typu programów mamy zdecydowanego lidera, jednak jak podkreślają autorzy raportu, na rynku pojawił się nowy silny gracz. – Firmy rywalizują już nie tylko na poziomie oferty produktowej, ale także programu lojalnościowego – mówi Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia. Jednocześnie dodaje, że korzystanie z tych rozwiązań stało się jedną z dróg szukania oszczędności.

Spis treści

Polacy chętnie korzystają z programów lojalnościowych. Wskazują konkretny powód

Z roku na rok jest coraz bardziej oczywiste, że programy lojalnościowe sieci handlowych przestały być traktowane jako atrakcyjny bonus, a stały się niezbędnym standardem. Klienci oczekują od nich atrakcyjnych, indywidualnie dopasowanych i łatwych do osiągnięcia korzyści. Z drugiej strony, konieczność nadmiernego zaangażowania i dodatkowe treści, niezwiązane bezpośrednio z benefitami, uznają za zniechęcające – wynika z raportu Monitor Programów Lojalnościowych 2023, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia.

W 2023 roku odsetek uczestników programów lojalnościowych w Polsce ustabilizował się na poziomie 64 proc. – czyli o 2 p.p. wyższym niż w 2022 roku i o 1 p.p. niższym niż w roku 2021. Udział w co najmniej jednym programie zadeklarowało 67 proc. kobiet i 60 proc. mężczyzn.

Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy nieznacznie wzrosła liczba programów, w których uczestniczą konsumenci – z 2,9 do 3,3; rośnie też liczba osób korzystających z 4 programów i więcej. Najpopularniejszym – z udziałem w rynku na poziomie 41 proc. – pozostaje Moja Biedronka. Na podium – tak jak w ubiegłym roku – są jeszcze Vitay (Orlen) i Lidl Plus (po 18 proc.). Na wysokim 4. miejscu zadebiutował Kaufland Card (9 proc.), a top 5 zamyka Klub Rossmann (także 9 proc.).

– 2023 to rok wysokiej inflacji. Chociaż programy lojalnościowe funkcjonują od dawna, obecnie korzystanie z nich stało się jedną z dróg szukania oszczędności – mówi Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia. – Zniżki przy codziennych zakupach, gromadzenie punktów wymienianych na kupony rabatowe lub nagrody rzeczowe czy okresowe promocje, dostępne tylko dla uczestników, dają konsumentom poczucie racjonalnego gospodarowania funduszami – dodaje.

Programy lojalnościowe w aplikacji. Te wybierane są najczęściej

Do 90 proc. wzrósł odsetek uczestników programów lojalnościowych posiadających ich aplikacje mobilne. Korzysta z nich – najczęściej w trakcie robienia zakupów – 92 proc. użytkowników programu Żappka, 87 proc. Lidl Plus i 79 proc. Klubu Rossmann, ale tylko połowa uczestników programu Moja Biedronka. Jednocześnie aplikacja ta ma największą bezwzględną liczbę użytkowników, a uczestnicy programu należą do najbardziej aktywnych.

Bardzo aktywni użytkownicy, na bieżąco sprawdzający oferty sieci i liczbę zgromadzonych punktów, stanowią około 1/3 wszystkich osób korzystających z programów lojalnościowych – najczęściej tych oferowanych przez sklepy spożywcze i stacje paliw. Podobny odsetek użytkowników praktycznie nie korzysta z programu, a mniej więcej połowa sprawdza swój status i wykorzystuje zniżki lub nagrody raz na jakiś czas lub wtedy, kiedy przypomni im o tym sprzedawca.

Program lojalnościowy generuje obopólne korzyści – tłumaczy Czarnecki. – Klient zyskuje dostęp do unikatowej oferty: zniżek, promocji czy nagród rzeczowych, a firma zyskuje lojalnego klienta. Dlatego dziś możemy mówić o nowym wymiarze konkurencji – firmy rywalizują już nie tylko na poziomie oferty produktowej, ale także programu lojalnościowego. Stale szukają rozwiązań i pomysłów na usprawnienie systemu zniżek i promocji dla lojalnych konsumentów, bardziej intuicyjne i przyjazne aplikacje czy efektywniejsze sposoby zaangażowania ich użytkowników – podsumowuje.

Gdzie na urlop w 2024 roku udadzą się Polacy? Jak zaoszczędzić na wyjeździe?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu