Jak urządzić domowe biuro? 10 porad, które pomogą Ci stworzyć komfortowe miejsce pracy

Barbara Wesoła
Jak urządzić domowe biuro?
Jak urządzić domowe biuro? GettyImages.com
„Domowe biuro” czy „praca w domu” to określenia, które dziś już nikogo nie dziwią. Doświadczyliśmy tej formy pracy podczas pandemii. Ograniczenia związane z Covid-19 zostały zniesione i firmy częściowo powracają do pracy stacjonarnej, jednak te dwa ostatnie lata pokazały, że praca w domu jest dla wielu wymarzoną formą realizacji zawodowej. Organizacje zmieniają swoją politykę, aby praca zdalna lub hybrydowa umożliwiała pracownikom zachowanie równowagi życiowej (ang. work–life balance). Sprzyja też temu odpowiednia przestrzeń do pracy w domu. Taka, której nie musimy z nikim dzielić, możemy zostawić bezpiecznie dokumenty, a pod ręką mamy wszystkie niezbędne akcesoria. Jak urządzić miejsce do pracy, kiedy nie mamy osobnego pokoju? Wiemy, o co należy zadbać, aby urządzić komfortowy home office.

Spis treści

Miejsce do pracy w domu. Dlaczego jest ważne?

Wydzielona przestrzeń do pracy w domu ułatwia koncentrację, pozwala wyznaczyć granice między czynnościami zawodowymi a domowymi i daje warunki do bezpiecznego przechowywania potrzebnych w pracy dokumentów i akcesoriów, bez konieczności ich ciągłego chowania czy zabezpieczenia np. w kuchni przed pochlapaniem.

Warunki lokalowe zmuszają nas często do kreatywności. Nie mając osobnego pomieszczenia na domowe biuro wydzielamy kącik na biurko w sypialni lub salonie. To główny mebel, którego nie może zbraknąć w naszej przestrzeni do pracy.

Twoja własna przestrzeń do pracy w domu

Materiały promocyjne partnera

Dobrze jest dopasować go do możliwości metrażowych, ale także rodzaju pracy. Dla jednych znaczenie będzie miała długość i szerokość blatu roboczego (graficy, architekci), a dla innych dużo ważniejsza będzie przestrzeń do przechowywania dokumentów czy pułki na drukarkę lub niszczarkę do dokumentów (korepetytorzy, księgowi).

O czym warto pamiętać urządzając domowe biuro?

Zanim przystąpimy do malowania ścian, robienia listy zakupów i przesuwania mebli dobrze jest odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Jaką dokładnie rolę ma spełniać miejsce do pracy?
  • Ile czasu będziemy tam spędzać?
  • Ile przestrzeni do pracy, a ile miejsca do przechowywania wymaga charakter naszej pracy? Czy tylko my będziemy korzystać z tego miejsca, czy także ktoś z domowników?

Po takie analizie można przystąpić do planowania i urządzania własnego home office.

Poznaj nasze porady, które pomogą stworzyć komfortowe miejsce do pracy.

1. Wybierz wygodne krzesło lub fotel biurowy

Wybór odpowiedniego fotela lub krzesła biurowego jest niestety często bagatelizowany. Codzienne przesiadywanie wielu godzin na kuchennym taborecie czy fotelu lub kanapie ogranicza naszą wygodę i źle wpływa na zdrowie, a tym samym obniża wydajność i dobre samopoczucie. Krzesło biurowe lub fotel to miejsce, na którym będziemy siedzieć kilka godzin każdego dnia, więc warto poświęcić czas na jego przemyślany wybór.

Wygodne krzesła do domowego biura

Materiały promocyjne partnera
  • Co wybrać: krzesło biurowe czy fotel?
    Krzesła i fotele biurowe mają bardzo podobne funkcje. Ich nazwy często używane są zamiennie, jednak krzesa z reguły są lżejsze, posiadaj mechanikę umożliwiającą ich elastyczne dostosowanie do wzrostu, wysokości biurka. Projektowane są także krzesła do pracy w pozycji stojącej, wspierające biodra. Fotele biurowe co do zasady są cięższe, większe, a wizualnie bardziej reprezentatywne. Bez względu jednak na wybór rodzaju miejsca naszego zawodowego dowodzenia, ważne, by mebel posiadał funkcje regulacji i wygodne siedzenie. Dobrze jest też zwrócić uwagę na materiał (system wentylacji, łatwość czyszczenia).

  • Jakie funkcje powinien posiadać fotel biurowy lub krzesło biurowe?

  • regulacja wysokości siedziska, a także oparcia oraz głębokości siedziska,

  • blokada odchylenia oparcia,

  • wygodne siedzisko,

  • podłokietniki,

  • podparcie odcinka lędźwiowego,

  • regulowany zagłówek,

  • stabilna podstawa fotela.

2. Biurko do pracy musi pomieścić więcej niż komputer

Tu należy sugerować się rodzajem pracy i oczywiście dostępnym metrażem. Jednak nawet niewielkie biurka można uzupełnić o organizery ułatwiające przechowywanie biurowych akcesoriów i dokumentów.

Myszki komputerowe idealne do każdej pracy

Oferty sklepów zapewniają biurka, które dopasujesz do wnętrza swojego mieszkania pod względem designu, jak również gabarytów. Nie brakuje modeli na każdą kieszeń. Od najprostszych biurek z blatem, wysuwaną szufladą na klawiaturę po rozbudowane meble z przegrodami na dodatkowy sprzęt elektroniczny, miejscem na ukrycie kabli, nadstawki na monitor itd.

Wybierając biurko zwróć uwagę na:

  • wysokość i szerokość (wcześniej zmierz dokładnie miejsce w domu przeznaczone na biurko),
  • miejsce do pracy (Ile jest blatu wolnego na akcesoria, notatki, zostanie po umieszczeniu na biurko komputera?),
  • miejsce do przechowywania (szuflady, półki, nadstawki),
  • estetykę, jakość i cenę.

Okazje na markę Apple

Materiały promocyjne partnera

3. Odpowiednie oświetlenie

Najlepiej wybrać takie miejsce na biurko, by podczas pracy w domu wykorzystywać jak najwięcej naturalnego świata. Do tego lampka na biurko z białym sztucznym światłem oraz dodatkowe oświetlenie górne lub z lampy stojącej, pomogą dokończyć projekty w pochmurne dni lub kiedy musimy popracować do późnych godzin.

Wybierając sztuczne oświetlenie zwróć uwagę, czy:

  • lampka jest odpowiednio wysoka lub regulowana,
  • posiada żarówki energooszczędne,
  • daje białe światło (najlepiej o temperaturze w przedziale 4000-6000).

To ważne! Światło niebieskie nadweręża wzrok, a żółte o niskiej temperaturze (poniżej 4000K) może powodować znużenie.

4. Urządzanie home office z troską o ergonomię

Jak ustawić meble, aby praca przebiegała wydajne i wygodnie? Przede wszystkim biurko i krzesło lub fotel biurowy powinny być do siebie dopasowane pod względem wysokości. Dobrze jest kilka razy przymierzyć się do biurka.

Ergonoma to nie tylko kwestia profesjonalnego krzesła i wysokości mebli, ale także całego układu podczas pracy i rozmieszczenia akcesoriów. Praca w domu może być dużo bardziej komfortowa, jeśli zadbasz o:

  • porządek w kablach (np. specjalne miejsce na listwę)
  • wysokość monitora (biurka z nadstawkami lub specjalne półki na monitor, pozwolą optymalnie regulować wysokość ekranu),
  • miejsce na lampkę na biurku,
  • łatwy dostęp do: drukarki, skanera, tabletu graficznego itd. (w zasięgu ręki, odwrócenie się na fotelu np. na regale obok biurka),
  • przybornik na akcesoria piśmiennicze,
  • ewentualnie tablicę ułatwiają planowanie (np. magnetyczna).

Chroń swoje dane i pliki

Czy wiesz, że wielu ekspertów stoi na stanowisku, że odległość ludzkich oczu od monitora powinna mieścić się w przedziale od 40 do nawet 75 centymetrów. Kluczem jest jednak rozmiar ekranu, z którego korzystamy, i tak:

  • Praca przy dużych monitorach (powyżej 20 cali) – wzrok powinien znajdować się w odległości od 50 do 75 cm,
  • Praca przy średnich i małych ekranach (poniżej 19 cali) – odległość od oczu może wynosić nawet 40 cm,
  • Ważne, aby ekran znajdował się także na optymalnej wysokości oczu. Górna ramka ekranu powinna znajdować się na wysokości wzroku pracownika lub nieco wyżej.

5. Sprzęt potrzebny do pracy w domu. Nie tylko komputer?

O ile komputer to najważniejsze urządzenie, które pozwala nam pracować zdalnie z domu, to w codziennej pracy często musimy skorzystać z innych dobrodziejstw elektroniki zwykle dostępnych w biurze.

Dobrze, by wydrukowanie umowy z klientem czy otrzymanego właśnie tłumaczenia można było wykonać od ręki, bez konieczności wychodzenia z domu. W wielu zawodach możliwość wydrukowania pliku i przejrzenia go na żywo przed wysłaniem w formie elektronicznej jest częstą praktyką i pozwala dokonać ostatecznej oceny lub poprawić przeoczone na ekranie błędy. Dotyczy to np. korekty i redakcji tekstów, projektów graficznych czy składu e-booków.

Drukarki na miarę Twoich potrzeb

Najpopularniejsze są obecnie drukarki laserowe. Można wybierać spośród prostych drukarek oferujących:

  • szybkie i wysokiej jakości wydruki czarno białe,
  • drukarki z możliwością druku w kolorze i na różnych rodzajach papieru np. do zdjęć,
  • urządzenia wielofunkcyjne, gdzie drukarka łączy się ze skanerem,
  • najnowocześniejsze drukarki łączą się przez wifi i mogą drukować pliki nie tylko z komputerów, ale także z telefonów.

6. Niszczarka do dokumentów w celu ochrony danych osobowych

Jeżeli Twoja praca wymaga drukowania, wysyłania, kopiowania umów i różnego rodzaju dokumentów zawierających dane osobowe lub inne dotyczące np. nieruchomości, niszczarka ułatwi utylizowanie tych dokumentów, których nie musisz dłużej przechowywać w formie papierowej, są zduplikowane lub zawierają błędy.

Dostępne na rynku niszczarki mogą pociąć dokumenty na szerokość od 2 mm do 12 mm. Wybierając niszczarkę, warto zwrócić na to uwagę oraz na jej wydajność i moc. Dopasuj parametry sprzętu do tego, jak często i dużo w ciągu dnia lub tygodnia będziesz z niego korzystać.

NIszczarki. Zobacz oferty

Materiały promocyjne partnera

7. Akcesoria komputerowe do domowego biura

Komputer, drukarka, biurko? Zobacz, co jeszcze ułatwi Ci pracę zdalną z zacisza własnego domu:

  • myszka do laptopa (pady na laptopie często zawodzą, są czułe na nacisk, ponadto ten element w laptopach psuje się najczęściej),
  • dodatkowa klawiatura (jeśli decydujemy się na podpięcie laptopa do dużego monitora, może przydać się dodatkowa klawiatura – najlepiej bezprzewodowa),
  • podkładka pod mysz (nie pobrudzić blatu biurka, którego powierzchnia i tak często uniemożliwia sprawne poruszanie myszą),
  • podstawka pod monitor (pomoże uregulować wysokości monitora do prawidłowej postawy i wysokości wzroku, a także generuje dodatkową przestrzeń na biurku np. na drobne akcesoria piśmiennicze, notatnik),
  • przejściówka z portami USB i czytnik kart pamięci (możliwość podpięcia większe ilości urządzeń jednocześnie i zwiększenie pamięci dysku),
  • bezprzewodowy router (aby internet nigdy nie zawiódł).

To może ci się przydać w domowym biurze

Materiały promocyjne partnera

8. Gadżety przydatne podczas pracy w domu

Domowe biuro, nawet jeśli zajmuje najmniejszą przestrzeń, a jego obszar wyznaczają granice biurka, można wyposażyć w gadżety, które urozmaić i umilą pracę w domu, jak np. podnóżek pod stopy (lub mini hamak pod biurkiem), dzięki czemu zadbamy o lepsze krążenie krwi. Ciekawym pomysłem, z którego korzystają w biurowcach potężnych firm, jak Google czy Facebook, jest wymiana krzesła na piłkę gimnastyczną – chociaż od czasu do czasu.

W home office nie powinno też zabraknąć akcesoriów ułatwiających organizację:

  • przegródki na dokumenty,
  • segregatory,
  • stojak na długopisy,
  • kosz na śmieci,
  • pojemniki na spinacze,
  • koperty,
  • zapasowe słuchawki czy mikrofon.

9. Wyznacz strefę miejsca pracy za pomocą koloru

Wykorzystaj psychologię koloru oraz designerskie triki, by optycznie wydzielić przestrzeń swojej pracy. Obszar nad biurkiem pomaluj innym kolorem niż reszt ściany. Na podłodze wykorzystaj specjalne podkładki pod krzesła oraz kolorowy dywan wyznaczający granice domowego biura.

Niezawodny sprzęt do pracy

Materiały promocyjne partnera

10. Domowe biuro – funkcjonalne i ładne

Urządzanie przestrzeni do pracy w domu pozwala na wykorzystanie wszystkiego, co sprzyja naszej produktywności i wygodzie. Tutaj można wykorzystać materiały, kolory i gadżety, na które w firmie nie ma miejsca lub zgody np. motywacyjne plakaty na ścianie, lub rośliny, które oczyszczają powietrze.

Urządzanie własnego home office może być niezwykle motywujące do działania i dać ogrom satysfakcji. Poza podstawowymi elementami, które znajdują się w każdy domowym biurze: biurko, krzesło biurowe, komputer, akcesoria biurowe, mamy całkowity wpływ na ich wygląd, jakość, układ oraz wszelkie detale i dodatki, dzięki którym aż miło usiąść do pracy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska w tym wyścigu wygrywa z Niemcami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gloria
wazne tez sa jakies metalowe zabezpieczone szafki :) np zeby schowac dokumenty czy sprzet. Ja zamowilam sobie taka od producenta locobox.pl i sprawdza mi sie swietnie a nie wydalam na nia fortuny :)
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu