Zmowa cenowa na rynku samochodów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ujawnił, że Kia Polska wraz z 11 dealerami tej marki, uczestniczyła w zmowie cenowej, która ograniczała konkurencję na rynku samochodowym. Zgodnie z przekazanymi informacjami, przedsiębiorcy ci zmówili się w sprawie cen samochodów, dzieląc między sobą rynek. Takie działania miały bezpośredni wpływ na konsumentów, którzy przez to stracili możliwość zakupu pojazdów KIA w konkurencyjnych cenach.
Urząd szczegółowo wyjaśnił mechanizm zmowy. Importer, Kia Polska, przekazywał dystrybutorom cenniki oraz informował o maksymalnych rabatach, jakie mogą być udzielane. Dealerzy, akceptując te ustalenia, odmawiali potencjalnym klientom przedstawienia oferty konkurencyjnej, ograniczając tym samym wolny wybór i możliwość negocjacji cen.
Rekordowe kary dla KIA Polska i jej dealerów
W wyniku prowadzonego postępowania, Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu łącznych kar w wysokości ponad 405 mln zł na KIA Polska oraz jej dealerów. Największą, ponad 331 mln zł karę, otrzymała spółka Kia Polska. Dodatkowo, kary otrzymało pięć osób fizycznych, zajmujących kierownicze stanowiska w czterech spółkach: Kia Polska (dwie osoby), Wrobud, Landcar oraz Marvel.
– Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka Kia Polska zawarła zmowę cenową i podzieliła rynek razem z dealerami jej samochodów. Zgodnie z założeniami porozumienia nabywcy samochodów marki KIA przez co najmniej osiem lat, od 2013 do 2021 r., mogli kupić pojazd jedynie od odgórnie wyznaczonego sprzedawcy, bez możliwości otrzymania tańszej oferty od innego dealera. W konsekwencji mogli płacić za pojazdy więcej, aniżeli w warunkach uczciwej konkurencji – powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kia Polska nie zgadza się z zarzutami i ustaleniami
– Kia Polska nie zgadza się z zarzutami i ustaleniami dokonanymi przez Prezesa UOKiK i zamierza bronić się z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków prawnych – przekazała portalowi strefabiznesu.pl Monika Krzesak z KIA Polska.
Jednocześnie podkreśliła, że firma „powstrzymuje się od dalszego komentowania tej sprawy do momentu prawomocnego jej zakończenia".
– Zapewniamy naszych Klientów oraz Partnerów Biznesowych, że decyzja nie wpłynie na naszą codzienną działalność i że w dalszym ciągu będziemy świadczyć wobec nich wysoki poziom usług – dodała.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: PAP, UOKiK
