Port w Gdańsku zakończył pierwsze dziewięć miesięcy tego roku wzrostem przeładunków o 5,5 proc. w porównaniu do trzech kwartałów roku 2020. W ub. roku port zanotował awans na 13 miejsce w zestawieniu opracowanym przez Dr. Theo Nottebooma współzałożyciela PortEconomics. Przypomnijmy, że w całym 2020 roku przeładował 1,924 mln TEU.
Praktycznie całość obrotów generuje terminal DCT Gdańsk, który jest obecnie największym terminalem kontenerowym na Bałtyku
Z zestawienia wynika, że pierwsze 9 miesięcy 2021 roku przyniosło silne wzrosty przeładunków w portach z dolnej połowie pierwszej piętnastki. Porty, które odnotowały najwyższe wzrosty to Le Havre (+49%) i Barcelona (+30,5%). kolejne pod względem dynamiki były porty w belgijskim Zeebrugge (+25 proc.) i portugalskim Sines (+ 22,5 proc.).

Belgijski port (1,8 mln TEU w 2020 r.) uplasował się tuż za Gdańskiem, jednak zanotował aż 25 proc. wzrostu przeładunków. Przed Gdańskiem, na 12 pozycji jest (2,35 mln TEU w 2020 r.) jest włoska Genua.
Gdańsk, Siens oraz Pireus w Grecji są najdynamiczniej rosnącymi portami od 2007 roku. Przeładunki w Gdańsku, od momentu uruchomienia terminalu DCT do 2020 r., wzrosły o 1885 proc., w Sines o 972 proc., w a Pireus przez 14 lat wzrósł o 296 proc. Z tych trzech portów tylko Gdańsk i Sines zanotowały dodatnią dynamikę w tym roku.
Czołówka portów europejskich jest od lat niezmienna. Pierwszy jest Rotterdam z 14,35 mln TEU w 2020r. Druga jest Antwerpia z 12 mln TEU, a trzeci Hamburg z 8,5 mln TEU. Niemiecki port traci jednak, od 2007 roku spadek przeładunków wyniósł 14 proc. Rotterdam i Antwerpia rozwinęły się w tempie dwucyfrowym. Port w Antwerpii i port w Zeebrugge są w trakcie fuzji i po połączeniu będzie im brakować do lidera tylko 800 tys. TEU.
Łącznie w 2020 roku 15 największych portów Europu przeładowało 74 mln TEU. 11 odnotowało wzrost obrotów.
W gdańskim porcie rosną nie tylko przeładunki kontenerów, ale także inne kategorie towarów. Niewykluczone, że w niełatwym 2021 roku, port w Gdańsku pobije rekord przeładunków z 2019 roku. Początek roku był bardzo dobry, równie dobrze zapowiada się koniec roku.
Od początku bieżącego roku do połowy listopada wolumen przeładunków portowych terminali osiągnął poziom 46 mln ton.
- Wciąż najliczniejszą grupą ładunkową jest drobnica, której przeładowaliśmy ponad 20 mln ton. Na drugim miejscu są paliwa - nieco ponad 16 mln ton. Węgiel na portowych nabrzeżach stanowił trzecią pod względem przeładunków grupę ładunkową - przeładunki tego surowca wyniosły 4,1 mln ton. Największe wzrosty w porównaniu do 2020 r. zanotowały właśnie paliwa płynne. Myślę, że mamy dużą szansę powtórzyć rekordowe przeładunki z 2019 roku lub nawet pobić kolejny rekord - mówil nam Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
