Na polskim rynku powstaje wiele startupów, lecz nie wszystkie odnoszą sukces
Dzieje się tak między innymi dlatego, że wiele osób zaangażowanych w startupy koncentruje się wyłącznie na aspekcie technologicznym lub produktowym, zaniedbując kwestie strategiczne, takie jak model biznesowy, analiza rynku czy konkurencji.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

– Niestety, sam pomysł nie wystarczy, aby przyciągnąć inwestorów. Kluczowe jest przygotowanie solidnego biznesplanu, prognoz finansowych i strategii rozwoju. Wielu przedsiębiorców błędnie zakłada, że innowacyjny pomysł jest kluczowy do sukcesu. W praktyce to tylko początek. Skalowalny model biznesowy oraz zrozumienie potrzeb rynku są najważniejsze. Często startupy nie przeprowadzają odpowiedniego badania rynku ani nie testują swoich produktów przed ich wdrożeniem – zwraca uwagę Aleksander Szalecki, przedsiębiorca i inwestor.
Wiele początkujących firm ma problem z finansowaniem swoich projektów
Zdaniem Aleksandra Szaleckiego, im później do projektu dołączą finansowi partnerzy, tym lepiej dla późniejszej wyceny samego projektu. Są jednak innowacyjne pomysły, które potrzebują wsparcia już na samym starcie.
– W niektórych sektorach, takich jak biotechnologia czy deep-tech, potrzebne są znaczące nakłady finansowe już na początku, co wymaga wcześniejszego kontaktu z inwestorami. Przy mniej kapitałochłonnych projektach, na początku warto wykorzystać własne oszczędności lub środki od rodziny i przyjaciół, aby przetestować pomysł i stworzyć minimalną wersję produktu (MVP). Gdy produkt lub usługa mają pierwszych klientów, a model biznesowy wydaje się skalowalny, to dobry moment na poszukiwanie finansowania zewnętrznego – od aniołów biznesu lub funduszy seed – dodaje.
Nasz rozmówca zwraca także uwagę na modę w startupach.
Obecnie modne są projekty związane ze sztuczną inteligencją czy firm tworzących konkretne produkty o podwójnym przeznaczeniu np. związane z branżą kosmiczną
Aleksander Szalecki – przedsiębiorca i inwestor specjalizujący się w obszarze deep-tech, jeden z pierwszych inwestorów Creotech Instruments oraz były przewodniczący i wiceprzewodniczący spółki. Aktywny inwestor w branży technologicznej, w której zrealizował blisko 20 inwestycji. W ramach swoich działań związanych z pozyskiwaniem dotacji zdobył dla polskich spółek innowacyjnych blisko 2 mld zł.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!