Spis treści
Środki na zeroemisyjne autobusy
W ramach nowego naboru, organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego będą mogli ubiegać się o wsparcie finansowe na zakup nowoczesnych, zeroemisyjnych autobusów. Dofinansowanie obejmie zarówno pojazdy elektryczne, jak i wodorowe, a także niezbędną infrastrukturę ładowania lub tankowania. Wysokość dofinansowania może wynieść od 80 do 95 procent wydatków kwalifikowalnych.
- Walczymy z wykluczeniem transportowym, inwestując w przyszłość zielonej mobilności. Dofinansowanie zakupu nowoczesnego, zeroemisyjnego taboru autobusowego to krok w stronę bardziej komfortowego, wygodnego i przyjaznego środowisku transportu dla mieszkańców regionów całej Polski - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
To już czwarty nabór wniosków na ten cel, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu i potrzebie modernizacji transportu publicznego w Polsce. Dotychczasowe edycje programu przyniosły znaczące efekty, a nowe środki mają na celu dalsze wspieranie ekologicznych rozwiązań w transporcie.
Dotychczasowe efekty programu
Centrum Unijnych Projektów Transportowych przeprowadziło już trzy nabory wniosków, które zaowocowały podpisaniem umów na realizację licznych projektów. W pierwszym naborze podpisano umowy na 20 przedsięwzięć, które zakładały zakup 146 autobusów niskoemisyjnych i 29 zeroemisyjnych.
Obecnie trwa podpisywanie umów na podstawie wniosków z drugiego naboru, gdzie wsparcie może uzyskać 47 projektów, obejmujących zakup 216 autobusów niskoemisyjnych i 107 zeroemisyjnych.
Ponadto 9 grudnia 2024 roku Minister Infrastruktury zaakceptował listę rankingową trzeciego naboru, w którym wsparcie może uzyskać sześć projektów zakładających zakup 23 autobusów zeroemisyjnych. Te działania pokazują, że Polska konsekwentnie dąży do modernizacji swojego transportu publicznego w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań.
Kto może skorzystać z nowego naboru?
Z czwartego naboru będą mogli skorzystać wszyscy organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym województwa, powiaty, związki powiatów, związki powiatowo-gminne, związki międzygminne, gminy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego.
Wsparcie obejmuje zakup taboru dla linii komunikacyjnych w transporcie pozamiejskim, w tym przewozy łączące miasto, gminę sąsiadującą i co najmniej jedną gminę inną niż sąsiadująca. Warto podkreślić, że wsparciem nie są objęte przewozy w ramach komunikacji miejskiej. To oznacza, że program koncentruje się na poprawie jakości transportu poza miastami, co jest kluczowe dla walki z wykluczeniem transportowym w mniejszych miejscowościach i regionach.
Biznes
