Temat inflacji w Polsce spędza sen z powiek nie tylko ekspertów, ale przede wszystkim zwykłych konsumentów, którzy najmocniej odczuwają różnicę w cenach podczas codziennych zakupów
Inflacja wpłynęła na listy zakupowe Polaków
Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego, inflacja w październiku wyniosła 6,8% r/r, a ekonomiści są zgodni w kwestii jej dalszego wzrostu. Jak wszechobecne podwyżki wpłynęły na zwyczaje zakupowe Polaków?
Z danych Listonic, aplikacji do tworzenia list zakupów, wynika, że Polacy zaczęli rozważniej tworzyć listy zakupowe. W II i III kwartale 2021 r. analitycy firmy odnotowali spadki w prawie wszystkich kategoriach związanych z produktami pierwszej potrzeby.
Kupujemy mniej niż na początku 2021 r.
Eksperci Listonic przeanalizowali dane z uwzględnieniem zmian kwartał po kwartale i wyniki nie pozostawiają złudzeń.
Spadki powyżej 30%, porównując III kw. z II kw. 2021 r., zanotowały przede wszystkim warzywa konserwowe, mrożone ryby, mrożonki warzywne i owocowe oraz twarogi sernikowe.
Średnio o 25% spadły wyniki owoców, płatków owsianych, miodów, ciastek zbożowych, mrożonych frytek i ziemniaków.
Ponadto na listach zakupowych pojawiło się średnio o 20% mniej takich produktów jak kasze, dżemy, konfitury, marmolady, jogurty naturalne i greckie, sery białe i twarogi, a także serki topione, kanapkowe i sałatkowe.
Mięso i ryby (surowe lub na wagę), a także warzywa odnotowały spadek rzędu 15%, jaja – 13%, mleko – 11%, wędliny – 10%, sery żółte – niecałe 10%, a masła – 8%.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku napojów. Porównując III i II kw. br., około 20-procentowe spadki zanotowały napoje gazowane, a także soki i nektary owocowe.
Średnio o 15% zmniejszyła się liczba dodanych do list zakupowych opakowań kawy zbożowej oraz kakao w proszku i rozpuszczalnego, a także butelek wina, natomiast wody źródlanej i mineralnej – o 11%.
Kupujemy rozważniej
– Analizując listy zakupowe Polaków w II i III kwartale br., widzimy tendencję do rozważniejszego planowania zawartości koszyka. Dotyczy to nie tylko produktów spożywczych, ale także innych artykułów, z których korzystamy na co dzień, takich jak tabletki do zmywarki, płyny do mycia naczyń, okien i podłóg, odświeżacze powietrza, artykuły biurowe czy papier toaletowy. W IV kw. możemy obserwować zwiększoną aktywność zakupową ze względu na Mikołajki, święta Bożego Narodzenia i Sylwestra, ale wydatki mogą okazać się mniejsze, gdy porównamy dane rok do roku – mówi Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.
Znalazło się jednak kilka produktów, które wyłamały się ze schematu spadkowego. Największy wzrost na listach zakupowych Listonic zanotowała prasa, książki i płyty – o 45% w III kw. br. względem II kw. 2021 r. O około 20% zwiększyła się liczba batonów, o 14% – butelek octu oraz puszek napojów izotonicznych, a o 13% – kapsułek do prania.
