Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o zakończeniu I etapu budowy drogi wodnej, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W przyszłym miesiącu zostanie otwarty kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, jednak to nie koniec zaplanowanych prac.
Już niedługo, bo 17 września otworzymy Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. To pierwszy etap wielkiego projektu, jakim jest budowa nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Jednym z elementów inwestycji łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie. Szczególnie cieszy mnie to, że prace w ramach tego zadania również prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a zawansowanie robót osiągnęło już półmetek - przekazał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Drugi etap inwestycji zakłada budowę mostu obrotowego oraz drogi powiatowej w Nowakowie, przebudowę toru wodnego na rzece Elbląg (obudowa brzegów), a także budowa przystani niskich, które ułatwią dostęp do rzeki. Wartość kontraktu na realizację tych planów wynosi 574 mln złotych, a przewidywany czas zakończenia prac to 24 miesiące.
Przekop Mierzei Wiślanej - cel inwestycji
Pomysł przekopu Mierzei Wiślanej ma swoich zwolenników i przeciwników. Za realizacją projektu przemawiają argumenty takie jak uniezależnienie od Rosji, blokującej żeglugę statków przez Cieśninę Pilawską do polskich portów, rozwój gospodarczy Elbląga czy zwiększenie atrakcyjności turystycznej.
Przeciwnicy przekopu podkreślają, że inwestycja będzie kosztowna, przez co nie można liczyć, że zwróci się w najbliższych latach. Dokładna kwota nie została jeszcze ujawniona, choć nieoficjalnie wiadomo, że sięgnie nawet 2 mld złotych. Kanał wymagać też będzie corocznych nakładów finansowych na jego utrzymanie.
Po przebudowie do portu w Elblągu będą mogły wpływać statki wycieczkowe oraz małe statki wielozadaniowe o długości 100 metrów, szerokości do 20 metrów oraz zanurzeniu 4,5 metra. Z toru wodnego skorzystają m.in. jednostki o nośności do 5 tys. ton, przewożące produkty rolne, drewno, zboże, nawozy czy materiały budowlane.
