Coś złego dzieje się w hipermarketach i dyskontach w kraju

Maciej Badowski
Opracowanie:
Raport pokazuje, że średni czas trwania wizyty w sklepach convenience wzrósł, podczas gdy w innych formatach odnotowano spadki.
Raport pokazuje, że średni czas trwania wizyty w sklepach convenience wzrósł, podczas gdy w innych formatach odnotowano spadki. Małgorzata Trzcionkowska
W pierwszym kwartale 2025 roku sklepy convenience zdominowały rynek spożywczy, notując wzrost ruchu o 5,2 proc. rok do roku. Tymczasem dyskonty, supermarkety i hipermarkety odnotowały spadki.

Wzrost popularności sklepów convenience

Raport Proxi.cloud wskazuje, że w I kwartale 2023 roku ruch w sklepach convenience wzrósł o 5,2 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. W tym samym czasie supermarkety, hipermarkety i dyskonty odnotowały spadki odpowiednio o 5 proc., 3,2 proc. i 3,1 proc.

– Wzrost ruchu w sklepach convenience zapewne wynika z ekspansji niektórych sieci handlowych należących do tego formatu. Może też świadczyć o większej spontaniczności zakupowej wśród części społeczeństwa – mówi Mateusz Nowak, współautor raportu z Proxi.cloud.

– Z kolei spadki w pozostałych formatach mogą być skutkiem wzrostów w sklepach convenience i rosnącej popularności usług e-commerce, co jest szczególnie istotne w przypadku hipermarketów i supermarketów. Poprzez wygodę, jaką oferują zakupy online, część klientów rezygnuje z wizyt właśnie w tych formatach – dodaje

Sklepy convenience zyskały na popularności dzięki swojej dostępności i wygodzie, co przyciąga klientów szukających szybkich i spontanicznych zakupów. Wzrost ten jest również wynikiem ekspansji sieci handlowych w tym segmencie.

Zmieniające się nawyki zakupowe

Analiza unikalnych klientów pokazuje, że tylko sklepy convenience zanotowały wzrost liczby klientów o 0,8 proc. rok do roku. Hipermarkety, supermarkety i dyskonty straciły odpowiednio 7,1 proc., 3,6 proc. i 0,8 proc. klientów.

– Wyraźny odpływ klientów z hipermarketów i supermarketów to kontynuacja obserwowanego już wcześniej trendu spadku znaczenia dużych, planowanych zakupów. Choć zmiany te są statystycznie istotne, na co dzień mogą być jeszcze mało odczuwalne dla konsumentów. Wpływ na ten kierunek mogą mieć m.in. takie kwestie, jak popularność dostaw z restauracji oraz szybkie tempo życia, które sprzyja częstym, drobnym zakupom – głównie w sklepach convenience czy dyskontach – komentuje Weronika Piekarska, współautorka raportu z Proxi.cloud.

Sklepy convenience zwiększyły swój udział w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach do 43 proc., podczas gdy dyskonty, supermarkety i hipermarkety odnotowały spadki.

– Wzrost udziału sklepów convenience w łącznej liczbie wizyt potwierdza, że to właśnie ten format najlepiej odpowiada na potrzeby codziennych, szybkich zakupów. Kolejność segmentów w zestawieniu odzwierciedla zmieniające się – choć nie w sposób drastyczny – nawyki zakupowe. Coraz większe znaczenie ma dostępność, lokalizacja i wygoda, a nie tylko cena czy szeroki asortyment – zauważa Piekarska.

Średni czas trwania zakupów

Raport pokazuje, że średni czas trwania wizyty w sklepach convenience wzrósł, podczas gdy w innych formatach odnotowano spadki.

– W przypadku czasu trwania wizyty w poszczególnych formatach różnice rok do roku są niewielkie i wynoszą poniżej jednej minuty. Wyjątkiem są hipermarkety, w których wynik jest wyższy – skrócenie średniego czasu trwania wizyty o 90 sekund. Zmiany o tej sile mogły być spowodowane czynnikami losowymi i nie powinny być odczuwalne dla sieci handlowych. W przypadku hipermarketów intensywniejszy spadek mógł potencjalnie wynikać z lepszej organizacji kas i ze skrócenia kolejek – tłumaczy Nowak.

Zmiany te mogą wskazywać na rosnącą efektywność zakupów w sklepach convenience oraz na lepszą organizację w hipermarketach.

Prognozy na przyszłość

Eksperci przewidują, że trend skracania czasu zakupów będzie się utrzymywał, co zmusi handlowców do skupienia się na szybkości i wygodzie obsługi.

– Zmiany w łącznym czasie trwania zakupów są raczej subtelne, ale potwierdzają długofalowy trend. Klienci coraz częściej skracają czas spędzany na zakupach, wybierając szybsze i bardziej wygodne formaty. Wzrost w segmencie convenience odzwierciedla rosnącą liczbę wizyt i większą rolę tych sklepów w codziennych potrzebach zakupowych. Dla rynku może to oznaczać przesunięcie ciężaru z długich, rzadkich wizyt na częstsze, krótsze interakcje z klientem – podkreśla Piekarska i dodaje, że handlowcy muszą dostosować się do nowych oczekiwań klientów, koncentrując się na szybkości i wygodzie obsługi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu