Nie jesteśmy pewni obecnej sytuacji na rynku pracy i jak się okazuje coraz więcej osób powstrzymuje się przed poszukiwaniami nowego stanowiska. Ponad połowa ankietowanych (53 proc.) uważa, że wpływ wojny na sytuację na polskim rynku pracy będzie znaczący. Niestety, nie w pozytywnym znaczeniu. Jedynie co dziesiąty badany uważa, że to, co dzieje się obecnie u naszych sąsiadów nie będzie miało większego wpływu na sytuację w kraju.
„Tocząca się za wschodnią granicą wojna to sytuacja, która również wśród Polaków budzi obawy o bezpieczeństwo – nie tylko osobiste, ale także to finansowe” – mówi Anna Kwiatkowska, menedżer w Nationale-Nederlanden.
Polacy nie są gotowi na szukanie nowej pracy
Po kryzysie spowodowanym pandemią przyszedł kolejny – konflikt zbrojny na Ukrainie, który nie pozostaje bez wpływu na polski rynek pracy. Na zmiany zawodowe jest gotowa zaledwie jedna czwarta ankietowanych.
„Wielu z nas zaczęło się zastanawiać, jak może zabezpieczyć się na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. Utrzymanie miejsca pracy, a co za tym idzie, stałego źródła dochodu, wydaje się więc pierwszym działaniem w tym zakresie” – tłumaczy Anna Kwiatkowska.
Jeszcze na początku tego roku szacowano wysokie ryzyko rotacji kadr w firmach. To się zmienia w obecnej sytuacji, która sprawia, że rekrutacja nowych pracowników może być zarówno trudniejsza jak i droższa. Wlicza się w to wysoka inflacja, podwyżki cen za żywność, prąd czy gaz, które zwiększają oczekiwania finansowe potencjalnych kandydatów. A specjaliści w wielu branżach są wciąż poszukiwani.
Oczekiwania finansowe to nie jedyne aspekty, które skłaniają do poszukiwania nowych wyzwań zawodowych. Dla 40 proc. ankietowanych takim czynnikiem jest nieustanna potrzeba rozwoju. Dla jednej trzeciej lepsze świadczenia pozapłacowe mogą być motywacją do zawodowej zmiany.
Ekspertka zaznacza jednak, że Polacy wciąż są gotowi aby podejmować nowe wyzwania, z badania przeprowadzonego w ubiegłym roku wynika, że na zmianę pracy decydujemy się częściej niż jeszcze 5 lat temu.
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych w dniach 11-12 marca 2022 r. W ramach badania ilościowego zrealizowano wywiady przy użyciu techniki CATI, na reprezentatywnej grupie 1100 dorosłych Polaków.
