Święta na trzeźwo? Młodzi Polacy rezygnują z alkoholu

Michał Piękoś
W 2023 roku średnie spożycie alkoholu na mieszkańca wyniosło 8,93 litra, co stanowi spadek w porównaniu do 9,37 litra rok wcześniej. Ostatni raz tak niskie spożycie odnotowano w 2006 roku
W 2023 roku średnie spożycie alkoholu na mieszkańca wyniosło 8,93 litra, co stanowi spadek w porównaniu do 9,37 litra rok wcześniej. Ostatni raz tak niskie spożycie odnotowano w 2006 roku Aleksy Witwicki / Polska Press
Badania pokazują, że coraz więcej Polaków decyduje się ograniczać spożycie alkoholu lub całkowicie z niego rezygnować. Trend NoLo, czyli wybieranie napojów bezalkoholowych, zyskuje popularność, szczególnie wśród młodszego pokolenia. Jak pokazują dane, tradycyjne toasty coraz częściej zastępowane są przez napoje bezalkoholowe.

Polacy zmieniają nawyki związane ze spożyciem alkoholu

Coraz więcej osób w Polsce deklaruje zmianę podejścia do alkoholu. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie fritz-koli w listopadzie 2024 roku, aż 40% respondentów ograniczyło spożycie alkoholu, a 10% całkowicie z niego zrezygnowało. Co ciekawe, grupa osób, która nigdy wcześniej nie spożywała alkoholu, wyniosła 16%.

Jednocześnie 36% badanych przyznaje, że ich poziom spożycia alkoholu pozostaje na niezmienionym poziomie. Badanie przeprowadzone na reprezentatywnej próbie ponad tysiąca dorosłych Polaków potwierdza, że preferencje Polaków stopniowo się zmieniają, a alkohol traci swoją dominującą pozycję podczas spotkań towarzyskich i świąt.

Młodsze pokolenia prowadzą w ograniczaniu alkoholu

Najbardziej zauważalne zmiany w podejściu do alkoholu dotyczą młodszego pokolenia. W grupie wiekowej do 24 lat aż 40,3% badanych deklaruje, że ogranicza spożycie alkoholu. Wśród osób w wieku 25–34 lat odsetek ten wzrasta do 51%. W starszych grupach wiekowych zmiana jest mniej wyraźna – ograniczenie spożycia deklaruje 34,8% osób w wieku 35–54 lata i 35,9% respondentów powyżej 55. roku życia.

Grupa docelowa fritz-koli, czyli osoby młode i świadome swoich wyborów, szczególnie interesuje się jakością, smakiem i wartościami, jakie oferują produkty. To właśnie wśród osób do 24. roku życia napoje typu kola oraz inne napoje gazowane cieszą się największą popularnością jako alternatywa dla alkoholu. W tej grupie 19,3% respondentów wybiera napoje gazowane, w tym 14,5% sięga po napoje typu kola, a 4,8% po inne gazowane warianty.

Co wybierają Polacy zamiast alkoholu?

Polacy, rezygnując z alkoholu, najczęściej sięgają po kawę, wodę butelkowaną oraz herbatę. Popularność tych napojów wynika z ich dostępności oraz walorów smakowych. Mniej popularne alternatywy to soki i nektary. Napoje gazowane wybiera około 10% respondentów, z czego 7% preferuje napoje typu kola.

W badaniu respondenci wskazywali również na kryteria, jakimi kierują się przy wyborze napojów. Najważniejszy czynnik to smak, który liczy się dla 47% badanych. Około 30% zwraca uwagę na skład napoju, a 28% bierze pod uwagę stosunek ceny do objętości. Zawartość alkoholu w napoju jest istotna jedynie dla 6% respondentów.

Trend NoLo w Polsce – dane i prognozy

Spadające spożycie alkoholu znajduje potwierdzenie również w statystykach Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom. W 2023 roku średnie spożycie alkoholu na mieszkańca wyniosło 8,93 litra, co stanowi spadek w porównaniu do 9,37 litra rok wcześniej. Ostatni raz tak niskie spożycie odnotowano w 2006 roku.

Zmiana trendów w konsumpcji alkoholu to szansa na rozwój rynku napojów bezalkoholowych. Być może w niedalekiej przyszłości toasty w polskich domach coraz częściej będą wznoszone butelkami napojów typu kola lub innymi bezalkoholowymi alternatywami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zdrowie

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu