Co zamiast jednorazowych opakowań?
Zgodnie z najnowszymi przepisami wprowadzonymi przez UE w lipcu br. restauracje są zobowiązane do zapewniania alternatyw dla jednorazowych opakowań. Regulacje te obejmują także przedsiębiorstwa będące częścią łańcucha dostaw. Obecnie, restauratorzy często podchodzą do takich zmian z rezerwą, traktując je jako przykry obowiązek.
Zdaniem ekspertów wartość globalnego rynku zrównoważonych opakowań żywności wzrośnie z 196 mld dolarów w 2021 roku do ponad 280 mld w 2026 roku. Dlatego nie powinien dziwić fakt, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej ekologicznych alternatyw. Jedną z nich są wielorazowe opakowania na wynos, które klienci mogą wypożyczać i zwracać w określonych punktach. W Europie takie rozwiązanie jest szczególnie popularne np. na terenie dużych imprez sportowych i campusów uniwersyteckich.

– Już ponad 20 europejskich uniwersytetów przeszło na wielorazowe pojemniki z dużym powodzeniem. Uczelnie są idealnym miejscem, ponieważ zarówno studenci, jak i profesorzy pojawiają się tam regularnie i mogą bez problemu zwracać wypożyczone pojemniki. Na tym rozwiązaniu mogą skorzystać też tradycyjne restauracje. Wdrażając to rozwiązanie, lokal dołącza do sieci partnerów, dzięki czemu zwiększa szansę na to, że gdy ktoś odwiedzi go, by zwrócić pojemnik, przy okazji zapozna się też z jego ofertą – komentuje Bogdan Dzudzewicz, CEO Vytal Polska.
Za opakowanie jednorazowe klient musi dopłacić dziś zwykle 1-2 zł. Wielorazowe alternatywy znoszą ten koszt, eliminując opłaty związane m.in. z segregacją, utylizacją i wywozem śmieci. Tego typu działania pomagają również rozwiązać problem odpadów, które trudno poddać recyklingowi – jak choćby papierowe pudełka zabrudzone tłuszczem, które, podobnie jak 30 proc. opakowań z tworzyw sztucznych, nie nadają się do ponownego przetworzenia.
O dodatkowy aspekt ekologiczny zadbać można również na ostatniej mili. Ponad 70 proc. konsumentów jest bowiem skłonnych zapłacić więcej za zrównoważoną dostawę. Na tym założeniu bazuje m.in. trend q-commerce realizowany za pośrednictwem pojazdów elektrycznych, który poza odpowiadaniem na potrzeby klientów dot. czasu dostarczenia posiłków, ma swój wkład w zieloną transformację miast.
Jednocześnie, warto także zwrócić uwagę na fakt, że aż 80 proc. klientów obwinia o źle zrealizowaną dostawę restaurację, niezależnie od tego, kto w rzeczywistości za nią odpowiada. Dlatego też ekologia nie jest jedynym aspektem, na którym powinni się skupić restauratorzy rozwijający sprzedaż z dowozem.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
