Taka ilość biopaliwa w obiegu to wydarzenie bezprecedensowe. Jakie korzyści dla środowiska, według Pana, przynosi wprowadzenie HVO100 do europejskiej sieci transportu drogowego przez PostNL i Spring?
Thijs Boel: Zakup 4 milionów litrów HVO100 pozwala na 90% redukcję emisji w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym w całym cyklu życia diesla. Oznacza to redukcję CO2 o 12 kiloton. Najbardziej ekscytującym aspektem jest to, że ta metoda została sprawdzona rynkowo i można ją poddawać audytowi, co umożliwia każdemu natychmiastowe zmniejszenie własnej emisji CO2.
Jakie są główne cele środowiskowe, społeczne i korporacyjne PostNL w kontekście wprowadzania biopaliw do własnej działalności?
Jesteśmy świadomi naszego wpływu na środowisko i od lat pracujemy nad jego zmniejszeniem integrując cele ekologiczne z naszą strategią korporacyjną. Naszym dążeniem jest redukcja 90% bezpośrednich i pośrednich emisji CO2 (zakres 1 i 2) oraz 45% naszych (zakres 1, 2 i 3) do 2030 roku. W przypadku pozostałego dwutlenku węgla wypuszczanego do atmosfery, głównie z zakresu 3., przewidujemy osiągnięcie zerowego poziomu netto, zgodnie ze standardami SBTi, czyli do 2040 r. W efekcie pozostanie nam maksymalnie 10% emisji CO2.
Nasze zobowiązanie, aby 100% naszej międzynarodowej sieci drogowej było zasilane paliwem HVO100, niezależnie od tego, czy znajduje się ono w zbiorniku paliwa, czy poza nim, gwarantuje, że podążamy właściwą drogą i podejmujemy natychmiastowe działania.
Według Pana oceny, w jaki sposób inicjatywa biopaliwowa wpływa na reputację i zaangażowanie społeczne firm takich jak PostNL i Spring w kontekście zrównoważonego rozwoju?
Nasze działania pokazuje klientom i konsumentom, że jesteśmy świadomi obowiązku, jakim jest opracowanie bardziej zrównoważonego modelu biznesowego i łańcucha wartości. Inicjatywa ta wspiera jeden z czterech głównych Celów Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych (SDG), a konkretnie SDG 13 - Działania na rzecz klimatu. Nasze zaangażowanie jest trwałe, zapewniając naszych interesariuszy i branżę o nieprzerwanych inwestycjach w zrównoważony rozwój.
Jakie są główne wyzwania związane z wprowadzeniem biopaliw do międzynarodowego, długodystansowego transportu drogowego w Europie? Szczególnie w zakresie infrastruktury i dostępności paliwa.
Dostępność biopaliw różni się w zależności od kraju, ale w ciągu ostatnich 2-3 lat zaobserwowaliśmy dynamiczny wzrost inwestycji w zakłady produkcyjne i ich integrację z istniejącymi pompami paliwowymi. Obecnie większość naszych tras w Europie nie zapewnia bezpośrednich opcji tankowania HVO100. Dlatego też szukaliśmy i opracowaliśmy komplementarne rozwiązanie, aby zapewnić skuteczne skalowanie i stymulować popyt na HVO100 na całym kontynencie.
Decydując się na taką inicjatywę, mają Państwo pewnie określone oczekiwania. Jakich efektów wprowadzenia HVO100 do europejskiej sieci transportu drogowego, pod względem redukcji emisji CO2 i innych szkodliwych substancji, spodziewa się firma?
Obecnie trudno jest przewidzieć oczekiwany wpływ planu na cały europejski transport drogowy. Według Europejskiej Agencji Środowiska w 2022 roku był on odpowiedzialny za około 800 milionów ton CO2. Jeśli cała branża przeszłaby na biopaliwo HVO100 redukcja mogłaby osiągnąć nawet 720 milionów ton CO2. Takie ograniczenie odpowiada rocznemu zużyciu energii przez 144 miliony gospodarstw domowych. Aby naturalnie pochłonąć taką samą ilość CO2, potrzebowalibyśmy 28,8 miliarda drzew. To las wielkości Japonii!
W jaki sposób PostNL i Spring planują zachęcić inne firmy do podjęcia podobnych działań na rzecz zrównoważonej logistyki?
Przede wszystkim poprzez aktywne dzielenie się naszą historią z interesariuszami i za pośrednictwem mediów. Jak najszybsze przejście do bardziej zrównoważonego transportu w całym sektorze jest w końcu w jak najlepszym interesie naszej planety.
Czy istnieją plany rozwoju inicjatyw związanych z biopaliwami, takie jak zwiększenie skali wykorzystania biopaliw w transporcie międzynarodowym lub poszukiwanie innych alternatywnych źródeł energii?
Aktualnie koncentrujemy się na biopaliwach, takich jak HVO100, które są najlepszym rozwiązaniem dla naszej branży na nadchodzące lata, aby w jak największym stopniu wycofać się z paliw kopalnych. W miarę możliwości powinniśmy równolegle inwestować w alternatywy elektryczne i wodorowe. Jednak ponieważ nie są one obecnie gotowe do wdrożenia na szeroką skalę, biopaliwa służą jako skuteczne rozwiązanie przejściowe. Jeśli chodzi o ruch lotniczy, zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) wydaje się być najlepszym rozwiązaniem. W związku z tym, poszukujemy obecnie partnerstw w ramach naszego łańcucha dostaw, aby promować większy zakup SAF.
Jeśli weźmiemy pod uwagę różne krajowe przepisy i normy dotyczące paliw, jakie według Pana są główne wyzwania technologiczne i logistyczne związane z wprowadzeniem HVO100 do europejskiej sieci transportu drogowego?
Pomimo powszechnej opinii, wyzwania mogą być mniejsze niż się spodziewano. Wszyscy producenci biopaliw są zobowiązani do posiadania numeru rejestracyjnego ISCC w celu wykazania zgodności z unijnymi przepisami RED. Co więcej, HVO100 jest kompatybilne z niemal wszystkimi nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi. Ważne jest, aby zrozumieć, że nie jest to zbyt skomplikowany proces i ma on potencjał do szybkiego zwiększenia skali.
Jakie są plany rozwoju strategii ESG w firmach PostNL i Spring?
Rozmawialiśmy już nieco o środowisku. Odpowiadając na nasze plany w kontekście społeczności (S), w 2024 r. skoncentrujemy się na trzech kluczowych obszarach. Pierwszy z nich ma na celu "przyciąganie, rozwój i zatrzymywanie pracowników" i będzie wiązał się z dalszym wzmacnianiem zaangażowania naszej kadry. Chcemy sprawić, że nasi pracownicy poczują się jeszcze bardziej zmotywowani i zaangażowani w kluczowe role w PostNL, z planem zwiększenia zaangażowania pracowników z 64% na 67% w 2024 r. Dbamy również o obszar "zdrowia, bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia", w którym chcemy utrzymać bezpieczne i inspirujące środowisko pracy oraz dążyć do obniżenia wskaźnika absencji z 7,7% w 2023 r. do 7,0% w 2024 r. Trzecim celem jest "różnorodność, równość i integracja" i będziemy nadal promować różnorodność i integrację w całej firmie oraz poza nią.
Jeśli mowa o zarządzaniu (G), przewidujemy, że biopaliwa nadal będą częścią naszej długoterminowej strategii zrównoważonego rozwoju, biorąc pod uwagę globalną działalność. Będziemy jednak dążyć do przyjęcia bardziej zrównoważonych alternatyw tam, gdzie to tylko możliwe. Nasze ciągłe zaangażowanie podkreśla nieprzerwane inwestycje w zrównoważony rozwój, zapewniając wszystkich interesariuszy i branżę o naszym długoterminowym zobowiązaniu.