Seniorzy chcą automatyzacji pracy. A milenialsi i pokolenie X czują się przepracowani. Nowa analiza ClickMeeting o rynku pracy

PWN
Opracowanie:
Milenialsi i pokolenie X czują się przepracowani, z kolei seniorzy chcą automatyzacji pracy
Milenialsi i pokolenie X czują się przepracowani, z kolei seniorzy chcą automatyzacji pracy karlyukav_freepik
Blisko jedna trzecia polskich pracowników z pokolenia milenialsów (28-44 lata) oraz 25 proc. z pokolenia X (45-59 lat) czuje się przepracowana. Zarówno wśród Zetek (18-27 lat) jak i baby boomers (60 lat i więcej) takie poczucie towarzyszy mniej niż jednej piątej badanych. Pracownicy ze wszystkich grup wiekowych zgadzają się, że na ich wydajność pozytywnie wpłynęłaby możliwość korzystania w pracy z narzędzi ułatwiających zachowanie work-life balance/workation.

Pracownicy z pokolenia milenialsów (od 28 do 44 lat) najbardziej sceptycznie podchodzą do możliwości automatyzacji pracy, jak wynika z nowej analizy ClickMeeting, lidera polskiego rynku webinarów, spotkań online oraz wsparcia pracy zdalnej i hybrydowej. Za tym, że tego typu rozwiązania ułatwiają pracę, opowiada się 75 proc. badanych z tej grupy wiekowej – teoretycznie jest to dużo, jednak zarówno wśród pracowników z pokoleń Z (18-27 lat) oraz X (45-59 lat), jak i baby boomers (60 lat i więcej) odsetek ten przekracza 80 proc.

Co ciekawe, w tej ostatniej, najstarszej grupie, jest on najwyższy i wynosi 85 proc. Dodatkowo 5 proc. milenialsów uważa, że automatyzacja wręcz pracę utrudnia. W pozostałych grupach wiekowych takiego zdania jest ok. 3 proc. badanych.

ZOBACZ TEŻ NA dziennikbaltycki.pl - Czternasta emerytura 2024. Oto tabela wypłat. Dokładnie tyle ZUS wypłaci ci na rękę. Mamy wyliczenia. Kasa dla emerytów już po wakacjach

Gen Z i baby boomers z najlepszym work-life balance

Jednocześnie milenialsi to również ta grupa, która najczęściej uważa się za najbardziej przepracowaną, takie poczucie ma 31 proc. z nich. Drugie miejsce pod tym względem zajmują pracownicy z pokolenia X (26 proc.). Niecałe 30 proc. osób z pokolenia Z i 25 proc. pracowników z pokolenia X deklaruje, że zachowuje work-life balance.

Najbardziej zadowolone z równowagi między życiem zawodowym i prywatnym są najstarsze i najmłodsze osoby obecne na rynku pracy. W pokoleniu 60+ tylko 18 proc. pracowników czuje się przepracowanych, a 28 proc. deklaruje, że zachowuje work-life balance. Wśród Zetek co 5. badana osoba ma poczucie, że jest przepracowana, a co 3. uważa, że zachowuje work-life balance.

We wszystkich grupach wiekowych największy odsetek pracowników (ogółem 38 proc.) jest zadowolonych z ilości swojej pracy, chociaż im zdarzają się bardziej intensywne i wymagające okresy, kiedy zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest trudniejsze.

Najmłodsi pracownicy krytycznie oceniają sprawność działania firm

Niezależnie od wieku większość badanych jest przekonana, że możliwość korzystania w pracy z narzędzi ułatwiających zachowanie work-life balance/workation wpłynęłaby korzystnie na wydajność pracowników – takiego zdania jest 78 proc. Zetek, 67 proc. milenialsów, 60 proc. osób z pokolenia X oraz 65 proc. baby boomers.

- Wśród rozwiązań, które wywarłyby pozytywny wpływ na jakość wykonywania obowiązków zawodowych, sami pracownicy wymieniają m.in. pracę zdalną i hybrydową. 73 proc. z nich uważa, że tam, gdzie to możliwe, powinna być ona standardem. Zdaniem 65 proc. badanych wydajność pracy mogłoby również poprawić korzystanie z narzędzi do spotkań online – mówi Martyna Grzegorczyk, Marketing Operations Manager w ClickMeeting. – Widać, że Polacy doceniają znaczenie nowych technologii w pracy, chociaż ⅓ z nas jest zdania, że w porównaniu do innych krajów europejskich korzystamy z nich rzadziej i mniej skutecznie. W najmłodszym pokoleniu pracowników taką opinię wyraża nawet 41 proc. Młodzi ludzie, którzy niedawno rozpoczęli lub dopiero rozpoczynają karierę zawodową, mają też siłą rzeczy najbardziej krytyczne i najświeższe spojrzenie na pracę. W tej grupie aż ⅓ uczestników zwraca uwagę, że procesy w ich firmach wymagają usprawnienia. Pracodawcy, którzy chcą przyciągnąć i zatrzymać pracowników z pokolenia Z, powinni więc rozwijać swoją działalność, stawiać na najnowsze technologie i dbać o dobrostan swojego zespołu.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu