Spis treści

Protesty rolników zwiększyły zainteresowanie jakością żywności
81 proc. Polaków popiera organizowane ostatnio w całym kraju protesty rolników,
czego połowa deklaruje nawet zdecydowane poparcie – wynika z badania CBOS.
– Zapytaliśmy Polaków, czy w najbliższym czasie planują kupować większą ilość gatunków polskich owoców i warzyw. Pozytywnie odpowiedziało 60 proc. badanych – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Dagmara Towarek z Kantar Polska. – Nie mamy jednoznacznej odpowiedzi czym jest spowodowana ta decyzja.
Ekspertka przyznaje, że „możemy zakładać, że mają na to wpływ trwające protesty”. Jednocześnie zaznacza, że może to być pośredni czynnik. – Wraca temat jakości, lokalności owoców i warzyw, jak również tego, że polskie warzywa i owoce będą tymi świeższymi produktami – dodaje.
Towarek jednak zwraca uwagę, że konsument przy sklepowej półce zawsze będzie myślał o sobie. – Zdarza się, że przy takich większych akcjach, działają one na wyobraźnię konsumentów i decyzja zakupowa jest podejmowana przez pryzmat jakiegoś większego wydarzenia, ale na dłuższą metę konsument myśli przede wszystkim o tym, jak zaspokoić własne potrzeby – mówi.
– Większe wydarzenia, jak protesty rolników mogą uświadamiać, że polskie owoce i warzywa są lepszym sposobem na zaspokojenie potrzeb konsumenta, poprzez większą świeżość, lepszą jakość, ale tego, jak dokładny jest odbiór, nie sprawdziliśmy – przyznaje.
– Decyzje konsumentów przy sklepowych półkach nie przekładają się z dnia na dzień, chociażby z powodu tego, co dzieje się dookoła, czyli np. ze względu protesty rolników – dodaje w rozmowie z nami dr Mirosław Korzeniowski, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Agroekoton i zaznacza, że konsumenci solidaryzują się z rolnikami.
Zdaniem Korzeniowskiego, konsumenci mają świadomość, że polska żywność jest „najwyższej jakości”. – Światowe rynki ją doceniają, ponieważ eksport polskiej żywności rośnie – podkreśla. – mamy dobry klimat, mamy doskonałe warunki przyrodnicze, żeby produkować ją w zrównoważony sposób, chociażby metodami zintegrowanej produkcji, które w Polsce są bardzo popularne i spełniają normy Europejskiego Zielonego Ładu – podsumowuje.
Które produkty wybieramy najchętniej?
Konsumpcja owoców i warzyw rośnie w Polsce od pandemii. Polacy postrzegają warzywa i owoce jako podstawa zdrowego odżywania i źródło odporności. Największą jakościową zmianą było postrzeganie smaku jako kluczowej konsumenckiej korzyści z jedzenia warzyw i owoców.
Z badania Kantar Polska wynika, że wśród owoców najchętniej sięgać będą po polskie jabłka (25 proc.), truskawki (22 proc.), czereśnie (17 proc.), maliny (15 proc.), śliwki (13 proc.), gruszki (12 proc.). Dalej owoce, których sezon przed nami: borówka wysoka (7 proc.), jagoda kamczacka (5 proc.), agrest (5 proc.), porzeczki (4 proc.) oraz polskie minikiwi (3 proc.).
Z kolei wśród warzyw najchętniej sięgać będą po polskie pomidory (27 proc.), ogórki (24 proc.), ziemniaki (21 proc.), marchew (17 proc.), cebulę (14 proc.), kapustę (12 proc.), paprykę (12 proc.), pieczarki (10 proc.) oraz cukinie (6 proc.).
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!