Spis treści
Stabilny wzrost mimo trudnej sytuacji gospodarczej
Rynek wynajmu długoterminowego aut w Polsce charakteryzuje się stabilnością i odpornością na zmienne warunki gospodarcze. Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP), w III kwartale 2024 roku branża odnotowała wzrost o 7,6% rok do roku.
To co wyróżnia wynajem długoterminowy na tle rynku i innych form finansowania aut w Polsce, to przede wszystkim duża stabilność i relatywnie duża odporność na czynniki zewnętrzne, także te makroekonomiczne – powiedział Piotr Wróbel, Członek Zarządu PZWLP. – Poziom sprzedaży aut w wynajmie długoterminowym w naszym kraju od wielu lat konsekwentnie rośnie, jednakże nie podlega znaczącym i gwałtownym wahaniom, zarówno na plus jak i minus, które są powodowane np. zmianami przepisów, wzrostem cen aut czy też ograniczeniami w dostępności nowych pojazdów.
Wynajem długoterminowy jest coraz popularniejszy wśród małych i średnich przedsiębiorstw oraz w sektorze publicznym. W III kwartale 2024 roku branża zakupiła 21,9 tys. nowych samochodów, co stanowiło 26,1% wszystkich aut nabytych przez firmy.

Transformacja floty w kierunku ekologii
Rosnący udział aut ekologicznych w wynajmie długoterminowym to wyraźny trend. Na koniec września 2024 roku hybrydy i samochody elektryczne stanowiły 13,8% floty, co oznacza wzrost o 3 punkty procentowe rok do roku.
Dynamika wzrostu rynku wynajmu długoterminowego w Polsce pozostaje na dobrym, wysokim poziomie – zauważył Robert Antczak, Prezes Zarządu PZWLP. – Co prawda, w tym roku tempo rozwoju jest nieco wolniejsze niż ok. półtora roku temu, kiedy notowane były wartości dwucyfrowe. Jednakże, wzrost na przestrzeni roku o 7,6% przy wielkości rynku wynajmu długoterminowego aut w Polsce szacowanej obecnie na już ponad 300 tysięcy pojazdów, to według naszej oceny wynik satysfakcjonujący. Tym bardziej, że wciąż funkcjonujemy w trudnej ogólnej sytuacji gospodarczej.

W pełni elektryczne auta stanowią już 3,2% floty w wynajmie długoterminowym, a ich udział wzrósł o 1,1 punktu procentowego w ciągu roku. Jednocześnie zmniejsza się liczba pojazdów z silnikami Diesla, które obecnie stanowią 31,8% floty – o 3,6 punktu procentowego mniej niż rok wcześniej.

Czy elektromobilność zwolni przez nowe regulacje?
Eksperci PZWLP ostrzegają przed potencjalnym zagrożeniem dla rozwoju rynku aut elektrycznych w Polsce. Plany wykluczenia firm z rządowego programu „Mój Elektryk 2.0” mogą znacząco wpłynąć na tempo rozwoju elektromobilności.
Biznes

Pominięcie tej grupy w programie dopłat to nie tylko osłabienie dynamiki rynku, ale też ryzyko niewykorzystania potencjału programu i zmarnowania przyznanych środków – ostrzega PZWLP.

Przedsiębiorstwa odpowiadają za 87% nowych rejestracji aut elektrycznych, z czego 74% przypada na wynajem długoterminowy i leasing. Eksperci podkreślają, że wsparcie dla firm jest kluczowe dla dalszego rozwoju tego sektora.

Źródło: PZWLP
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!