Rozdajesz prezenty? Możesz mieć na karku fiskusa

Barbara Wesoła
Wręczanie prezentów to naturalny gest budujący relacje z kontrahentami, ale niesie za sobą konsekwencje finansowe.
Wręczanie prezentów to naturalny gest budujący relacje z kontrahentami, ale niesie za sobą konsekwencje finansowe. 123rf
Święta to czas obdarowywania i budowania relacji, także w biznesie. Wiele firm decyduje się na wręczenie prezentów swoim kontrahentom czy klientom, ale zanim to zrobimy, warto sprawdzić, jak taki wydatek wygląda z perspektywy prawa podatkowego. Co należy wiedzieć, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek?

Spis treści

Prezenty tak, ale o wartości do 200 zł

Wielu przedsiębiorców uważa wręczanie prezentów za naturalny gest budujący relacje z kontrahentami. Często wybieramy drobne upominki jak vouchery, kosmetyki, bilety na koncerty czy firmowe gadżety. Z punktu widzenia prawa, warto jednak pamiętać, że podarunek o wartości powyżej 200 zł wiąże się z koniecznością zapłacenia podatku dochodowego przez obdarowanego.

– Jeśli dajemy prezent kontrahentowi, nieopodatkowane przez fiskusa są podarunki o małej wartości. Warunkiem jest jednak, że wręczane są one osobom fizycznym niepozostającym w stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnym z przedsiębiorcą. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, taki prezent nie może być droższy niż 200 zł – wyjaśnia Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl.

Gadżety firmowe to bezpieczna opcja

Jeśli wybieramy prezenty w formie firmowych gadżetów, takich jak długopisy, breloczki czy kalendarze z logo firmy, warto wiedzieć, że ich wartość również musi mieścić się w określonych granicach, by mogły być traktowane jako koszt uzyskania przychodu.

– Najbezpieczniejszym wyborem na prezent będą upominki o niskiej wartości, opatrzone firmowym logo, takie jak breloczki, kalendarze czy długopisy. Istotne będzie także, czy takie upominki przedsiębiorca rozda wszystkim potencjalnym kontrahentom, czy jedynie wąskiemu gronu osób – dodaje Monika Piątkowska.

Jeśli obdarowani otrzymają je na przykład tylko wąskim kręgu osób, urząd skarbowy może uznać, że mamy do czynienia z kosztami reprezentacyjnymi, a nie reklamowymi.

Zwolnienie z VAT a prezenty dla klientów

W niektórych sytuacjach podarunki mogą być zwolnione z VAT, ale ich wartość musi mieścić się w odpowiednich granicach.

– Zwolnienie dotyczące podatku należnego VAT przy przekazywaniu upominków naszemu kontrahentowi obejmuje prezenty, których suma wartości dla jednej osoby w ciągu roku nie przekracza 100 zł netto (prezenty takie wpisujemy do specjalnej ewidencji) oraz gdy wartość jednego prezentu nie przekracza 20 zł netto (nie musimy wtedy prowadzić specjalnej listy) – tłumaczy Monika Piątkowska.

Co, jeśli wartość prezentu przekracza 200 zł?

Podarunki, których wartość przekracza 200 zł, wymagają odpowiedniego rozliczenia podatkowego. W takim przypadku obdarowywany będzie musiał zapłacić podatek dochodowy, a przedsiębiorca nie będzie mógł zaliczyć takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.

To może dotyczyć na przykład luksusowych gadżetów czy drobnych upominków o wyższej wartości, które mogą wyjść poza limity określone przez prawo.

Przykładowe limity prezentów:

  • Prezenty do 200 zł – bez podatku dochodowego, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
  • Prezenty powyżej 200 zł – obdarowany płaci podatek dochodowy, przedsiębiorca nie może zaliczyć tego wydatku do kosztów uzyskania przychodu.
  • Prezenty o wartości poniżej 20 zł netto – brak konieczności ewidencjonowania.
  • Prezenty o wartości do 100 zł netto (w ciągu roku) – zwolnione z VAT, wymagają ewidencji.

Chociaż świąteczne prezenty są miłym gestem, który wspiera budowanie relacji z kontrahentami, warto pamiętać, że mają one swoje konsekwencje finansowe. Bezpiecznym rozwiązaniem są upominki o niewielkiej wartości, które z pewnością umocnią relacje, nie narażając na problemy podatkowe. Warto też rozważyć prezenty o charakterze reklamowym np. zawierające logo firmy.

W razie wątpliwości, przed podjęciem decyzji skonsultuj się z księgową lub doradcą podatkowym.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu