Black Friday jest z nami od kilku lat. Wszystko zaczęło się w USA, ale od jakiegoś czasu dużo o nim słychać także w Polsce. To dzień, w którym oficjalnie rozpoczyna się przedświąteczny sezon zakupowy. Tegoroczny Black Friday wypada 27 listopada, ale w tym roku sprzedawcy poszli krok dalej - ogłaszając Black Week, czyli cały tydzień zniżek.
- Nie jest tajemnicą, że wraz z rosnącą popularnością idei Black Friday, z roku na rok rywalizacja sklepów podczas specjalnych akcji promocyjnych jest coraz bardziej zacięta. W tym roku, również ze względu na okoliczności, spodziewamy się dużych promocji- tłumaczy w rozmowie z AIP Marcin Gruszka, Allegro.
Jak wynika z badania Allegro i SW Research, większość respondentów uważa, że dzięki Black Friday można kupić produkty po niższych cenach niż zwykle. Ponad 30 proc. ankietowanych uważa, że ceny są niższe we wszystkich sklepach, a 45 proc. twierdzi, że ceny są niższe tylko w niektórych sklepach, w innych pozostają na tym samym poziomie.
Kobiety spodziewają się najlepszych obniżek z okazji Black Friday w kategoriach produktowych obejmujących modę. Z kolei mężczyźni najbardziej liczą na atrakcyjne oferty na sprzęty AGD / RTV oraz elektronikę.
Jednocześnie ekspert zwraca uwagę, że przede wszystkim trzeba pamiętać, że wydając… nigdy nie oszczędzamy. Dlatego podczas zakupowego szaleństwa warto na chwilę zwolnić, wziąć 3 oddechy zanim kliknie się “kup”.
- W pierwszej kolejności trzeba patrzeć na cenę, którą mimo wszystko trzeba zapłacić. Dlatego też należy wcześniej przeszukać oferty kilku sklepów i porównać ceny, żeby nie dać się “złapać” na pozorną obniżkę- wylicza Gruszka. - Dodatkowo należy spojrzeć na warunki i cenę dostawy oraz ewentualnego zwrotu- dodaje.
Respondenci, którzy chcą robić zakupy podczas Black Week, zamierzają przeznaczyć na ten cel średnio 1266 zł. Jak wynika z badania, 40 proc. respondentów przyznało, że w przeszłości nie udało im się kupić wszystkiego z zaplanowanej listy zakupów podczas Black Friday. - Specjalne akcje promocyjne nie zwalniają sprzedawców z obowiązujących praw. Klientom tak samo przysługują prawa zwrotów czy reklamacji- podsumowuje ekspert.
- Co roku najwięcej kontrowersji budzą ceny i fakt, czy proponowane obniżki są prawdziwe czy pozorne. Jak pokazały nasze tegoroczne badania*, aż 30 proc. respondentów na pytanie “czy uważasz, że sklepy specjalnie zawyżają ceny przed Black Friday” odpowiedziało “tak”*. Właśnie dlatego warto korzystać ze sprawdzonych platform, którym ufamy i dokonywaliśmy na nich wcześniej zakupów- dodaje Gruszka.
Jednocześnie ekspert podpowiada jak nie dać się oszukać podczas wyprzedaży. Jak tłumaczy, na pewno nie warto ryzykować i wybierać ofert sprzedawców, na temat których pojawiają się negatywne opinie. Nawet jeśli bardzo kuszą niską ceną. - Jeśli nie znamy dobrze produktu, którym jesteśmy zainteresowani, warto zrobić chociaż mały research. Sprawdzić, czy np. nie jest to model sprzed kilku lat. Należy również pamiętać, że w okresie wzmożonej liczby newsletterów z ofertami oraz wszelkich innych form reklam, które docierają na naszą skrzynkę mailową, warto sprawdzić, czy wiadomość pochodzi od wiarygodnego nadawcy, zanim klikniemy w ofertę, a tym bardziej dokonamy zakupu i podamy jakiekolwiek dane- wylicza.
Uwaga na fałszywe sklepy!
Niestety, im popularniejszy staje się handel w sieci, tym bardziej kreatywni stają się nieuczciwi sprzedawcy i cyberprzestępcy. Na co uważać? Jak wskazują eksperci CSIRT NASK, poważnym problemem stały się fałszywe sklepy internetowe. Wielu z Was zada sobie teraz pytanie, jak rozpoznać fałszywy sklep?
Specjaliści CSIRT NASK radzą, aby zwrócić uwagę na:
- ofertę sklepu – jeśli sklep oferuje swoim klientom maszyny budowlane, obuwie, bieliznę i terakotę - to znak, że coś jest nie tak. Taki rozrzut oferowanego asortymentu powinien wzbudzić nasze wątpliwości,
- wygląd strony internetowej - zwracajcie uwagę, czy treść na stronie jest pisana poprawną polszczyzna, czy nie ma błędów ortograficznych, gramatycznych, językowych. Jeśli macie wrażenie, że ktoś tworzył tę stronę w pośpiechu, dajcie sobie spokój z zakupami na niej,
- wszystkie niezbędne elementy e-sklepów - regulamin, sposób dostarczenia przesyłki, sposób płatności czy zwrotu towarów. Bądźcie wyczuleni na wszelkie niespójności pomiędzy tymi informacjami.
- wiarygodność firmy – warto sprawdzić, czy firma podana na stronie jako właściciel sklepu istnieje w KRS oraz czy jej dane teleadresowe są prawdziwe.
Sprawdź, czy podane są dane firmy - nazwa, adres oraz NIP i REGON. Dodatkowo łatwo dostępne powinny być wszelkie dane kontaktowe, czy dane znajdują się w CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Nie zaszkodzi też bezpośrednio skontaktować się ze sprzedawcą i osobiście rozwiać wszystkie wątpliwości.
