W sklepach coraz drożej. Za te produkty płacimy najwięcej
Według najnowszego raportu pt. „Indeks cen w sklepach detalicznych”, autorstwa UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito, w listopadzie br. ceny w sklepach detalicznych urosły średnio o 5,5 proc. rdr.
– Listopadowy wzrost cen, choć wyższy niż poprzednie, został złagodzony przez działania promocyjne sieci handlowych i intensywną konkurencję cenową między dyskontami. Niemniej te czynniki miały charakter sezonowy, a ich wpływ na długoterminową dynamikę cen pozostaje ograniczony – mówi dr Agnieszka Gawlik z Uniwersytetu WSB Merito.
Jak donoszą autorzy badania, z szybkiego szacunku wynika, że w pierwszych 9 dniach grudnia br. wzrost cen rdr. wyniósł 5,4 proc. Był więc taki sam, jak w październiku br. – Wygląda zatem na to, że sieci handlowe delikatnie wyhamowały ze wzrostami cen. Nie zamierzają zniechęcać Polaków do ograniczania świątecznych zakupów – przekonują autorzy analizy.
W listopadzie br. na 17 monitorowanych kategorii wszystkie zdrożały rdr. – We wzrostowym trendzie cen jesteśmy już od dłuższego czasu. Zatem ta tendencja w każdym segmencie nie powinna dziwić. Oczywiście podwyżki w niektórych kategoriach, sezonowo czy pod wpływem pewnych czynników, będą na krótko wyhamowywać – uważa dr Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito.
Na pierwszej pozycji w rankingu drożyzny po raz kolejny znalazły się warzywa ze średnim wzrostem o 16,6 proc. rdr. Na drugim miejscu są art. tłuszczowe (masło, margaryna, olej itd.) ze średnią podwyżką o 10,4 proc. rdr. W pierwszej trójce są jeszcze słodycze i desery ze wzrostem o 10,2 proc. rdr. Czwartą pozycję w listopadowym rankingu ma nabiał, który podrożał średnio o 8,1 proc. rdr. TOP5 najbardziej drożejących kategorii zamykają owoce ze średnim wzrostem rdr. o 7,4 proc.
Z kolei najmniej ze wszystkich kategorii zdrożały karmy dla zwierząt, (0,2 proc. rdr.). Na przedostatniej pozycji są produkty sypkie (cukier, mąka, sól itd.) ze wzrostem o 0,4 proc. rdr. Trzecia od końca jest chemia gospodarcza ze średnim wzrostem rdr. o 0,6 proc.
