Wzrosły pensje w ważnej branży. Widełki nawet 14-22 tys. zł

Agnieszka Kamińska
Opracowanie:
Young team of the colleagues works sitting at the desks with a laptop and documents in a light modern office .
Young team of the colleagues works sitting at the desks with a laptop and documents in a light modern office . 123 rf
W dużych miastach, takich jak Warszawa, oferty dla dyrektorów marketingu sięgają 35 tys. zł brutto miesięcznie. Pensje proponowane pracownikom na stanowisku specjalisty ds. contentu w największych ośrodkach miejskich wynoszą do 12,5 tys. zł, natomiast kierownicy tych działów w Katowicach i Krakowie zarabiają do 17 tys. zł – dowiadujemy się z najnowszego raportu.

Spis treści

Choć dynamika rekrutacji do działów marketingu i PR była umiarkowana w ubiegłym roku, to wzrosły wynagrodzenia dla niektórych pracowników. W firmach rosło zapotrzebowanie przede wszystkim na kompetencje analityczne i cyfrowe.

Wskaźnik zatrudnienia dla wszystkich stanowisk w marketingu i reklamie wzrósł w trzecim kwartale 2024 roku do poziomu 1,04 względem pierwszego kwartału 2023 roku, podczas gdy indeks dla marketingu wyniósł 0,80, a dla PR – 0,65 - dowiadujemy się z raportu Grafton Recruitment. Te dane wskazują na niższą dynamikę rekrutacji w tych działach w ub. roku.

Generalnie w ub. roku pracodawcy szukali mniej pracowników do działów marketingu i PR niż w latach 2021 i 2022, szukali osób z konkretnymi kompetencjami

Można to również zauważyć, przeglądając oferty pracy. Ogólna liczba propozycji zatrudnienia dla specjalistów PR w przedsiębiorstwach ustabilizowała się – nie można tu mówić o spektakularnym wzroście, jaki wystąpił na przełomie 2021 i 2022 r. Prawdopodobnie więcej zadań z zakresu PR jest realizowanych w firmach przez działy marketingu. Przedsiębiorcy zlecają też zadania zewnętrznym agencjom i na większą skalę wykorzystują sztuczną inteligencję. Jednocześnie firmy szukają w większym stopniu pracowników z konkretnymi kwalifikacjami – takich, którzy potrafią skutecznie zarządzać kampaniami internetowymi oraz wdrażać innowacyjne rozwiązania marketingowe.

– Firmy potrzebują osób, które łączą kreatywność z umiejętnością wykorzystania najnowszych technologii oraz danych do projektowania skutecznych strategii marketingowych. Te kompetencje stały się kluczowe w dostosowywaniu działań komunikacyjnych i promocyjnych do dynamicznych zmian na rynku – mówi Joanna Ciężkowska, senior brand manager Grafton Recruitment.

Ile można zarobić w działach PR i marketingu? Pensje znacząco różnią się w zależności od lokalizacji i doświadczenia. Dużo mówią też o tym, jakie kompetencje są teraz dla pracodawców najcenniejsze.

W dużych miastach, takich jak Warszawa, oferty dla dyrektorów marketingu sięgają 35 tys. zł brutto miesięcznie, podczas gdy w mniejszych miastach widełki dla tego stanowiska kończą się na poziomie 28 tys. zł.

Kierownicy od social mediów, odpowiedzialni za zarządzanie obecnością marki w mediach społecznościowych, mogą liczyć na pensję od 10 tys. zł

Specjaliści SEO/SEM mogą liczyć na wynagrodzenia od 8,5 tys. do 13 tys. zł w zależności od lokalizacji, natomiast menedżerowie ds. marketingu w Warszawie do 20 tys. zł, a w Poznaniu do 16 tys. zł. Natomiast oferty dla e-commerce managerów, odpowiedzialnych za rozwój sprzedaży internetowej, mieszczą się w przedziale od 14 tys. do 22 tys. zł (przy czym najwyższe stawki odnotowano w Krakowie).

Wynagrodzenia proponowane pracownikom na stanowisku specjalisty ds. contentu w największych ośrodkach miejskich wynoszą do 12,5 tys. zł, natomiast kierownicy tych działów w Katowicach i Krakowie zarabiają do 17 tys. zł. Z kolei social media managerowie, odpowiedzialni za zarządzanie obecnością marki w mediach społecznościowych, mogą liczyć na pensję w przedziale od 10 tys. zł w Łodzi do 18 tys. zł w Krakowie.

Sektor PR, choć cechuje się niższą dynamiką zapotrzebowania na pracowników niż dwa lata temu, oferuje atrakcyjne wynagrodzenia. W 2024 roku oferty pracy dla kierownika działu PR wynosiły od 14 tys. zł w Poznaniu i Warszawie do 22 tys. zł w Krakowie. Konsultanci PR natomiast mogli liczyć na wynagrodzenia od 9 tys. zł do 16 tys. zł.

Wynagrodzenia specjalistów ds. komunikacji wzrosły o 9,6 proc., co stawia ich w czołówce najbardziej docenianych ról w PR

Analitycy Grafton Recruitment wskazują też, że średni wzrost oferowanych stawek w działach marketingu wyniósł 3,2 proc., jednak w przypadku wybranych ról te wartości były wyższe. Najwyższe oferty dotyczyły specjalistów ds. marketingu (+6,6 proc.) oraz dyrektorów marketingu (+6,4 proc.). W przypadku grafików i specjalistów SEO/SEM oferowane stawki wzrosły odpowiednio o 3,2 proc. i 3,9 proc. W przypadku e-commerce managerów wzrost wyniósł nieco mniej, bo 2,1 proc., natomiast na stanowiskach takich jak digital marketing manager czy content manager dynamika była znacznie niższa – po 0,5 proc.. Okazuje się, że oferty wynagrodzeń w działach PR rosły bardziej dynamicznie.

Konsultanci ds. PR oraz kierownicy działu PR odnotowali wzrost oferowanych stawek o 4,5 proc., co świadczy o znaczeniu kompetencji związanych z zarządzaniem zespołami i realizacją strategii komunikacyjnych. Specjaliści ds. komunikacji, będący kluczowym ogniwem w zarządzaniu wizerunkiem firmy, osiągnęli wzrost proponowanych wynagrodzeń o 9,6 proc., co stawia ich w czołówce najbardziej docenianych ról w PR – czytamy w raporcie Grafton Recruitment.

Dodajmy, że przytoczone dane dotyczą wynagrodzeń za 2024 r. oraz prognoz na początek 2025 r., zostały zebrane na podstawie rzeczywistych ofert przedstawionych kandydatom przez klientów Grafton Recruitment oraz wynagrodzeń uczestników procesów rekrutacyjnych. Przeanalizowano 499 791 unikalnych ogłoszeń o pracę.

Źródło: Grafton Recruitment

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu