W ciągu ostatnich lat branża gier komputerowych stała się największym rynkiem rozrywki na żądanie. Przewiduje się, że już w 2022 roku jej przychody osiągną 175 060 mln dolarów.
Nie inaczej jest w Polsce - dynamicznie rozwijającym się rynku z ponad 17 milionami graczy, gdzie do 2024 roku wartość branży ma wynieść 3 miliardy złotych (ok. 760 milionów dolarów). Polacy są znani jako konsumenci, którzy chętnie sprawdzają tytuły z całego świata.
- Z najnowszych raportów wynika, że w pandemicznym 2020 roku prawie jedna trzecia polskich internautów dokonała zakupu gier komputerowych online. Konsumenci z Polski często kupują gry na zagranicznych platformach: robi tak 19% badanych użytkowników, a 21% rozważa takie zakupy w przyszłości – mówi Efi Dahan, Dyrektor Generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią.
E-commerce: gry komputerowe wygrywają z modą
Nie ulega wątpliwości, że wraz z kolejnymi lockdownami i ograniczeniami związanymi z pandemią oblicze gier w Europie i w Polsce uległo znacznej zmianie - na lepsze. Gry wideo, ze swoją realistyczną grafiką i zadziwiającą symulacją rzeczywistości, wyszły z pandemii zwycięsko, zdobywając jeszcze większy kawałek rynkowego tortu w wielu krajach, w tym w Polsce.
Od marca 2020 r. liczba osób kupujących gry online przewyższyła nawet sektor mody e-commerce, który zawsze był silną kategorią. Na koniec 2021 r. liczba osób klasyfikowanych jako "kupujących gry", którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy dokonali zakupu w sklepie z grami za pomocą systemu PayPal, przewyższyła o 11% liczbę tych klasyfikowanych jako "kupujących modę".
Jak wynika z danych PayPal, w tym czasie nastąpiły widoczne zmiany w liczbie dokonywanych zakupów. Jeszcze w styczniu 2020 r. liczba jego globalnych użytkowników zakwalifikowanych do kategorii "Gaming shoppers" utrzymywała się na poziomie ok. 9 mln. Jednak w marcu 2020 r. - wraz z wybuchem pandemii - wzrosła o 20%, by rok później (marzec 2021 r.) osiągnąć liczbę blisko 15 mln użytkowników.
W Polsce transakcje dokonywane przez Gaming Shopperów stanowiły ponad 13% wszystkich transakcji przetwarzanych przez PayPal w 2021 r.
- Co ciekawe, Polacy, podobnie jak przeciętni Europejczycy, z roku na rok zwiększają wartość swoich zakupów gier online, ale nadal kwota wydawana na zakup gier w Polsce jest o połowę niższa niż w Europie - komentuje Efi Dahan.
Gry komputerowe kupujemy głównie za granicą
Obecnie nawet 97% środków wydawanych na gry w Polsce dotyczy płatności za granicą. W wielu grach, zwłaszcza multiplayerowych, monetyzacja opiera się na mikrotransakcjach. Gracze płacący prawdziwymi pieniędzmi za skrzynie z łupami, skórki (tzw. skins), czy dodatkowe funkcje mogą uzyskać znaczącą przewagę nad innymi uczestnikami rozgrywki.
