Spis treści
UPC Polska w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie” w okresie od lutego 2019 roku do kwietnia 2020 roku podwyższała abonament osobom z umowami na czas nieoznaczony. Klienci otrzymywali wtedy od spółki informacje, z których wynikało, że uzyskają dostęp do szybszego Internetu lub większej liczby kanałów telewizyjnych (także programów premium). Wiązało się to jednak z wprowadzeniem opłaty w wysokości od 4 do 8 zł w zależności od posiadanego dotychczas pakietu.
- Abonenci mogli całkowicie wypowiedzieć umowę ze spółką, zgłosić rezygnację z tych zmian przed ich wprowadzeniem lub korzystać z oferty, przy czym mieli w dalszym ciągu możliwość przez 6 miesięcy zrezygnować z niej i otrzymać zwrot różnicy w abonamencie. Wszystkie te opcje oznaczały jednak, że to na konsumentów zostanie przerzucony ciężar braku wyrażenia zgody na nowe usługi, których nie zamawiali. W umowach zawieranych z konsumentami takie działanie jest prawnie zakazane - czytamy w komunikacie.
UOKiK stawia zarzuty spółce UPC Polska
Zdaniem prezesa UOKIK Tomasza Chróstnego program „Więcej korzyści dla Ciebie” zakładał świadczenie usług o parametrach odbiegających od tych, zamawianych wcześniej przez klientów. Były to produkty nowe, a przedsiębiorca nie uzyskał wcześniej zgody lub wyraźnego oświadczenia woli konsumentów w zakresie ich uruchomienia, a także naliczania za to opłat.
- Niedopuszczalne jest pobieranie opłat za niezamówione produkty i usługi. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek świadczeń, odpłatne dodanie ich do wcześniej zawartej umowy, musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą konsumentów, a brak odpowiedzi takiej zgody nie stanowi. Spółka UPC Polska narzuciła swoim klientom kształt produktów i ich wyższą cenę, po czym zobligowała ich do podjęcia działań w celu zablokowania zmian, o które nie wnioskowali - mówi Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
Kara dla UPC
UOKIK podkreślił w komunikacie, że spółki nie usprawiedliwia fakt, że umożliwiła klientom bezpłatne wycofanie się z nowych usług w okresie 6 miesięcy od jej uruchomienia.
- Przedsiębiorca nie powinien jednostronnie zmieniać zakresu świadczonych usług lub uruchamiać nowych, a następnie wymagać od konsumentów opłacania wyższego abonamentu za niezamówione produkty lub wycofania się z nowych warunków. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta (art. 5), spełnienie przez przedsiębiorcę świadczenia niezamówionego przez konsumenta, takie jak to zaproponowane przez UPC, następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań. - wyjaśnia urząd.
Jeśli zarzuty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta zostaną potwierdzone, UPC Polska grozi kara w wysokości nawet 10 proc. obrotu.
UPC Polska jest dostawcą szerokopasmowego Internetu, telefonii i telewizji dla klientów indywidualnych oraz biznesowych. Według najnowszych danych z usług spółki korzysta około 1,6 mln klientów w naszym kraju. Od kwietnia ub. roku firma należy do Grupy P4, czyli operatora sieci Play.
Przeczytaj także:Operatorzy wyłączą popularną sieć. Dla wielu Polaków to duży problem
