Spis treści
Przyczyny unieważnienia przetargu
Urząd Morski w Gdyni poinformował o unieważnieniu przetargu dotyczącego opracowania dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego na rzece Elbląg.
Przyczyną jest zamieszczenie ogłoszenia w niewłaściwym publikatorze oraz wątpliwości co do właściwego oszacowania przedmiotu zamówienia - wyjaśnił Urząd Morski w Gdyni.
Pomimo unieważnienia przetargu, urząd zapewnia, że nie oznacza to rezygnacji z realizacji zamówienia. W najbliższych dniach planowane jest ogłoszenie nowego postępowania, które ma na celu wyłonienie wykonawcy odpowiedzialnego za przygotowanie dokumentacji projektowej.
Zakres planowanej inwestycji
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego na rzece Elbląg. Projekt zakłada budowę toru o szerokości 36 metrów i głębokości 5 metrów na odcinkach od punktu P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do punktu P2 (przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego) oraz od punktu P2 do punktu Port (przy moście Unii Europejskiej). Dodatkowo, planowane są umocnienia brzegu oraz budowa obrotnicy o średnicy 160 metrów na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.
Planowane pogłębienie toru wodnego to kluczowy element drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, której realizację zadeklarował rząd. Niespełna kilometrowy fragment toru wodnego do portu w Elblągu nie był wcześniej objęty programem „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.
Historia projektu i plany na przyszłość
Rząd PiS, dla którego droga wodna przez Mierzeję była inwestycją strategiczną, początkowo nie przewidywał wykonania ostatniego odcinka do elbląskiego portu, pozostawiając to zadanie samorządowi elbląskiemu. Po wyborach parlamentarnych nowy rząd zdecydował się jednak na realizację tego projektu.
Jak informował wcześniej inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni, Ministerstwo Infrastruktury zleciło przygotowanie dokumentacji projektowej, analizy nawigacyjnej oraz wykonanie ekspertyz technicznych.
Chodzi o to, by ustalić niezbędne inwestycje, umożliwiające dokończenie toru wodnego i wykorzystanie infrastruktury portu w Elblągu - wyjaśnił inwestor.
Od stycznia 2024 roku prowadzone są prace przy pogłębieniu rzeki Elbląg, realizowane w ramach IV etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Umowa obejmuje wykonanie kolejnego odcinka toru wodnego o głębokości 5 metrów.
Znaczenie projektu dla regionu
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wynosi prawie 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 kilometrów, a na rzece Elbląg także ponad 10 kilometrów. Pozostałe około 2,5 kilometra to odcinek, na który składają się śluza, port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.
Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 metrów głębokości, co ma znacząco poprawić dostępność portu w Elblągu i wpłynąć na rozwój regionu. Projekt ten jest istotny dla zwiększenia możliwości transportowych i handlowych portu, a także dla rozwoju turystyki wodnej w regionie.
Źródło: PAP
