Niepokojące sygnały docierały do nas już wcześniej, ale teraz wszelkie podejrzenia zostały oficjalnie potwierdzone.
- Podczas prac budowlanych, ze względu m.in. na warunki gruntowe, konieczne było rzeczywiście wprowadzenie zmian w dokumentacji projektowej - przyznaje Bartłomiej Sarna z wydziału współpracy z mediami Polskich Kolei Państwowych.
- Obecnie biuro projektowe z firmy, która opracowywała projekt przebudowy koszalińskiego dworca i infrastruktury towarzyszącej, pracuje nad przeprojektowaniem niektórych rozwiązań. Efektem tych prac, z dużą dozą prawdopodobieństwa, będzie wskazanie koniecznych do wykonania robót zamiennych i dodatkowych, co oczywiście wpłynie na termin realizacji inwestycji - dodaje nasz rozmówca.
Krótko mówiąc, będą opóźnienia, tylko jeszcze nie wiadomo jak duże.
- To, jak bardzo ulegnie zmianie termin oddania do użytku nowego obiektu, będzie zależało od przyjętych ostatecznie rozwiązań konstrukcyjnych i wszelkich uzgodnień. Jednak wszystko wskazuje na to, że inwestycja nie zakończy się w terminie, czyli do końca 2024 roku, jak pierwotnie planowano - słyszymy od wykonawców.
Już od dłuższego czasu na terenie budowy natężenie prac jest zdecydowanie mniejsze niż na początku inwestycji. Ekipy budowlane skupiają się głównie na pracach konstrukcyjnych przy płytach fundamentowych, a także przy tzw. konstrukcji wsporczej dla parteru budynku. Wykonywane są również zbrojenia płyty fundamentowej oraz ściany żelbetowe nowego fragmentu tunelu, który połączy nowy dworzec z przejściem podziemnym pod aleją Armii Krajowej. Dodatkowo trwają uzgodnienia w zakresie zastosowania odpowiednich rozwiązań przy wykonywanych pracach w sąsiedztwie gazociągu i przebiegającego obok wodociągu.
Budowa nowego dworca Kolejowego się przeciągnie, ale jak mówi nam Krzysztof Kuncer, szef jednej z największych w województwie firm deweloperskich i budowlanych Kuncer w Koszalinie - niespodzianką byłoby to, gdyby na budowie nie było niespodzianek.
- Zwłaszcza badania geologiczne obarczone są często dużym marginesem błędu. Geolodzy zaznaczają nawet w swoich dokumentach, że w przypadku innych danych w terenie, niż wskazane w dokumentach, należy przed podjęciem dalszych kroków bezwzględnie się z nimi skontaktować. I tak to wygląda. Procesy budowlane mają to do siebie, że często projekty muszą być już w trakcie robót dostosowywane do niespodziewanych sytuacji - tłumaczy nasz ekspert.
Przypomnijmy, umowa Polskich Kolei Państwowych z firmą Alstal Bydgoszcz na rozbiórkę starego dworca i budowę nowego za około 44 mln złotych została podpisana pod koniec lutego 2023 roku. Planowanym terminem otwarcia nowego obiektu, którego dokumentację projektową opracowała pracownia TBI Architekci z Gdańska, był koniec 2024 roku. W pierwszym etapie inwestycji wykonawca rozebrał dotychczasowy budynek, zostawiając tylko dwie stare ściany z sgraffito, zabytkowym muralem z 1962 roku. Resztę wyburzono.
Od tego momentu tymczasowy dworzec kolejowy działa w przejściu podziemnym.
Nowy dworzec ma być jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. W nowej bryle - jak można przeczytać w oficjalnym opisie - w szczególności uwagę zwracają lekka konstrukcja i w całości przeszklona elewacja. Interesująco prezentuje się również ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów.
W środku nowego budynku zaprojektowano otwarty pasaż - poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej. Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami części pasażerskiej i handlowej, które ograniczają pasaż od północy i południa, wyeksponowane będą wspomniane, oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina.
Sgraffito podobnie jak cała elewacja dworca będzie podświetlone. Przestrzeń dworca składać się będzie z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony.
W części pasażerskiej, na parterze, będzie hol kasowy z poczekalnią. Ściany zostaną wykończone betonową okładziną w kolorze popielatym, posadzka natomiast zostanie wykonana z lastryko.
