Samochody ciężarowe przyszłości? Jakie auta będą jeździć po drogach za 5, 10, 15 lat?

Materiał informacyjny
Samochody dostawcze i ciężarowe napędzane gazem lub prądem niedługo będą normą. Wkrótce pojazdy ciężarowe nie będą się mogły zderzać. A czy będą jeździć bez kierowców? O tym dyskutowali uczestnicy panelu na forum w Krynicy.

Za 5 proc. całej emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej odpowiadają pojazdy ciężarowe. Komisja Europejska chce to ograniczyć. Według zaproponowanego przez nią programu poziom emisji CO2 z samochodów ciężarowych ma się zmniejszyć o 15 proc. do 2025 r. i o 30 proc. do 2030 r. Jak uporać się z tym wyzwaniem? Temu służyła debata Strefy Biznesu zorganizowana podczas XXVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy. W dyskusji wzięli udział: Piotr Werner, menedżer ds. produktu Volvo Trucks Polska, Robert Wójciak, zastępca burmistrza Rabki Zdroju i Michał Bisek z firmy Bisek Asfalt.

- Jeszcze kilka lat temu sytuacja, w której auta ciężarowe są napędzane gazem, a nie benzyną czy olejem napędowym, wydawała się być z gatunku science-fiction. Dziś to rzeczywistość - mówił Piotr Werner, menedżer ds. produktu Volvo Trucks Polska, wskazując typy pojazdów, które z tego napędu już korzystają, m.in. używane powszechnie w miastach autobusy i śmieciarki.

- Eksperymenty z samochodami napędzanymi gazem zaczęliśmy pięć lat temu. Z punktu widzenia przedsiębiorcy na pierwszym miejscu jest ekonomia. Te auta spalają mniej gazu niż silniki dieslowe zużywają oleju napędowego, w dodatku gaz jest tańszy w zakupie. Problemem jest natomiast infrastruktura. Samochód trzeba gdzieś zatankować, a punktów do tego brakuje - zwracał uwagę Michał Bisek z firmy Bisek Asfalt.

Z perspektywy zarządzania miastem na kwestię wymiany taboru patrzy zastępca burmistrza Rabki Zdroju Robert Wójciak. - Wprowadzanie rozwiązań ekologicznych ma znaczenie w dwóch aspektach. Pierwszy dotyczy przebywania w komforcie czystego powietrza, drugi dotyczy hałasu – mówił. - W miastach coraz większą popularnością cieszą się autobusy elektryczne. Jeśli te autobusy będą emitowały mniej hałasu, mniej spalin, to będzie coś co będzie bardzo pozytywnie wpływało na wizerunek miast - podkreślał.

- Stosowanie LNG pozwala zredukować emisję dwutlenku węgla o 20 proc. Przy użyciu biogazu, który na razie dostępny jest tylko w krajach skandynawskich, mówimy o właściwie 100-procentowym wyeliminowaniu CO2 - zaznaczał Piotr Werner. - Oczywiście, w wizję redukcji emisji spalin wpisują się też samochody elektryczne. One poprawiają komfort mieszkańców, bo elektryczne silniki nie generują praktycznie żadnego hałasu - uzupełniał. - Musimy pamiętać o aspekcie ekonomicznym. Dla nas jako władz miejskich ważne jest, że koszty użytkowania pojazdów używających nowoczesne typu napędów będą spadać - uzupełniał Robert Wójciak.

- 20 lat temu kończyłem technikum. Wtedy posiadanie samochodu ciężarowego, która posiadałaby inną skrzynię biegów niż konwencjonalną, wydawało się niemożliwe. Natomiast dzisiaj nie da się kupić pojazdu ciężarowego z manualną skrzynią biegów, bo takich się już nie produkuje - opisywał postęp, jaki zachodzi w rozwoju motoryzacji, Michał Bisek.

Czego się więc spodziewać za kilka-kilkanaście lat? Jakie będą pojazdy ciężarowe przyszłości? - Spodziewam się, że w ciągu 5-10 lat dojdziemy do sytuacji, w której zderzenie się dwóch aut ciężarowych będzie niemożliwe. Systemy, jakie będą w nich montowane, pozwolą wyeliminować taką sytuację. Ale czy kiedyś uda się całkowicie wyeliminować kierowcę? Myślę, że bardzo długo jeszcze nie - prognozował Bisek.

Gorąca debata, która odbyła się w Krynicy, wywołała sporo komentarzy. - Gaz staje się ważnym paliwem na świecie. Jest to związane z zanieczyszczeniem powietrza i nadmierną produkcją CO2. Gaz doskonale pomaga z tym walczyć, zarówno naturalny jak i LNG - zauważał Piotr Dziwok, prezes Shell Polska.

Na inny aspekt panelu zwracał uwagę Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. - Coraz więcej firm miejskich zmienia autobusy na pojazdy napędzane gazem czy na autobusy elektryczne. Chodzi o to, aby nie emitowały szkodliwych substancji do powietrza w miastach - zauważał. Zwracał uwagę, że o ile wprowadzanie nowych rozwiązań w miastach jest łatwiejsze, to jednak producenci bardzo szybko rozszerzają możliwości korzystania z nich także na długich dystansach. - Są prowadzone prace nad elektryfikacją głównych ciągów komunikacyjnych. Rozwija się także możliwości stosowania LNG i CNG - uzupełniał.

- Technologia, na której oparta jest elektromobilność jest technologią pośrednią. Z czasem zastąpi ją technologia oparta na źródłach wodorowych. Jednak baterie litowo-jonowe mają ograniczoną pojemność. Dlatego wykorzystywanie wodoru, który będzie przekształcany w energię elektryczną wydaje się lepszym rozwiązaniem - prognozował z kolei prof. Aleksander Nawrat, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3