Sejm: projekt dotyczący śródmiejskich stref parkowania trafił do komisji

Oliwia Marciszewska
Projekt dotyczący śródmiejskich stref parkowania trafił do komisji sejmowych
Projekt dotyczący śródmiejskich stref parkowania trafił do komisji sejmowych Karolina Misztal
W piątek w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu zmiany ustawy o drogach publicznych dotyczącej śródmiejskich stref płatnego parkowania. Nowe przepisy miałyby umożliwić wprowadzanie takich stref również w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Propozycja została skierowana do komisji sejmowych.

Spis treści

Poseł Marek Chmielewski, wnioskodawca projektu, zaprezentował zmiany przygotowane przez członków KO, Lewicy i Trzeciej Drogi. Wyjaśnił, że są one odpowiedzią na wnioski mieszkańców gmin oraz ich włodarzy, którzy zgłaszali problemy związane z niedostateczną ilością miejsc postojowych, szczególnie w miejscowościach o zwiększonym ruchu turystycznym w weekendy.

Od 5 września 2019 roku w polskim systemie prawnym funkcjonuje instytucja śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, obok istniejącej od lat strefy płatnego parkowania. opłaty pobiera się w nich codziennie, również w święta.

Opinie posłów o projekcie

Posłanka Agata Wojtyszek (PiS) zwróciła uwagę, że nieodpowiednie rozwiązania dotyczące opłat parkingowych mogą prowadzić do nadmiernych obciążeń finansowych dla mieszkańców oraz negatywnie wpływać na handel i usługi. Podkreśliła, że klub PiS docenia potrzebę modyfikacji przepisów, ale wskazuje na brak precyzyjnych stawek opłat oraz czynników, które samorządy powinny brać pod uwagę przy ich ustalaniu. Wojtyszek zaproponowała wprowadzenie mechanizmów ochronnych, takich jak preferencyjne stawki dla mieszkańców.

Posłanka Zofia Czernow (KO) zauważyła z kolei, że projekt dotyczy mniejszych miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych, a nie dużych miast. Wskazała na konieczność uwzględnienia w projekcie gmin uzdrowiskowych, które potrzebują rozwiązań zapobiegających nadmiernemu parkowaniu w strefach ochrony uzdrowiskowej. Podkreśliła, że projekt daje samorządom jedynie podstawę prawną do działania.

Poseł Marcin Skonieczka (Polska 2050 - Trzecia Droga) przypomniał, że obecnie możliwość utworzenia śródmiejskiej strefy płatnego parkowania dotyczy tylko dużych miast. Wskazał na maksymalną kwotę opłaty za pierwszą godzinę postoju, która w 2025 roku nie może przekroczyć 7 zł, a w strefach śródmiejskich może być trzykrotnie wyższa.

Dalsze kroki

Projekt zmiany ustawy został skierowany do Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Strefy płatnego parkowania mają na celu zwiększenie rotacji samochodów lub realizację lokalnej polityki transportowej, ograniczając dostępność dla samochodów lub wprowadzając preferencje dla komunikacji zbiorowej. Śródmiejskie strefy dotyczą intensywnie zabudowanych obszarów w centrach miast powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie zwykła strefa płatnego parkowania nie jest wystarczająca.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu