Zadaniem tej pierwszej tabeli wyników w dziedzinie transportu w Unii jest ukazanie zróżnicowania wyników osiąganych przez poszczególne państwa członkowskie w kwestiach związanych z transportem. Tabela unijnego transportu ma także pomóc państwom członkowskim w identyfikacji obszarów, w których konieczna jest poprawa, i określeniu priorytetów w zakresie inwestycji i przedmiotowej polityki.
Ten swoisty ranking powstał przy wykorzystaniu danych z różnych źródeł, m.in. z Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska, Banku Światowego i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
Warto dodać, że w nadchodzących latach Komisja Europejska zamierza poprawić jakość stosowanych wskaźników, we współpracy z państwami członkowskimi, firmami i zainteresowanymi stronami, a również śledzić postępy w państwach członkowskich UE.
Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za mobilność i transport, stwierdził: Taka tablica wyników to wspaniałe narzędzie, które graficznie przedstawia rezultaty naszych dotychczasowych wysiłków na drodze do skuteczniejszego, bardziej przyjaznego dla użytkowników i środowiska oraz bezpieczniejszego systemu transportu. Daje ona oczywiście jedynie chwilowy obraz sytuacji, lecz może posłużyć nam i państwom członkowskim, jako punkt odniesienia i źródło inspiracji w kształtowaniu dalszej współpracy.
Tablicę można wyświetlić z wynikami uporządkowanymi albo według rodzaju transportu (drogowy, kolejowy, wodny, lotniczy) albo według jednej z następujących kategorii:
- jednolity rynek (dostęp do rynku, regulacja);
- infrastruktura;
- wpływ na środowisko;
- bezpieczeństwo;
- transpozycja prawa unijnego;
- naruszenia prawa unijnego;
- innowacje i badania naukowe; oraz logistyka.
W większości wygenerowanych w ten sposób tabel pięć państw z najlepszymi wynikami zaznaczono na zielono, a pięć z najgorszymi – na czerwono.
Tablicę wyników uzupełniają statystyki (bez rankingów) dotyczące poszczególnych krajów (z danymi nt. wydatków na transport, udziału poszczególnych rodzajów transportu w rynku i finansowania ze środków unijnych na inwestycje w dziedzinie transportu).
Dodatkowe informacje dotyczące poszczególnych krajów znaleźć można w notatce prasowej MEMO/14/277.
W tabeli niżej podano, ile razy dany kraj znalazł się wśród państw, które osiągnęły najlepsze wyniki, a ile razy wśród tych z najgorszymi wynikami. Punktacja łączna jest obliczana poprzez odjęcie punktów za wyniki w grupie najgorszych od punktów za wyniki w grupie najlepszych:
Tabela
Wśród 5 najlepszych Wśród 5 najgorszych Punktacja łączna
NL 11 0 11
DE 11 1 10
SE 9 1 8
UK 9 2 7
DK 5 0 5
FI 6 3 3
LU 5 2 3
MT 4 2 2
AT 3 2 1
FR 5 4 1
IE 5 5 0
SI 4 4 0
ES 4 4 0
BE 4 4 0
EE 4 5 -1
SK 4 5 -1
LV 4 5 -1
CZ 2 3 -1
HU 3 5 -2
IT 3 5 -2
HR 1 4 -3
CY 2 5 -3
PT 3 6 -3
RO 4 7 -3
LT 2 6 -4
EL 2 8 -6
BG 3 9 -6
PL 3 9 -6
Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?