„W procesie wdrożenia w nowy system rzadko bierze udział dział HR – tylko 7% osób odnotowało obecność przedstawiciela tego działu w onboardingu. Co czwartemu badanemu brakowało wprowadzenia w nową rolę i obowiązki, a co piąty nie poznał celów i zadań do zrealizowania w okresie próbnym” – czytamy w raporcie o pierwszych dniach Polaków w nowej pracy.
Brak szefa i niejasność zakresu obowiązków
47% Polaków potwierdza, że w procesie wdrażania ich w nowe obowiązki brał udział przełożony. 27% badanych było wprowadzanych przez współpracowników, a 26% było prowadzonych przez jedną konkretną osobą. Tylko 7% spotkało na początku osobę z działu HR, a 10% miało do czynienia z członkami innych zespołów organizacji. Tak przedstawia się rzeczywistość nowej pracy w badaniu przeprowadzonym przez Gamfi, firmę tworzącą narzędzia do onboardingu i motywacji pracowników wspierane grywalizacją.
"HR odpowiada z reguły za pierwszy dzień-dwa onboardingu (tzw. welcome day), co z perspektywy pracownika jest raczej powitaniem w firmie niż faktycznym wdrożeniem. Za przygotowanie do efektywnej pracy powinien odpowiadać przełożony, ale ten - przeciążony bieżącymi obowiązkami - po prostu nie ma na to czasu. W efekcie pracownik wdraża się do nowej pracy korzystając z pomocy współpracowników i kolegów z innych zespołów" – mówi Adrian Witkowski, prezes zarządu i współzałożyciel Gamfi.
Proces wdrażania w nowe obowiązki przedstawia się lepiej w przypadku pracowników zdalnych. Okazuje się, że aż 56% ankietowanych spotkało swojego szefa podczas pierwszych dni. Osoby pracujące w trybie hybrydowym częściej wdrażane były przez pracowników działu HR. Warto jednak pamiętać, że im większa jest firma, tym więcej osób jest zaangażowanych w proces onboardingu. W organizacjach zatrudniających powyżej 1 tys. osób, przełożony wita 56% nowych zatrudnionych.
Główne grzechy pracodawcy
Katalog błędów popełnianych przez pracodawców w procesie onboardingu zaczyna się od nieodpowiedniego wprowadzenia pracownika w nową rolę i zakres obowiązków. Tego brakowało co czwartemu badanemu. Co piąta osoba nie wiedziała, jakie zadania ma realizować w okresie próbnym, jak również jakie cele biznesowe ma jej nowy pracodawca.
"Istotą procesu onboardingu jest takie zapoznanie pracownika z organizacją, jego zespołem i rolą, żeby najszybciej jak to możliwe osiągnął pełnię swojej efektywności. Nie jest to możliwe bez szczegółowego wdrożenia w stanowisko, wskazania zakresu odpowiedzialności i zdefiniowania celów" – tłumaczy Adrian Witkowski.
Jeżeli proces wdrażania obejmuje okres próbny, czyli w wielu przypadkach 3 miesiące, ciężko wymagać pełnej efektywności od pracownika, który nie wie jakie dokładnie zadania należą do jego obowiązków.
Relacje z nowymi współpracownikami również bywają skomplikowane. 21% Polaków nie miało szansy na poznanie członków nowego zespołu, a 17% na zbudowanie relacji z szefem. Najmniejszą grupę stanowią pracownicy, według których piętą Achillesa w onboardingu były kwestie formalne (16% wskazań), co potwierdza, że w większości firm to właśnie do tego punktu najczęściej sprowadza się wdrożenie nowo zatrudnionej osoby.
Pracodawcy są świadomi błędów
To w największych firmach pracownikom najbardziej brakowało odpowiedniego wdrożenia na nowe stanowisko pracy. Kwestie formalne najgorzej miały się w logistyce (29% badanych), a w handlu podkreślono brak odpowiedniej integracji z zespołem (23%).
Model wykonywanej pracy nie pozostaje w tych kwestiach bez znaczenia. Badani w raporcie Gamfi wskazali, że największym problemem jeśli chodzi o pracę zdalną są kwestie formalne (24%) oraz bardziej skomplikowany proces budowania relacji ze współpracownikami (22%). Pracownicy „hybrydowi” nie byli zadowoleni z wdrożenia na stanowisko (26%) czy ogólnego zapoznania z nową organizacją (26%).
„Popełniane błędy, na które wskazali sami pracownicy, bardzo często wynikają z niedopasowania narzędzi i procesów do konkretnego modelu pracy oraz braku uczestnictwa konkretnych osób w procesie onboardingu” – podsumowuje Adrian Witkowski.
Wyniki badania potwierdzają, że to, co działa w pracy stacjonarnej, niekoniecznie jest odpowiednie w zdalnym wdrożeniu nowo zatrudnionego.
Nota metodologiczna:
Badanie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1082 osób w wieku powyżej 18 lat. Struktura próby została dobrana według reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie zrealizowano metodą CAWI od 5 do 8 listopada 2021 roku.
