Wzrost świadomości cyberzagrożeń
Wyniki badania EY „Jak polskie firmy wdrażają AI" wskazują na rosnącą świadomość polskich przedsiębiorstw w zakresie cyberbezpieczeństwa. W 2024 roku 94 proc. firm analizowało aspekty związane z bezpieczeństwem przy wprowadzaniu narzędzi sztucznej inteligencji. To wzrost o 2 proc. w porównaniu do roku 2023.
Wzrost ten pokazuje, że firmy coraz bardziej zdają sobie sprawę z potencjalnych zagrożeń, jakie niesie ze sobą implementacja AI. Z jednej strony, cyfrowi przestępcy wykorzystują tę technologię do zwiększenia swoich możliwości, z drugiej zaś, organizacje muszą chronić ogromne ilości danych wgrywanych do systemów AI.
–W przypadku sztucznej inteligencji firmy nie mają innej drogi niż zwiększać rolę cyberbezpieczeństwa. Z jednej strony cyfrowi przestępcy już powszechnie korzystają z tej technologii, która znacząco zwiększa ich możliwości. Z drugiej zaś implementacja AI wymusza na organizacjach wgranie do systemów znaczących ilości danych, które muszą być odpowiednio chronione. Cieszy, że przedsiębiorstwa w Polsce mają coraz większą świadomość rosnącej roli wprowadzania odpowiednich zabezpieczeń. Martwi, że ograniczona wielkość inwestycji często wymusza pójście na kompromisy, których hakerzy nie uznają – skomentował Piotr Ciepiela, partner EY, lider obszaru cyberbezpieczeństwa w regionie EMEIA.
Identyfikacja ryzyk i inwestycje
Polskie firmy coraz częściej identyfikują konkretne zagrożenia związane z implementacją systemów AI. W 2024 roku 36 proc. przedsiębiorstw identyfikowało ryzyka specyficzne dla ich organizacji i starało się im przeciwdziałać, co stanowi wzrost o 5 punktów procentowych w porównaniu do roku poprzedniego.
Jednocześnie, spadł odsetek firm, które opierały swoje działania na typowych, rynkowych zagrożeniach. W obszarze finansowym, 34 proc. firm wskazało cyberbezpieczeństwo jako kluczowy obszar inwestycji w ramach wdrażania AI. Inwestycje obejmowały również integrację systemów AI, zakup gotowych rozwiązań oraz budowanie własnych rozwiązań AI.
Pomimo rosnącej świadomości zagrożeń, obszar szkoleń i edukacji wciąż pozostaje niedoceniony. Tylko 13 proc. firm wskazało na znaczenie szkoleń w kontekście prewencji przed wirtualnymi zagrożeniami. Wprowadzenie narzędzi AI wymaga nie tylko technologicznych rozwiązań, ale także budowania świadomości wśród pracowników. Firmy muszą organizować szkolenia, aby pracownicy byli świadomi nowych zagrożeń wynikających z rozwoju AI.
– Implementując narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji przedsiębiorstwa skupiają się na aspektach technologicznych. W ślad za nim musi jednak pójść budowanie świadomości wśród pracowników oraz organizacja szkoleń na poziomie ogólnofirmowych. Nawet najbardziej zaawansowana technologia będzie niewystarczająca, jeśli zatrudnione osoby nie zdobędą wiedzy jak chronić siebie i firmę przez nowymi zagrożeniami wynikającymi z rozwoju AI –przestrzegł Patryk Gęborys, partner EY Polska z zespołu bezpieczeństwa informacji i technologii.
Badanie EY pokazuje, że polskie firmy coraz bardziej zdają sobie sprawę z konieczności ochrony danych i systemów w kontekście rozwoju sztucznej inteligencji. Wzrost inwestycji w cyberbezpieczeństwo, identyfikacja specyficznych ryzyk oraz wdrażanie odpowiednich procedur to kroki w dobrym kierunku. Niemniej jednak, aby skutecznie przeciwdziałać zagrożeniom, konieczne jest również zwiększenie nacisku na szkolenia i edukację pracowników.
Druga edycja badania „Jak polskie firmy wdrażają AI" została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw, działających w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.
źródło: PAP
