Przekop Mierzei Wiślanej to jeszcze nie koniec. Trwa realizacja drugiego etapu inwestycji

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie otwarty 17 września 2022 roku
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie otwarty 17 września 2022 roku Przemyslaw Swiderski
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie otwarty 17 września 2022 roku. Obecnie trwają prace nad drugim etapem inwestycji, polegające na przebudowie toru wodnego na rzece Elbląg, budowie przystani niskich, a także mostu obrotowego w Nowakowie. Zaawansowanie prac szacowane jest na 50 procent.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o zakończeniu I etapu budowy drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W przyszłym miesiącu zostanie otwarty kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, jednak to nie koniec zaplanowanych prac.

Już niedługo, bo 17 września otworzymy Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. To pierwszy etap wielkiego projektu, jakim jest budowa nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Jednym z elementów inwestycji łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie. Szczególnie cieszy mnie to, że prace w ramach tego zadania również prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a zawansowanie robót osiągnęło już półmetek - przekazał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Drugi etap inwestycji zakłada budowę mostu obrotowego oraz drogi powiatowej w Nowakowie, przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg (obudowa brzegów), a także budowa przystani niskich, które ułatwią dostęp do rzeki. Wartość kontraktu na realizację tych planów wynosi 574 mln złotych, a przewidywany czas zakończenia prac to 24 miesiące.

Przekop Mierzei Wiślanej - cel inwestycji

Pomysł przekopu Mierzei Wiślanej ma swoich zwolenników i przeciwników. Za realizacją projektu przemawiają argumenty takie jak uniezależnienie od Rosji, blokującej żeglugę statków przez Cieśninę Pilawską do polskich portów, rozwój gospodarczy Elbląga czy zwiększenie atrakcyjności turystycznej.

Przeciwnicy przekopu podkreślają, że inwestycja będzie kosztowna, przez co nie można liczyć, że zwróci się w najbliższych latach. Dokładna kwota nie została jeszcze ujawniona, choć nieoficjalnie wiadomo, że sięgnie nawet 2 mld złotych. Kanał wymagać też będzie corocznych nakładów finansowych na jego utrzymanie.

Po przebudowie do portu w Elblągu będą mogły wpływać statki wycieczkowe oraz małe statki wielozadaniowe o długości 100 metrów, szerokości do 20 metrów oraz zanurzeniu 4,5 metra. Z toru wodnego skorzystają m.in. jednostki o nośności do 5 tys. ton, przewożące produkty rolne, drewno, zboże, nawozy czy materiały budowlane.

od 7 lat
Wideo

Materiał partnera zewnętrznego NBP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu