Polska na końcu tabeli unijnego transportu

opr. Józef Lonczak
Polska na końcu tabeli unijnego transportuJak wynika z Tabeli unijnego transportu, Polska, pomimo znacznych inwestycji ma jeszcze do odrobienia sporo zaległości.
Polska na końcu tabeli unijnego transportuJak wynika z Tabeli unijnego transportu, Polska, pomimo znacznych inwestycji ma jeszcze do odrobienia sporo zaległości. Józef Lonczak
Jak poinformowała Komisja Europejska Holandia i Niemcy są liderami w UE w dziedzinie transportu. Niestety, Polska znalazła się na końcu tej tabeli. W tabeli, tuż po Holandii i Niemczech kolejne miejsca zajmują Szwecja, Wielka Brytania i Dania, a następnie Finlandia. Eksperci Komisji Europejskiej porównali wyniki państw członkowskich w 22 kategoriach, wśród których znalazły się: logistyka, infrastruktura i wpływ na środowisko. Rezultaty znalazły się w pierwszej tabeli wyników w dziedzinie transportu.

Zadaniem tej pierwszej tabeli wyników w dziedzinie transportu w Unii jest ukazanie zróżnicowania wyników osiąganych przez poszczególne państwa członkowskie w kwestiach związanych z transportem. Tabela unijnego transportu ma także pomóc państwom członkowskim w identyfikacji obszarów, w których konieczna jest poprawa, i określeniu priorytetów w zakresie inwestycji i przedmiotowej polityki.

Ten swoisty ranking powstał przy wykorzystaniu danych z różnych źródeł, m.in. z Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska, Banku Światowego i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
Warto dodać, że w nadchodzących latach Komisja Europejska zamierza poprawić jakość stosowanych wskaźników, we współpracy z państwami członkowskimi, firmami i zainteresowanymi stronami, a również śledzić postępy w państwach członkowskich UE.

Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za mobilność i transport, stwierdził: Taka tablica wyników to wspaniałe narzędzie, które graficznie przedstawia rezultaty naszych dotychczasowych wysiłków na drodze do skuteczniejszego, bardziej przyjaznego dla użytkowników i środowiska oraz bezpieczniejszego systemu transportu. Daje ona oczywiście jedynie chwilowy obraz sytuacji, lecz może posłużyć nam i państwom członkowskim, jako punkt odniesienia i źródło inspiracji w kształtowaniu dalszej współpracy.

Tablicę można wyświetlić z wynikami uporządkowanymi albo według rodzaju transportu (drogowy, kolejowy, wodny, lotniczy) albo według jednej z następujących kategorii:

  • jednolity rynek (dostęp do rynku, regulacja);
  • infrastruktura;
  • wpływ na środowisko;
  • bezpieczeństwo;
  • transpozycja prawa unijnego;
  • naruszenia prawa unijnego;
  • innowacje i badania naukowe; oraz logistyka.

W większości wygenerowanych w ten sposób tabel pięć państw z najlepszymi wynikami zaznaczono na zielono, a pięć z najgorszymi – na czerwono.
Tablicę wyników uzupełniają statystyki (bez rankingów) dotyczące poszczególnych krajów (z danymi nt. wydatków na transport, udziału poszczególnych rodzajów transportu w rynku i finansowania ze środków unijnych na inwestycje w dziedzinie transportu).

Dodatkowe informacje dotyczące poszczególnych krajów znaleźć można w notatce prasowej MEMO/14/277.

W tabeli niżej podano, ile razy dany kraj znalazł się wśród państw, które osiągnęły najlepsze wyniki, a ile razy wśród tych z najgorszymi wynikami. Punktacja łączna jest obliczana poprzez odjęcie punktów za wyniki w grupie najgorszych od punktów za wyniki w grupie najlepszych:
Tabela
Wśród 5 najlepszych Wśród 5 najgorszych Punktacja łączna
NL                 11                        0                                      11

DE                 11                        1                                      10
SE                   9                         1                                       8
UK                   9                         2                                       7
DK                   5                         0                                       5
FI                     6                         3                                       3
LU                   5                         2                                       3
MT                   4                         2                                       2
AT                    3                         2                                       1
FR                   5                         4                                       1
IE                     5                         5                                       0
SI                     4                         4                                       0
ES                   4                         4                                       0
BE                   4                         4                                       0
EE                   4                         5                                      -1
SK                   4                         5                                      -1
LV                    4                         5                                      -1
CZ                    2                        3                                      -1
HU                   3                        5                                       -2
IT                      3                        5                                       -2
HR                   1                        4                                       -3
CY                    2                        5                                       -3
PT                    3                        6                                       -3
RO                   4                        7                                       -3
LT                    2                        6                                        -4
EL                    2                        8                                        -6
BG                   3                        9                                        -6
PL                    3                        9                                        -6

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Monikkakaa
Jej, aż żal patrzeć, czytać, dokładnie, gdzie są te unijne pieniądze. Aż żal patrzeć, jak w naszym kraju jest naprawdę mnóswo świetnych firm, które zajmują się samochodami ciężarowymi, częściami czy spojlerami i innymi, a nie ma komu wykorzystać tego potencjału...no żal
w
wnerw
Zgadzam się, drogowy transport osób wręcz się rozwija. Wystarczy spojrzeć, jaka jest oferta autokarów i busów obecnie. Szkoda tylko, że często te nowe, eleganckie busy wywożą ludzi do Holandii czy Niemiec, skąd oni już nie wracają...
p
papkin
hehe zapewne kolej nam ostro zaniża staty... z tego, co wiem, to np. transport drogowy trzyma się bardzo dobrze, zwłaszcza transport ponadgabarytowy. swoją drogą przykro patrzeć na kolejny wykres, w ktorym Polska zajmuje tylne lokaty. poprzedni, który widziałem dzisiaj dotyczył płac dla odmiany. 
Q
QsQ
... to  gdzie  i  na  co  POszły  pieniadze  z  unii ????
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu