Konsorcjum i Zakres Projektu
Konsorcjum odpowiedzialne za realizację projektu składa się z dwóch grup: Grupy Budowlanej i Grupy Projektowej. W skład Grupy Budowlanej wchodzą Bouygues Travaux Publics z Francji, Budimex z Polski oraz KMG INFRA OÜ z Estonii. Grupa Projektowa to Ingerop Conseil ET Ingenierie (ICI) z Francji oraz WSP Finland OY z Finlandii. Wszyscy konsorcjanci ponoszą solidarną odpowiedzialność wobec zamawiającego, którym jest OÜ Rail Baltic Estonia.
Projekt obejmuje budowę linii kolejowej o długości 58,08 km, która ma połączyć Pärnu z granicą Łotwy. Zamawiający przeznaczył na ten cel 332 miliony euro, co w przeliczeniu wynosi około 1,39 miliarda złotych. Szacunkowa wartość wynagrodzenia dla Grupy Budowlanej wynosi około 313,7 miliona euro, czyli około 1,32 miliarda złotych.
Etapy realizacji i warunki umowy
Kontrakt na realizację projektu został podzielony na trzy fazy: projektową, robót budowlanych oraz odpowiedzialności za wady w pracach projektowych i budowlanych. Każda z tych faz będzie zlecana odrębnie, zgodnie z decyzją zamawiającego. Szacowany termin zakończenia robót budowlanych to koniec 2030 roku, a okres odpowiedzialności za wady wynosi 5 lat.
Warunki płatności przewidują miesięczne rozliczenia zgodnie z zaawansowaniem prac, a termin płatności faktur wynosi 21 dni. Kontrakt nie przewiduje zabezpieczenia należytego wykonania umowy ani kar umownych. Zamawiający może dochodzić odszkodowania tylko w przypadku szkód spowodowanych umyślnie lub w wyniku rażącego niedbalstwa, a także w przypadku naruszenia praw własności intelektualnej, zaniedbania obowiązku wykupienia ubezpieczeń lub naruszenia poufności.
Znaczenie projektu dla regionu
Maksymalna wysokość odpowiedzialności odszkodowawczej Grupy Budowlanej jest ograniczona do równowartości 14 proc. poniesionych przez nią kosztów. Projekt będzie realizowany zgodnie z prawem Republiki Estonii, a pozostałe warunki umowne nie odbiegają od standardów rynkowych.
Projekt Rail Baltica jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie bałtyckim, mającym na celu poprawę połączeń kolejowych między krajami bałtyckimi a resztą Europy. Budowa odcinka Pärnu-granica Łotwy jest kluczowym elementem tego projektu, który przyczyni się do zwiększenia mobilności, poprawy bezpieczeństwa transportu oraz wzmocnienia gospodarki regionu.
Dzięki realizacji tego projektu, Budimex umacnia swoją pozycję jako lider w branży budowlanej w Europie Środkowo-Wschodniej, a także potwierdza swoje zaangażowanie w rozwój nowoczesnej infrastruktury transportowej. Konsorcjum, w którym uczestniczy Budimex, ma przed sobą ambitne zadanie, które z pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju regionu bałtyckiego.
źródło: PAP
