Pracownicy w Europie chcą pracy asynchronicznej i nowego sposobu korzystania z biur, nadeszła pora na wprowadzenie w firmach przyszłościowych modeli pracy- taki wniosek płynie z badań przeprowadzonych przez Sony Professional Displays & Solutions w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Polsce.
Model pracy asynchronicznej — w którym nie wszyscy członkowie zespołu muszą być dostępni równocześnie — to kolejny krok w ewolucji pracy, wymagający jednak od firm ulepszenia posiadanej technologii.
Praca asynchroniczna: poprawa równowagi między firmą a życiem prywatnym
Pracownicy biurowi pragną przejść na pracę asynchroniczną, ale barierą jest brak odpowiednich rozwiązań i narzędzi technicznych, a także kwestia zaufania. Nowe studium zamówione przez Sony Professional Displays & Solutions pokazało, że blisko połowa ankietowanych pracowników biurowych z Polski oczekuje od pracodawców możliwości pracy asynchronicznej, a 45% uważa ją za przyszły model wykonywania pracy.
Zdaniem jednej trzeciej (37%) pracowników model ten — w którym osoby z jednego zespołu mogą pracować w różnych porach, a nie tradycyjnie od dziewiątej do siedemnastej — zaowocowałby lepiej przemyślaną i mniej rozpraszającą komunikacją. Zwiększa on elastyczność i odpowiedzialność, a przy tym daje czas na bardziej efektywną pracę, gdy pracownicy są w tym samym czasie online lub w biurze.
Zdaniem ponad połowy (55%) pracowników z Polski formuła asynchroniczna poprawiłaby równowagę między pracą a życiem prywatnym, ale w ocenie 56% ankietowanych ich firma nie dysponuje odpowiednimi narzędziami do wspierania takiego modelu, co uniemożliwia im przystosowanie się do niego.
Barierą wciąż pozostaje nieufność pracodawcy
Co więcej, ponad połowa (51%) nie wierzy, że pracodawca ufa im na tyle, by zezwolić na pracę w dogodnych dla nich godzinach — nawet pod warunkiem osiągania wyników i dotrzymywania terminów.
Choć biuro pozostaje ważne dla pracowników, ponad połowa nie ma mocnego przekonania, że jest ono dobrze wyposażone w rozwiązania i narzędzia techniczne umożliwiające każdemu najlepszą pracę. Mimo że dwie piąte (39%) polskich pracowników - przychodzi do biura, żeby korzystać z lepszej technologii, firmy mogą zrobić więcej, by zapewnić swoim pracownikom dostęp do właściwych narzędzi i rozwiązań, a w rezultacie stać się centrum technologicznym oferującym potrzebne oprogramowanie i sprzęt.
Jaka przyszłość czeka biuro w firmie?
Generalnie, wyniki badań wskazują na ważną rolę biura w przyszłości pracy. Powinno ono jednak pełnić rolę ośrodka ułatwiającego współpracę, z pracą asynchroniczną jako modelem promującym elastyczność i równowagę między pracą a życiem prywatnym.
Jeśli chodzi o przyszłość pracy, polscy pracownicy za najważniejszy uważają dostęp do najnowszych narzędzi i technologii, które umożliwiają zdalną, elastyczną pracę (45%), na drugim miejscu znajduje się nastawienie „przede wszystkim ludzie” (42%).
Istotna tez jest możliwość nawiązania relacji z kolegami (38%). Aby osiągnąć sukces, firmy muszą inwestować we właściwe narzędzia technologiczne, a ponadto dostosowywać swoją politykę do oczekiwań współczesnego pracownika biurowego, który chce jak najlepiej wykorzystać zarówno warunki w biurze, jak i elastyczność pracy zdalnej.
— Sony postrzega pracę asynchroniczną jako wielką szansę dla przyszłości pracy, zwiększającą wydajność miejsca pracy i przyczyniającą się do poprawy zdrowia pracowników. Poprzez zapewnienie większej autonomii i dostępu do najnowszych technologii, firmy mogą tworzyć pracownikom warunki do osiągania sukcesów - mówi Adam Dover, Trade & Segment Marketing Manager, Sony Professional Displays and Solutions.
- Współczesne firmy mają dostęp do szerokiego wachlarza rozwiązań wspomagających i technologicznych, takich jak w ofercie Sony, dzięki czemu mogą nadążać za zmianami społecznymi i nowymi trendami oddziałującymi na miejsce pracy - dodaje Adam Dover.
Badanie przeprowadziła firma 3Gem na zlecenie Sony Professional Displays & Solutions w dniach 4–11 kwietnia 2022 r.
Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?