Praca zdalna, z biura czy hybrydowa? Jako najbardziej przyszłościowy model pracownicy wskazują pracę asynchroniczną. Dlaczego?

Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Choć biuro pozostaje ważne dla pracowników, ponad połowa nie ma mocnego przekonania, że jest ono dobrze wyposażone w rozwiązania i narzędzia techniczne umożliwiające każdemu najlepszą pracę. Mimo że dwie piąte (39%) polskich pracowników - przychodzi do biura, żeby korzystać z lepszej technologii, firmy mogą zrobić więcej, by zapewnić swoim pracownikom dostęp do właściwych narzędzi i rozwiązań, a w rezultacie stać się centrum technologicznym oferującym potrzebne oprogramowanie i sprzęt.
Choć biuro pozostaje ważne dla pracowników, ponad połowa nie ma mocnego przekonania, że jest ono dobrze wyposażone w rozwiązania i narzędzia techniczne umożliwiające każdemu najlepszą pracę. Mimo że dwie piąte (39%) polskich pracowników - przychodzi do biura, żeby korzystać z lepszej technologii, firmy mogą zrobić więcej, by zapewnić swoim pracownikom dostęp do właściwych narzędzi i rozwiązań, a w rezultacie stać się centrum technologicznym oferującym potrzebne oprogramowanie i sprzęt. Szymon Starnawski / Polska Press
Praca asynchroniczna, czyli model zatrudnienia, w którym osoby z jednego zespołu mogą pracować w różnych porach, a nie tradycyjnie od dziewiątej do siedemnastej, zaowocowałby lepiej przemyślaną i mniej rozpraszającą komunikacją. Zwiększa on elastyczność i odpowiedzialność, a przy tym daje czas na bardziej efektywną pracę, niż gdy pracownicy są w tym samym czasie online lub w biurze. Zyskuje ona coraz więcej zwolenników, bo zalet można wyliczyć znacznie więcej.

Pracownicy w Europie chcą pracy asynchronicznej i nowego sposobu korzystania z biur, nadeszła pora na wprowadzenie w firmach przyszłościowych modeli pracy- taki wniosek płynie z badań przeprowadzonych przez Sony Professional Displays & Solutions w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Polsce.

Model pracy asynchronicznej — w którym nie wszyscy członkowie zespołu muszą być dostępni równocześnie — to kolejny krok w ewolucji pracy, wymagający jednak od firm ulepszenia posiadanej technologii.

Praca asynchroniczna: poprawa równowagi między firmą a życiem prywatnym

Pracownicy biurowi pragną przejść na pracę asynchroniczną, ale barierą jest brak odpowiednich rozwiązań i narzędzi technicznych, a także kwestia zaufania. Nowe studium zamówione przez Sony Professional Displays & Solutions pokazało, że blisko połowa ankietowanych pracowników biurowych z Polski oczekuje od pracodawców możliwości pracy asynchronicznej, a 45% uważa ją za przyszły model wykonywania pracy.

Zdaniem jednej trzeciej (37%) pracowników model ten — w którym osoby z jednego zespołu mogą pracować w różnych porach, a nie tradycyjnie od dziewiątej do siedemnastej — zaowocowałby lepiej przemyślaną i mniej rozpraszającą komunikacją. Zwiększa on elastyczność i odpowiedzialność, a przy tym daje czas na bardziej efektywną pracę, gdy pracownicy są w tym samym czasie online lub w biurze.

Zdaniem ponad połowy (55%) pracowników z Polski formuła asynchroniczna poprawiłaby równowagę między pracą a życiem prywatnym, ale w ocenie 56% ankietowanych ich firma nie dysponuje odpowiednimi narzędziami do wspierania takiego modelu, co uniemożliwia im przystosowanie się do niego.

Barierą wciąż pozostaje nieufność pracodawcy

Co więcej, ponad połowa (51%) nie wierzy, że pracodawca ufa im na tyle, by zezwolić na pracę w dogodnych dla nich godzinach — nawet pod warunkiem osiągania wyników i dotrzymywania terminów.

Choć biuro pozostaje ważne dla pracowników, ponad połowa nie ma mocnego przekonania, że jest ono dobrze wyposażone w rozwiązania i narzędzia techniczne umożliwiające każdemu najlepszą pracę. Mimo że dwie piąte (39%) polskich pracowników - przychodzi do biura, żeby korzystać z lepszej technologii, firmy mogą zrobić więcej, by zapewnić swoim pracownikom dostęp do właściwych narzędzi i rozwiązań, a w rezultacie stać się centrum technologicznym oferującym potrzebne oprogramowanie i sprzęt.

Jaka przyszłość czeka biuro w firmie?

Generalnie, wyniki badań wskazują na ważną rolę biura w przyszłości pracy. Powinno ono jednak pełnić rolę ośrodka ułatwiającego współpracę, z pracą asynchroniczną jako modelem promującym elastyczność i równowagę między pracą a życiem prywatnym.

Jeśli chodzi o przyszłość pracy, polscy pracownicy za najważniejszy uważają dostęp do najnowszych narzędzi i technologii, które umożliwiają zdalną, elastyczną pracę (45%), na drugim miejscu znajduje się nastawienie „przede wszystkim ludzie” (42%).

Istotna tez jest możliwość nawiązania relacji z kolegami (38%). Aby osiągnąć sukces, firmy muszą inwestować we właściwe narzędzia technologiczne, a ponadto dostosowywać swoją politykę do oczekiwań współczesnego pracownika biurowego, który chce jak najlepiej wykorzystać zarówno warunki w biurze, jak i elastyczność pracy zdalnej.

— Sony postrzega pracę asynchroniczną jako wielką szansę dla przyszłości pracy, zwiększającą wydajność miejsca pracy i przyczyniającą się do poprawy zdrowia pracowników. Poprzez zapewnienie większej autonomii i dostępu do najnowszych technologii, firmy mogą tworzyć pracownikom warunki do osiągania sukcesów - mówi Adam Dover, Trade & Segment Marketing Manager, Sony Professional Displays and Solutions.

- Współczesne firmy mają dostęp do szerokiego wachlarza rozwiązań wspomagających i technologicznych, takich jak w ofercie Sony, dzięki czemu mogą nadążać za zmianami społecznymi i nowymi trendami oddziałującymi na miejsce pracy - dodaje Adam Dover.

Badanie przeprowadziła firma 3Gem na zlecenie Sony Professional Displays & Solutions w dniach 4–11 kwietnia 2022 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu