W grudniu 2022 zakupy były droższe o 40 zł niż rok temu. Za które produkty zapłacimy teraz najwięcej?

Leszek Rudziński
Opracowanie:
Średnia cena koszyka zakupowego była o 18 proc. wyższa w grudniu 2022 r. niż przed rokiem.
Średnia cena koszyka zakupowego była o 18 proc. wyższa w grudniu 2022 r. niż przed rokiem. Jakub Steinborn
Średnia cena koszyka zakupowego w grudniu 2022 r. wyniosła 268,49 zł i była o 40 złotych (18 proc.) wyższa niż przed rokiem – wynika z danych ASM Sales Force Agency. Najbardziej podrożały produkty tłuszczowe (prawie o 70 proc.), a najmniej napoje (7,3 proc.).

Spis treści

Koszyk zakupowy 18 proc. w górę

Z danych ASM Sales Force Agency przekazanych PAP wynika, że średnia cena koszyka zakupowego była o 18 proc. (40 złotych) wyższa w grudniu 2022 r. niż przed rokiem.

W 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w grudniu ubiegłego roku były wyższe niż w listopadzie, a spadki cen odnotowano w sklepach Netto (o 2,89 proc.), Kaufland (o 2,70 proc.) oraz Intermarche (o 2,45 proc.).

Średnia cena koszyka zakupowego w grudniu 2022 r. wyniosła 268,49 zł. To wzrost o 0,91 zł, czyli 0,34 proc. w porównaniu do listopada.

Z raportu wynika, że największą podwyżkę – na poziomie 3,01 proc. – odnotowano w sieci Lidl.

Produkty tłuszczowe prawie 70 proc. droższe

Zgodnie z zestawieniem cen ASM Sales Force Agency, w grudniu 2022 r. względem 2021 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów:

  • chemia domowa i kosmetyki,
  • produkty tłuszczowe,
  • mięso, wędliny i ryby,
  • produkty sypkie,
  • napoje,
  • dodatki,
  • nabiał,
  • używki i piwo,
  • mrożonki
  • oraz słodycze.

Najwyższy wzrost w skali roku – o 68,44 proc. - odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych.

Produkty z kategorii dodatków podrożały o 26,36 proc., nabiał o 26 proc., używki i piwa o 24,67 proc. i o 22,97 proc. produkty sypkie.

Dodano, iż najmniejszy wzrost cen stwierdzono w kategorii napojów na poziomie 7,29 proc.

W której sieci sklepów ceny wzrosły najbardziej rok do roku?

Jak wynika z badania, w ujęciu rocznym zaobserwowano wzrost cen we wszystkich 10 analizowanych sieciach, jako przykład podając kanał e-grocery (20,52 proc.), Auchan (18,73 proc.) i Makro Cash & Carry (18,72 proc.).

Zgodnie z raportem, największy wzrost cen koszyka w ujęciu rocznym odnotowano w sieci Carrefour – średnio o 47,69 zł, czyli o 21,29 proc.

Która sieć była najdroższa, a gdzie płaciliśmy najmniej?

W badaniu oceniono, że najtańszą siecią w grudniu 2022 r. był Auchan, gdzie średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 232,28 zł, co oznacza wzrost o 0,79 zł, czyli 0,34 proc. w ujęciu miesięcznym.

Oszacowano, że różnica pomiędzy zajmującym drugie miejsce Lidlem wyniosła 14,59 zł, a pomiędzy Kauflandem, będącym na trzecim miejscu - 28,13 zł.

Najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,88 zł, czyli o 36 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan – wskazała agencja.

Ponadto sieć Auchan, oferowała najniższą wartość koszyka zakupowego w całym 2022 r., a jego średnia wartość wyniosła 216,47 zł.

W 2022 r. spośród sklepów tradycyjnych najdroższa była sieć POLOmarket z koszykiem na poziomie 263,64 zł, a najwyższe średnie ceny o wartości 282,85 zł oferował kanał e-grocery.

Mniejsza różnica między koszykiem najtańszym i najdroższym

Za koszyk złożony z produktów najtańszych można było zapłacić 213,70 zł (więcej o 6,56 zł niż w listopadzie), a za koszyk produktów najdroższych 306,54 zł, czyli mniej o 35,75 zł niż w listopadzie – przekazała ASM Sales Force Agency. Zauważono, iż różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w grudniu 2022 r. wyniosła 92,84 zł i jest o 42,31 zł niższa niż w listopadzie.

„Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w grudniu 2022 r. była wyższa o 20,23 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2022 r. droższy o 8,13 proc. niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 18 proc. z 227,56 zł w grudniu 2021 r. do 268,49 zł w grudniu 2022 r.” – poinformowała agencja.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu