Polscy naukowcy wymyślili coś niezwykłego. Zobaczcie, pilotaż potrwa do wiosny

Małgorzata Czuba-Skarzyńska
Opracowanie:
Pierwszy mikrohub w Polsce – Poznań rozpoczyna kurierską rewolucję
Pierwszy mikrohub w Polsce – Poznań rozpoczyna kurierską rewolucję
W Poznaniu zainaugurowano pierwszy w Polsce wolnostojący mikrohub przeładunkowy. To innowacyjne miejsce, z którego kurierzy rowerowi będą odbierać paczki dostarczane samochodami, przyczyniając się do bardziej ekologicznego transportu miejskiego.

Spis treści

Innowacyjny projekt badawczy GRETA zmienia oblicze przesyłek kurierskich

Mikrohub w Poznaniu jest częścią projektu badawczego GRETA, realizowanego przez Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny (Łukasiewicz-PIT) we współpracy z partnerami z sześciu krajów Unii Europejskiej. Projekt ten ma na celu testowanie zrównoważonych rozwiązań w transporcie miejskim, które mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń.

W ramach testów w Poznaniu zbudowano mikrohub przy ul. Pułaskiego. Projekt ten potrwa do wiosny i obejmuje specjalnie zaprojektowany budynek, wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu, zasilany energią słoneczną. W mikrohubie stacjonują cztery elektryczne rowery cargo, które będą wykorzystywane do dostarczania paczek.

Proces dostawy paczek w zupełnie nowej odsłonie

Według informacji podanych przez Łukasiewicz-PIT, przesyłki z centrum logistycznego są transportowane do mikrohubu za pomocą samochodów dostawczych. Na miejscu paczki są przeładowywane na rowery, które dostarczają je do odbiorców w centralnych dzielnicach Poznania. Każdy rower może przewieźć około 40-45 małych paczek i pokonać trasę o długości od 15 do 20 km.

– O ile rowery cargo są już wykorzystywane przez firmy kurierskie, a przestrzenie przeładunkowe w różnej formie też zaczynają działać w polskich miastach, to wciąż nie mamy konkretnych danych, które potwierdzą, czy to ekologiczne i ekonomiczne rozwiązanie. Projekt GRETA i realizowany pilotaż mają nam ich dostarczyć. Po jego zakończeniu będziemy wiedzieć, ile paczek dowiezie kurier na rowerze, w jakim czasie i jaka będzie emisyjność tych dostaw podkreśla koordynatorka projektu w Polsce, Marta Cudziło z Centrum Nowoczesnej Mobilności w Łukasiewicz – PIT.

Wyzwania ostatniej mili, czyli sposób na obniżenie kosztów i ekologia

Autorzy projektu przypominają, że ostatni etap dostawy, czyli dowiezienie paczki do klienta, jest najbardziej kosztowny i najmniej ekologiczny. Firmy kurierskie od dłuższego czasu poszukują rozwiązań, które mają na celu zmniejszenie emisji związanej z tzw. ostatnią milą.

Poznański mikrohub to wspólne przedsięwzięcie Miasta, firmy GLS Poland oraz Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego. Jest to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce, a jego pilotaż potrwa około pięciu miesięcy. W tym czasie wszystkie małe przesyłki dostarczane mieszkańcom centrum Poznania przez GLS Poland będą przechodziły przez mikrohub. Większe paczki będą nadal dostarczane samochodami.

Mikrohuby funkcjonują już w wielu miastach Europy, przyjmując różne formy. Mogą być obsługiwane przez jedną lub kilka firm logistycznych i służyć jedynie do przeładunku oraz przechowywania rowerów, bądź też być miejscem, z którego klienci sami odbierają paczki. Pomysłów na ich funkcjonowanie jest wiele, a wszystkie mają na celu zmniejszenie emisji związanej z dostawami ostatniej mili, przy jednoczesnym zachowaniu efektywności czasowej dostaw.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu