Polacy, Rumuni i Grecy najbardziej cierpią finansowo przez koronawirusa: 10.06.2020.Zdecydowana większość boi się znów, że nie starczy do 1.

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Co piąty Polak zaznacza, że musiał opóźnić zapłatę najpilniejszych rachunków, by mieć pewność, że będzie w stanie kupić najbardziej potrzebne produkty. Konrad Kozłowski/Polska Press
Sześciu na dziesięciu polskich konsumentów negatywnie ocenia swój aktualny dobrobyt finansowy , porównując go do sytuacji sprzed sześciu miesięcy. To zdecydowanie więcej niż średnia europejska, bo w ten sam sposób myśli „tylko” 48% konsumentów z Europy. Polacy najbardziej oprócz Greków i Rumunów cierpią finansowo z powodu pandemii.

Kryzys związany z Covid-19 wpłynął nie tylko na biznesy w całej Europie, ale również na sytuację finansową konsumentów. Jak wynika z raportu specjalnego przygotowanego przez Intrum, 54% z nich przyznaje, że wskutek pandemii doświadczyło spadków dochodów. To z kolei doprowadziło do pogorszenia się dobrobytu finansowego wielu gospodarstw domowych na starym kontynencie. Zebrane dane pokazują, że Polska wraz z Grecją i Rumunią znajduje się w czołówce krajów w Europie, w których konsumenci zostali najbardziej dotknięci kryzysem.

65% polskich respondentów deklaruje, że obawy związane z rosnącymi rachunkami mają negatywny wpływ na ich samopoczucie.

W dodatku tylko 16% pytanych jest przekonanych o tym, że w ciągu 6 miesięcy poprawi się ich sytuacja finansowa. Czy to tylko kolejny przykład słynnego pesymizmu Polaków, czy ekonomiczne skutki koronawirusa okazały się poważniejsze, niż mówiły szacunki?

Wróciły lęki z przeszłości

Kryzys, którego doświadczamy także w Polsce, wpłynął negatywnie na sytuację zawodową/zatrudnienie 45% pytanych konsumentów, prowadząc do bezrobocia lub znacznego spadku popytu na oferowane usługi czy produkty, w przypadku osób prowadzących własne działalności gospodarcze. Przyczynił się również do spadku dochodów. Tylko 1/3 konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu, przyznała, że pandemia Covid-19 nie miała wpływu na finanse ich gospodarstw domowych. I w tym przypadku średnia europejska jest zdecydowanie wyższa i wynosi 46%.

Warto wiedzieć, kliknij!

– Każdego roku jesienią publikujemy “European Consumer Payment Report”, w którym analizujemy sytuację finansową
i podejście konsumentów do wydawania pieniędzy. Obecne wydarzenia, których wszyscy jesteśmy świadkami, skłoniły nas do tego by sprawdzić, w jaki sposób kryzys związany z pandemią Covid-19 wpłynął na kondycję finansową polskich gospodarstw domowych - mówi Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce. - Dane, które zebraliśmy, nie dają powodów do optymizmu, nawet jeżeli będziemy pamiętać o tym, że jako społeczeństwo mamy skłonności do pesymizmu. 64% osób z Polski pytanych przez Intrum deklaruje, że koronawirus i to, co ze sobą przyniósł, negatywnie wpłynął na ich dobrobyt finansowy. Co 5 konsument zaznacza, że musiał opóźnić zapłatę najpilniejszych rachunków, by mieć pewność, że będzie w stanie kupić najbardziej potrzebne produkty.
A od momentu pojawienia się kryzysu, aż 75% z nas w ogóle skupia się tylko na kupowaniu najbardziej istotnych rzeczy
– komentuje Krzysztof Krauze.

Oszczędności już tak nie rosną

Pandemia przeszkodziła nam również w naszych planach dotyczących oszczędzania. 64% respondentów przyznało, że
z powodu kryzysu finansowego wywołanego koronawirusem odkłada zdecydowanie mniej pieniędzy na przyszłość, niż to miało miejsce wcześniej.

Mówi się, że z każda sytuacja, nawet ta zła, ma swoje pozytywne strony. Czy ta reguła obowiązuje również w przypadku kryzysu finansowego związanego z Covid-19?
– Chociaż wiele osób biorących udział w naszym badaniu zadeklarowało, że obecna sytuacja negatywnie wpłynęła na poziom ich dochodów czy ogólnie – na poczucie bezpieczeństwa finansowego, to jednak nie przyczyniła się wprost do zwiększenia się poziomu zadłużenia naszego społeczeństwa, przynajmniej na razie. Tylko 15% respondentów z Polski przyznało, że w związku z Covid-19 wpadło w większe długi, by pokryć bieżące rachunki. Prawie 70% konsumentów w ciągu ostatniego miesiąca nie musiało w ogóle pożyczać pieniędzy, by zdobyć środki na najważniejsze potrzeby. Biorąc pod uwagę zasięg pandemii i to, jak ta sytuacja jest cały czas nieprzewidywalna, te dane mogą być nawet swoistym pocieszeniem – stwierdza Krzysztof Krauze.

Rozsądniej robimy zakupy

Panujący kryzys zmusił wielu konsumentów, także w Polsce, do bardziej świadomego wydawania i w ogóle – zarządzania budżetem domowym. Co 3 osoba przyznaje nawet, że pandemia Covid-19 ma pozytywny wpływ na dokonywane wydatki, bo w obecnej sytuacji kupuje tylko to, co jest rzeczywiście niezbędne.

Z ostatniej chwili, kliknij!:

Może być to dobry start do oszczędzania. W kryzysie chcemy również pomagać rodzimym firmom, które znalazły się w niełatwej sytuacji. Dlatego aż 68% polskich konsumentów stara się kupować produkty lokalne, zamiast wybierać międzynarodowe marki i to jest pozytywna tendencja, która jest szansą na odbudowanie rodzimej gospodarki po kryzysie.

Raport “European Consumer Payment Raport 2020. Special Edition White Paper” powstał na bazie badania przeprowadzonego przez Grupę Intrum w maju 2020 r. – 4 800 konsumentów z 24 krajów w Europie.

Warto wiedzieć, kliknij!

Wyższe mandaty od skarbówki z początkiem maja

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie