Popularny operator komórkowy z zarzutami UOKiK. Grozi mu bardzo wysoka kara. O co chodzi?

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
UOKiK twierdzi, że praktyka stosowana przez Play może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
UOKiK twierdzi, że praktyka stosowana przez Play może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. fot. andrzej banas / polskapresse gazeta krakowska
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play. Zarzut dotyczy karania klientów operatora utratą rabatu za e-fakturę w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku. Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. Operator tłumaczy, że stosowany przez Play mechanizm nie jest karą umowną, a „konstrukcja rabatu stosowana w umowach Play była przedmiotem analizy Prezesa UOKiK tuż po jej wprowadzeniu”.

Spis treści

Zarzut UOKiK przeciwko Play - o co chodzi?

Jak wyjaśnia UOKiK, abonenci sieci Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur, mogą skorzystać z rabatu (5 zł miesięcznie) za e-fakturę i terminowe płatności.

Jednak regulaminy promocji przewidują utratę tej zniżki na kolejnej fakturze, gdy konsument spóźni się z płatnością za poprzednią. Na fakturach, oprócz abonamentu, uwidocznione są m.in. opłaty z tytułu różnych usług dodatkowych – nieuiszczenie ich w terminie także powoduje, że zniżka przepada. Konsument ponownie uzyskuje rabat, dopiero gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, to po raz kolejny nie otrzyma zniżki. Niezależnie od tego spółka może naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.

Kara umowna tylko z w przypadku zobowiązań niepieniężnych

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK wyjaśnia, że utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. - Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4 – mówi.

Podwójne kary dla konsumentów

Dodaje, że taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Po pierwsze, poprzez odsetki za opóźnienie. Po drugie, poprzez utratę rabatu, którego wysokość może przewyższać dozwolone prawem w takiej sytuacji odsetki. Spółka może odnosić też dodatkową korzyść – nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu. Konsumenci w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.

Jeśli zarzut się potwierdzi, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Operator odpowiada: Nie stosujemy kary umownej

W odpowiedzi na zarzuty UOKiK spółka P4 wskazała, że stosowany przez Play mechanizm nie jest karą umowną – spółka udziela rabatu po spełnieniu określonych warunków.

„Klienci otrzymują zniżkę na abonament po spełnieniu obu warunków: wyrażeniu zgody na wygodną i przyjazną środowisku e-fakturę oraz dokonywaniu terminowych płatności. W sytuacji, gdy którykolwiek z nich nie jest spełniony rabat nie jest przyznawany. Natomiast jeśli w kolejnym miesiącu abonent spełni oba warunki to ponownie zyskuje prawo do zniżki” – tłumaczył operator.

Dodał także, że jest to powszechnie stosowana na rynku praktyka, która premiuje nowoczesne, ekologiczne podejście oraz uiszczanie zobowiązań zgodnie z terminami określonymi w umowie.

„Należy też podkreślić, że konstrukcja rabatu stosowana w umowach Play była przedmiotem analizy Prezesa UOKiK tuż po jej wprowadzeniu. W grudniu 2015 roku postępowanie wyjaśniające w tej sprawie zostało zamknięte, a Urząd przez kilka lat nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń. Jako spółka stosujemy się do wszystkich obowiązujących przepisów prawa” – wskazała spółka.

Nie tylko Play. Inni operatorzy także pod lupą UOKiK

To nie jedyne działania UOKiK w tym obszarze. W toku są postępowania wyjaśniające dotyczące CANAL+, Netii, T-Mobile oraz Vectry, w których Urząd sprawdza, na jakich zasadach operatorzy zastrzegają utratę jakiegokolwiek rabatu w związku z nieopłaceniem faktury w terminie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu