Polskie drogi w 2024 roku. Jak się zmieniła infrastruktura?

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową w 2024 roku pokazują, że Polska stawia na rozwój nowoczesnych i bezpiecznych rozwiązań transportowych.
Inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową w 2024 roku pokazują, że Polska stawia na rozwój nowoczesnych i bezpiecznych rozwiązań transportowych. GDDKiA/Polska Press
Rok 2024 to miliardy złotych wydane na drogi, koleje i porty. Czy te inwestycje rzeczywiście zmieniają kraj i poprawiają naszą codzienność? Co udało się zbudować i jakie projekty jeszcze przed nami? Gdzie poszły największe pieniądze i czy obietnice rozwoju zostały spełnione?

Spis treści

Przełom w budowie dróg i autostrad

W 2024 roku oddano do użytku 156 km nowych dróg, co znacząco wpłynęło na poprawę komunikacji w Polsce. Wśród nich znalazły się 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych oraz 32,7 km dróg krajowych i obwodnic.

Ważnym wydarzeniem było połączenie Krakowa i Warszawy drogą ekspresową S7, co znacznie skróciło czas podróży między tymi miastami. Aglomeracja krakowska zyskała również trasę S52, która usprawniła przejazd przez północną część miasta.

Otwarta została autostrada A2 na odcinkach Kałuszyn – Groszki, Groszki – Siedlce Zachód i Siedlce Zachód – Siedlce Południe. Nowe obwodnice w Gryfinie, Strykowie, Oświęcimiu i Grzymiszewie przyczyniły się do odciążenia ruchu w tych miejscowościach.

Dzięki tym inwestycjom długość sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce przekroczyła 5,2 tys. km, w tym blisko 1885 km autostrad i niemal 3321 km dróg ekspresowych.

Rozbudowa kolei i nowoczesny tabor

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetargi na inwestycje o wartości ponad 18 mld zł.

Wśród kluczowych projektów znalazły się przebudowy odcinków:

  • Gdynia Chylonia - Lębork,

  • Szczyrzyc - Tymbark,

  • oraz Warszawa Wawer - Otwock.

Dodatkowo, dzięki środkom unijnym z KPO, podpisano umowy na modernizację ponad 500 km linii kolejowych. PKP Intercity otrzymało ponad 2 mld zł dofinansowania na zakup 56 lokomotyw i modernizację 248 wagonów.

W ramach kontraktów z firmami Newag, PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki zakupiono 78 lokomotyw wielosystemowych, 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych oraz 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych. Modernizowane są również wagony w zakładach Cegielski, PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki oraz zakładzie naprawczym PKP Intercity Remtrak.

Inwestycje w bezpieczeństwo i gospodarkę morską

W 2024 roku kontynuowano budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Aby zapewnić rozwój elbląskiego portu, zdecydowano o rozszerzeniu zakresu prac o pogłębienie końcowego odcinka toru wodnego. Na realizację tego zadania przeznaczono 33 mln zł. Trwały też prace nad budową Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, którego zakończenie planowane jest na 2028 rok. Na przyszły rok resort zabezpieczył rekordowy budżet inwestycyjny.

W 2025 roku wydatki z budżetu państwa na drogi i kolej wzrosną do 16,5 mld zł, co stanowi wzrost o 3,6 mld zł w porównaniu do 2024 roku. Na utrzymanie dróg krajowych przewidziano 6,5 mld zł, o 1 mld zł więcej niż w 2024 roku. W budżecie na przyszły rok zabezpieczono również ponad 2 mld zł na inwestycje w gospodarkę morską, w tym na budowę infrastruktury związanej z portem kontenerowym w Świnoujściu i prace nad budową falochronu w Gdańsku dla terminala FSRU.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu