Skargi klientów na Glovo i Uber Eats. UOKiK sprawdza aplikacje do zamawiania jedzenia

OPRAC.:
Magdalena Walczak-Grudzka
Magdalena Walczak-Grudzka
Glovo i Uber Eats pod lupą UOKiK-u. Prezes UOKiK w postępowaniach sprawdzi zasady, na jakich działają aplikacje do zamawiania jedzenia firm Glovo oraz Uber Eats. Urząd informuje, że napływają skargi od klientów. Postępowanie może zakończyć się nałożeniem kary do 10 procent obrotu. Na co najczęściej skarżą się klienci Glovo i Uber Eats?

Smaki Kujaw i Pomorza sezon 3 odcinek 24

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny w postępowaniach sprawdzi zasady, na jakich działają aplikacje do zamawiania jedzenia firm Glovo oraz Uber Eats. Ze skarg wynika m.in., że przedsiębiorcy mają problemy z rozliczaniem zamówień - konsumenci nie dostają niezwłocznie zwrotu nadpłaty czy pieniędzy za niezrealizowane zamówienie.

To Cię może też zainteresować

Do UOKiK docierały skargi konsumentów na nieprawidłowości przy zamawianiu jedzenia i produktów spożywczych za pomocą popularnych aplikacji. Konsumenci wskazywali, że np. płacili za zamówienie wyższą cenę niż ta, o której byli informowani przed złożeniem zamówienia. Skargi dotyczyły także rozliczania się przedsiębiorców za niezrealizowane zamówienie.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów wobec Glovo oraz postępowanie wyjaśniające wobec spółki Uber Eats.

Zgłoszenia konsumentów dotyczą np. nieprawidłowości w informowaniu o cenie, na podstawie której konsumenci podejmują decyzję o zakupie. Nie może być mowy o wprowadzaniu w błąd – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Zarzuty wobec Glovo

:
Zarzuty prezesa UOKiK wobec Glovo obejmują:

  • Obciążanie wyższą opłatą, mimo informacji o naliczeniu rabatu.
  • Brak informacji o zmianie zamówienia.
  • Brak zwrotu pieniędzy za niedostarczone produkty.

Konsumenci skarżyli się do UOKiK, że chcieli wykorzystać rabat, jednak Glovo pobrało wyższą cenę, a konsument dowiadywał się o tym już po pobraniu płatności. Ze skarg wynika, że gdy brakowało jakichś produktów spożywczych, które konsument zamówił z dostawą do domu, to zamówienie było zmieniane bez konsultacji - klienci nie byli o tym informowani. Konsumenci skarżyli się też na to, że nie odzyskują pieniędzy od Glovo gdy podwójnie zapłacili za zamówienie, gdy nie zostało ono zrealizowane lub było anulowane, albo gdy kwota na paragonie była niższa niż pobrana przy składaniu zamówienia (np. gdy nie dostarczono wszystkich produktów spożywczych, bo nie było ich w sklepie). Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca powinien niezwłocznie rozliczyć się z konsumentem.

Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu.

Zarzuty wobec Uber Eats

Zarzuty prezesa UOKiK wobec Uber Eats obejmują:

  • Brak informacji o dodatkowej opłacie.
  • Brak zwrotu pieniędzy za niedostarczone produkty.
  • Nieuwzględnianie rabatu, mimo iż jest on naliczany.
  • Trudności w procedurze reklamacyjnej, utrudniony kontakt z przedsiębiorcą.

Konsumenci w skargach do UOKiK dotyczących Uber Eats wskazywali, że na etapie wyboru jedzenia nie wiedzieli o dodatkowej opłacie – pojawiała się ona dopiero w momencie opłacania zamówienia. Problemem jest też brak zwrotu pieniędzy za niezrealizowane lub anulowane zamówienie, nieuwzględnianie rabatu mimo, że na etapie składania zamówienia jest on przyznany. Skargi dotyczą także trudności w procedurze reklamacyjnej – konsumenci podnoszą, że ich pisma pozostają bez odpowiedzi, a kontakt z przedsiębiorcą jest utrudniony.

W toku postępowania wyjaśniającego Prezes UOKiK sprawdzi, czy są potwierdzą się sytuacje opisywane przez konsumentów. Kolejnym krokiem może być postawienie zarzutów naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Sankcja za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów może wynieść do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy za każdą ze stwierdzonych praktyk.

Więcej informacji o postępowaniu UOKiK w sprawie Glovo i Uber Eats na stronie UOKiK - KLIKNIJ TUTAJ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Skargi klientów na Glovo i Uber Eats. UOKiK sprawdza aplikacje do zamawiania jedzenia - Gazeta Pomorska

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu