Przez inflację do koszyków zakupowych trafia mniej wszystkiego - za wyjątkiem batoników, książek i płyt. Najbardziej redukujemy mrożonki

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Spadki powyżej 30%, porównując III kw. z II kw. 2021 r., zanotowały przede wszystkim warzywa konserwowe, mrożone ryby, mrożonki warzywne i owocowe oraz twarogi sernikowe.
Spadki powyżej 30%, porównując III kw. z II kw. 2021 r., zanotowały przede wszystkim warzywa konserwowe, mrożone ryby, mrożonki warzywne i owocowe oraz twarogi sernikowe. Damian Kujawa/ Polska Press
Eksperci analizujący dane publikowane przez GUS są zdania, że wyhamowanie wzrostu inflacji nastąpi dopiero na początku przyszłego roku. Konsumenci muszą więc brać pod uwagę kolejne podwyżki cen. Obecna sytuacja już znacząco wpływa na decyzje zakupowe. Dane Listonic wyraźnie wskazują tendencję spadkową w liczbie dodań do list zakupowych praktycznie wszystkich produktów, począwszy od kwietnia 2021 r.

Temat inflacji w Polsce spędza sen z powiek nie tylko ekspertów, ale przede wszystkim zwykłych konsumentów, którzy najmocniej odczuwają różnicę w cenach podczas codziennych zakupów

Inflacja wpłynęła na listy zakupowe Polaków

Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego, inflacja w październiku wyniosła 6,8% r/r, a ekonomiści są zgodni w kwestii jej dalszego wzrostu. Jak wszechobecne podwyżki wpłynęły na zwyczaje zakupowe Polaków?

Z danych Listonic, aplikacji do tworzenia list zakupów, wynika, że Polacy zaczęli rozważniej tworzyć listy zakupowe. W II i III kwartale 2021 r. analitycy firmy odnotowali spadki w prawie wszystkich kategoriach związanych z produktami pierwszej potrzeby.

Kupujemy mniej niż na początku 2021 r.

Eksperci Listonic przeanalizowali dane z uwzględnieniem zmian kwartał po kwartale i wyniki nie pozostawiają złudzeń.

Spadki powyżej 30%, porównując III kw. z II kw. 2021 r., zanotowały przede wszystkim warzywa konserwowe, mrożone ryby, mrożonki warzywne i owocowe oraz twarogi sernikowe.
Średnio o 25% spadły wyniki owoców, płatków owsianych, miodów, ciastek zbożowych, mrożonych frytek i ziemniaków.
Ponadto na listach zakupowych pojawiło się średnio o 20% mniej takich produktów jak kasze, dżemy, konfitury, marmolady, jogurty naturalne i greckie, sery białe i twarogi, a także serki topione, kanapkowe i sałatkowe.
Mięso i ryby (surowe lub na wagę), a także warzywa odnotowały spadek rzędu 15%, jaja – 13%, mleko – 11%, wędliny – 10%, sery żółte – niecałe 10%, a masła – 8%.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku napojów. Porównując III i II kw. br., około 20-procentowe spadki zanotowały napoje gazowane, a także soki i nektary owocowe.
Średnio o 15% zmniejszyła się liczba dodanych do list zakupowych opakowań kawy zbożowej oraz kakao w proszku i rozpuszczalnego, a także butelek wina, natomiast wody źródlanej i mineralnej – o 11%.

Kupujemy rozważniej

– Analizując listy zakupowe Polaków w II i III kwartale br., widzimy tendencję do rozważniejszego planowania zawartości koszyka. Dotyczy to nie tylko produktów spożywczych, ale także innych artykułów, z których korzystamy na co dzień, takich jak tabletki do zmywarki, płyny do mycia naczyń, okien i podłóg, odświeżacze powietrza, artykuły biurowe czy papier toaletowy. W IV kw. możemy obserwować zwiększoną aktywność zakupową ze względu na Mikołajki, święta Bożego Narodzenia i Sylwestra, ale wydatki mogą okazać się mniejsze, gdy porównamy dane rok do roku – mówi Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.

Znalazło się jednak kilka produktów, które wyłamały się ze schematu spadkowego. Największy wzrost na listach zakupowych Listonic zanotowała prasa, książki i płyty – o 45% w III kw. br. względem II kw. 2021 r. O około 20% zwiększyła się liczba batonów, o 14% – butelek octu oraz puszek napojów izotonicznych, a o 13% – kapsułek do prania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu