Spis treści
Oznaczenia odpowiedzialnościowe na piwie. O co chodzi?
– Branża piwowarska od kilkunastu lat stosuje na swoich opakowaniach z piwem tzw. oznaczenia odpowiedzialnościowe, które odwołują się do trzech ważnych obszarów, czyli: Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” oraz „W ciąży nie piję alkoholu” – mówi nam Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
Modyfikacja znaków odpowiedzialnościowych jest kontynuacją dobrowolnej inicjatywy branży piwowarskiej na rzecz zapobiegania konsumpcji alkoholu przez osoby, które nie powinny go spożywać:
- kobiety w ciąży,
- kierowców,
- niepełnoletnich.
– Te znaczki były widoczne na wszystkich opakowaniach z piwem, ale od tego roku zostaną zastąpione przez nowe piktogramy, które będą się znajdowały na wszystkich opakowaniach z piwem alkoholowym – mówi. – Wszystkie trzy obszary odpowiedzialności wyrażone w nowych piktogramach będą obecne na każdym piwie produkowanym przez członków zrzeszonych w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie – dodaje.
Morzycki poinformował także, że Związek namawia pozostałych producentów oraz partnerów handlowych do stosowania tego typu oznaczeń na swoich produktach. – Im więcej tego typu oznaczeń na rynku, tym większe dotarcie iw większa szansa na budowanie odpowiedzialnych postaw konsumenckich – wyjaśnia.
Piwo tylko „18+”. Nawet to bezalkoholowe
Nowością jest wprowadzenie oznaczenia „18+” na opakowania piw bezalkoholowych. Producenci chcą w ten sposób dotrzeć do konsumentów, sprzedawców i rodziców ze swoim stanowiskiem. Branża piwowarska wielokrotnie już mówiła, a teraz pokazuje to także na swoich produktach, że wszystkie piwa, również bezalkoholowe, mogą być sprzedawane i konsumowane wyłącznie przez osoby pełnoletnie.
– Świat piwa dedykujemy tylko osobom pełnoletnim, świat piwa jest światem osób dorosłych i właśnie dla osób dorosłych są przeznaczone zarówno piwa alkoholowe, jak i te bezalkoholowe – podkreśla.
Jak poinformowano, nowe znaki są już stopniowo wprowadzane i znajdą się na każdym opakowaniu piw warzonych przez członków Związku Browary Polskie (Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec oraz Calsberg Polska) do końca 2023 r.