Spis treści
Prezenty tak, ale o wartości do 200 zł
Wielu przedsiębiorców uważa wręczanie prezentów za naturalny gest budujący relacje z kontrahentami. Często wybieramy drobne upominki jak vouchery, kosmetyki, bilety na koncerty czy firmowe gadżety. Z punktu widzenia prawa, warto jednak pamiętać, że podarunek o wartości powyżej 200 zł wiąże się z koniecznością zapłacenia podatku dochodowego przez obdarowanego.
– Jeśli dajemy prezent kontrahentowi, nieopodatkowane przez fiskusa są podarunki o małej wartości. Warunkiem jest jednak, że wręczane są one osobom fizycznym niepozostającym w stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnym z przedsiębiorcą. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, taki prezent nie może być droższy niż 200 zł – wyjaśnia Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl.
Gadżety firmowe to bezpieczna opcja
Jeśli wybieramy prezenty w formie firmowych gadżetów, takich jak długopisy, breloczki czy kalendarze z logo firmy, warto wiedzieć, że ich wartość również musi mieścić się w określonych granicach, by mogły być traktowane jako koszt uzyskania przychodu.
– Najbezpieczniejszym wyborem na prezent będą upominki o niskiej wartości, opatrzone firmowym logo, takie jak breloczki, kalendarze czy długopisy. Istotne będzie także, czy takie upominki przedsiębiorca rozda wszystkim potencjalnym kontrahentom, czy jedynie wąskiemu gronu osób – dodaje Monika Piątkowska.
Jeśli obdarowani otrzymają je na przykład tylko wąskim kręgu osób, urząd skarbowy może uznać, że mamy do czynienia z kosztami reprezentacyjnymi, a nie reklamowymi.
Zwolnienie z VAT a prezenty dla klientów
W niektórych sytuacjach podarunki mogą być zwolnione z VAT, ale ich wartość musi mieścić się w odpowiednich granicach.
– Zwolnienie dotyczące podatku należnego VAT przy przekazywaniu upominków naszemu kontrahentowi obejmuje prezenty, których suma wartości dla jednej osoby w ciągu roku nie przekracza 100 zł netto (prezenty takie wpisujemy do specjalnej ewidencji) oraz gdy wartość jednego prezentu nie przekracza 20 zł netto (nie musimy wtedy prowadzić specjalnej listy) – tłumaczy Monika Piątkowska.
Co, jeśli wartość prezentu przekracza 200 zł?
Podarunki, których wartość przekracza 200 zł, wymagają odpowiedniego rozliczenia podatkowego. W takim przypadku obdarowywany będzie musiał zapłacić podatek dochodowy, a przedsiębiorca nie będzie mógł zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.
To może dotyczyć na przykład luksusowych gadżetów czy drobnych upominków o wyższej wartości, które mogą wyjść poza limity określone przez prawo.
Przykładowe limity prezentów:
- Prezenty do 200 zł – bez podatku dochodowego, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
- Prezenty powyżej 200 zł – obdarowany płaci podatek dochodowy, przedsiębiorca nie może zaliczyć tego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.
- Prezenty o wartości poniżej 20 zł netto – brak konieczności ewidencjonowania.
- Prezenty o wartości do 100 zł netto (w ciągu roku) – zwolnione z VAT, wymagają ewidencji.
Chociaż świąteczne prezenty są miłym gestem, który wspiera budowanie relacji z kontrahentami, warto pamiętać, że mają one swoje konsekwencje finansowe. Bezpiecznym rozwiązaniem są upominki o niewielkiej wartości, które z pewnością umocnią relacje, nie narażając na problemy podatkowe. Warto też rozważyć prezenty o charakterze reklamowym np. zawierające logo firmy.
W razie wątpliwości, przed podjęciem decyzji skonsultuj się z księgową lub doradcą podatkowym.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
