Recykling szkła w Polsce z niewykorzystanym potencjałem

Maciej Badowski
Opracowanie:
Rynek recyklingu szkła już dzisiaj mógłby przetworzyć 1 mln ton stłuczki szklanej. Tymczasem w Polsce tylko 50-60 proc. opakowań szklanych trafia do ponownego przetworzenia
Rynek recyklingu szkła już dzisiaj mógłby przetworzyć 1 mln ton stłuczki szklanej. Tymczasem w Polsce tylko 50-60 proc. opakowań szklanych trafia do ponownego przetworzenia monticello/ 123RF
W Polsce rocznie produkowanych jest 1,3 mln ton butelek i słoików. Mimo że rynek recyklingu szkła ma potencjał do przetworzenia 1 mln ton stłuczki szklanej rocznie, obecnie do ponownego przetworzenia trafia jedynie 50-60 proc. opakowań szklanych.

Potencjał recyklingu szkła

Polska, mimo posiadania odpowiednich możliwości przetwarzania, wykorzystuje jedynie część swojego potencjału recyklingowego. Średnia w Unii Europejskiej wynosi około 70 proc., a w niektórych krajach przekracza nawet 90 proc.

– Z naszych obserwacji, a także z danych wynika, że mamy problem z segregowaniem szkła. Dlatego chcemy poprzez szeroką edukację społeczeństwa doprowadzić do zwiększenia poziomu zbiórki opakowań szklanych z gospodarstw domowych – podkreśliła Anna Kamińska, koordynatorka akcji „Szkło Must Go On”. Kampania ma na celu edukację i zmianę nawyków społeczeństwa w zakresie segregacji szkła.

Z kolei Jakub Tyczkowski, prezes REKOPOL zauważa, że rynek recyklingu szkła mógłby przetworzyć 400 tys. ton stłuczki szklanej więcej w stosunku do tego, co dzisiaj przetwarzamy, czyli już dzisiaj moglibyśmy przetworzyć ponad 1 mln ton szkła. – Niestety, 50 proc. szkła marnujemy, ponieważ źle segregujemy szkło w naszych gospodarstwach domowych – zwraca uwagę.

Wyzwania w segregacji

Jednym z głównych problemów jest niewłaściwa segregacja szkła, co utrudnia proces recyklingu i obniża jego efektywność. – W zielonych pojemnikach lądują przedmioty, które nie nadają się do recyklingu: szklanki, ceramika, porcelana, a nawet całe umywalki. Stanowią one nawet 20 proc. zawartości pojemników na szkło, a to znacząco utrudnia proces recyklingu i obniża jego efektywność – zaznacza Tyczkowski.

Ponad polowa Polek i Polaków przyznaje bez wahania, że wie, jak segregować szkło, ale nie robi tego, bo im się nie chce. Ankietowani dali się także złapać w pułapki, które na nich zastawiliśmy, dotyczące segregacji poszczególnych opakowań czy materiałów do frakcji, np. potłuczony talerz znalazłby się w dużej mierze we frakcji zielonej, gdzie nie powinien trafić – wskazała z kolei Katarzyna Zalewska z Kantar Polska.

Organizatorzy kampanii „Szkło Must Go On” dążą do wprowadzenia Ogólnopolskiego Dnia Segregacji Szkła. Celem kampanii jest nie tylko zwiększenie ilości przetwarzanego szkła, ale również podniesienie świadomości społecznej na temat znaczenia i korzyści płynących z recyklingu.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gosc
Kupuję butelkę i sprzedaję szkło.

Niema takich możliwości.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu