Polacy pokochali ich kiełbasy. Wyniki sprzedaży są imponujące

Maciej Badowski
Opracowanie:
Tarczyński dystrybuuje produkty do popularnych sieci handlowych w Polsce i zagranicą.
Tarczyński dystrybuuje produkty do popularnych sieci handlowych w Polsce i zagranicą. Krystian Dobuszyński
Tarczyński, lider w segmencie przekąsek białkowych, osiągnął w 2024 roku imponujące wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży wyniosły 2,068 mld zł, co oznacza wzrost o 8,2 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Zysk EBITDA wzrósł o 19 proc., osiągając 255,2 mln zł, a zysk netto wyniósł 119,8 mln zł, co stanowi wzrost o 7,3 proc. rok do roku. Wartość sprzedaży eksportowej również wzrosła o 13,3 proc., osiągając 621,6 mln zł. Te wyniki są najwyższymi w 34-letniej historii firmy.

Tarczyński z rekordowym rokiem

Rok 2024 okazał się przełomowy dla Grupy Tarczyński, która umocniła swoją pozycję na rynku przekąsek mięsnych w Polsce. Firma osiągnęła 70 proc. udziału w rynku kabanosów oraz 22 proc. w rynku parówek. Kluczowym czynnikiem wzrostu było zwiększenie skali sprzedaży krajowej, w tym rozwój współpracy z sieciami handlowymi, takimi jak Biedronka i Lidl.

Ekspansja zagraniczna również przyczyniła się do sukcesu firmy. Sprzedaż eksportowa wzrosła o ponad 13 proc., a grupa Tarczyński założyła dwa nowe podmioty: Tarczyński LTD w Wielkiej Brytanii oraz Tarczynski SRL w Rumunii. Ponadto, nabycie 100 proc. udziałów w spółce Tarczyński Inc. w USA wspiera dalszą ekspansję na tych rynkach.

Miniony rok był dla naszej grupy rekordowy. Umocniliśmy się na pozycji lidera w kategorii przekąsek mięsnych w Polsce, osiągając 70 proc. udział w rynku kabanosów oraz 22 proc. w rynku parówek. Istotny wpływ na wzrost przychodów w 2024 roku, w porównaniu z 2023 rokiem, miał wzrost skali sprzedaży krajowej, w tym rozwój współpracy z sieciami handlowymi, zwłaszcza z Biedronką i Lidlem – komentuje Radosław Chmurak, Wiceprezes Zarządu - Dyrektor Sprzedaży Tarczyński.

Jednocześnie kontynuowaliśmy ekspansję zagraniczną — sprzedaż eksportowa wzrosła o ponad 13 proc. W 2024 roku założyliśmy ponadto dwa nowe podmioty: Tarczynski LTD w Wielkiej Brytanii oraz Tarczynski SRL w Rumunii, a także nabyliśmy 100 proc. udziałów w spółce Tarczyński Inc. w USA, wspierając dalszą ekspansję i rozwój sprzedaży produktów Tarczyński na tych rynkach – dodaje.

Strategia wzrostu i inwestycje

Tarczyński realizuje strategię wzrostu opartą na kilku kluczowych filarach. Konsekwentnie zwiększa udziały w strategicznych kategoriach produktowych, pozyskuje nowych konsumentów i maksymalizuje wartość marki parasolowej. Wdraża również innowacyjne rozwiązania, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby rynku.

Firma inwestuje w rozbudowę mocy produkcyjnych, co pozwala sprostać rosnącym zamówieniom oraz szybciej wprowadzać nowe produkty. Inwestycje te są kluczowe dla efektywnego rozwoju działalności w kluczowych regionach.

– Nasza obecność na rynkach zagranicznych konsekwentnie się umacnia, a rosnące zainteresowanie naszymi produktami potwierdza ich konkurencyjność. Widząc wyraźne możliwości dalszej ekspansji, konsekwentnie rozbudowujemy moce produkcyjne. Inwestycje pozwolą nam nie tylko sprostać rosnącym zamówieniom, ale również szybciej wprowadzać nowe produkty i efektywniej rozwijać działalność w kluczowych regionach – podkreśla Jacek Tarczyński, prezes zarządu Tarczyński.

Globalna dystrybucja i współpraca z sieciami handlowymi

Produkty grupy Tarczyński są dystrybuowane do ponad 30 krajów na trzech kontynentach. Największe rynki eksportowe to Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Rumunia, Litwa, Czechy oraz Łotwa. Firma współpracuje z największymi sieciami sklepów na świecie, sprzedając produkty pod markami Tarczyński i Snack It, a także w modelu private label.

W Polsce i za granicą produkty Tarczyński można znaleźć w popularnych sieciach handlowych, takich jak Aldi, Asda, Auchan, Biedronka, Billa, Carrefour, Coop, Costco, Edeka, Iki, Kaulfland, Lidl, Maxima, Morrisons, Netto, Penny, Plus, Rewe, Sainsbury’s, Tesco.

Nowe możliwości finansowe i polityka dywidend

W listopadzie 2024 roku grupa Tarczyński podpisała aneks do umowy kredytowej z bankiem Santander, zwiększając łączną wartość kredytu do 1,22 mld zł. Dzięki temu firma uzyskała dodatkowe możliwości finansowania inwestycji oraz zwiększenia elastyczności w zarządzaniu finansowaniem handlu.

Spółka realizuje politykę stałej wypłaty dywidendy, stanowiącej około 25 proc. skonsolidowanych zysków netto. Łączna wartość środków wypłaconych akcjonariuszom w latach 2022-2024 wynosi 80,6 mln zł. Pomimo rosnących nakładów inwestycyjnych, Grupa Tarczyński przewiduje kontynuację tej polityki.

O Tarczyńskim

Tarczyński to producent wysokiej jakości wędlin, kabanosów, parówek i przekąsek białkowych. Tarczyński jest marką numer 1 w kategorii wędlin paczkowanych oraz liderem na rynku roślinnych zamienników mięsa. Oferowane produkty są obecnie dystrybuowane do blisko 30 krajów świata na trzech kontynentach. Firma posiada własne laboratorium, zespół technologów, a także rozbudowany dział jakości oraz jeden z najnowocześniejszych parków maszynowych w Europie.

Głównym właścicielem grupy Tarczyński jest EJT Investment S.a.r.l (75,01 proc.). Właścicielami EJT Investment są Jacek Tarczyński i jego żona Elżbieta Tarczyńska. Grupa Tarczyński zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych 18 czerwca 2013 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych

Biznes

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu