Za cztery lata po naszych ulicach będzie jeździć tysiąc autobusów o napędzie elektrycznym

Zbigniew Biskupski AIP
Anatol Chomicz
Udostępnij:
Rządowy program Programu E-bus zagwarantuje producentom autobusów o napędzie elektrycznym zbyt takich pojazdów. Do 2025 roku polskie aglomeracje zakupią ich przynajmniej tysiąc sztuk. Do m.in. Warszawy, Krakowa, Inowrocławia, Jaworzna gdzie już w tej chwili jeżdżą pojazdy o napędzie elektrycznym, dołączy kilkadziesiąt innych miast.

Program E-bus zakłada wprowadzanie na polskie drogi 1000 autobusów elektrycznych do 2021 r. Sygnatariusze porozumienia już teraz zadeklarowali w swoich zgłoszeniach chęć zakupu łącznie 780 autobusów elektrycznych do 2020 roku.

Odpowiada to 16 proc. ich łącznego taboru autobusowego, który wynosi  5 tys. sztuk. To zarazem 7 proc. w odniesieniu do liczby wszystkich autobusów miejskich w Polsce (ok. 11,5 tys. sztuk). Miasta zadeklarowały także chęć rozwoju elektrycznych taksówek (Rzeszów), car-sharingu (Wrocław, Kraków, Świdnik-motocykle elektryczne) oraz elektrycznych samochodów.
Wdrożenie programu e-Bus przyczyni się do poprawy jakości życia w polskich miastach poprzez zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza, obniżenie hałasu oraz poprawę komfortu pasażerów. Program ma także istotne znaczenie gospodarcze. Oznacza rozwój w Polsce nowego rynku o długofalowym potencjale wzrostowym poprzez stymulowanie projektowania i wytwarzania polskich autobusów elektrycznych oraz budowę silnych podmiotów na wszystkich etapach łańcucha wartości w sektorze produkcji.

Elektromobilność polskich miast i wsi

Podpisane dziś w poniedziałek 20 lutego porozumienie podpisane przez Polski Fundusz Rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Energii, NCBiR, NFOŚiGW oraz samorządowców z 41 polskich miast i gmin (reprezentujących niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce) pod auspicjami Związku Miast Polskich, tworzy wspólnotę, która będzie kształtować zasady dotyczące branży elektromobilności w całej Polsce. Rozwój tego sektora jest jednym z celów zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, uchwalonej tydzień temu przez Radę Ministrów.

Czytaj też:
Ostra zima to i wyższe wydatki na utrzymanie domu lub mieszkania. Co z tym zrobić?

Strategiczny program rządowy pod nazwą Elektromobilność, nadzorowany przez Ministerstwo Energii wspólnie z Ministerstwem Rozwoju, obejmuje dwa programy flagowe:  E-bus (autobus elektryczny) oraz samochód elektryczny. Polski Fundusz Rozwoju odgrywa w nim istotną rolę kierując realizacją prac dotyczących Programu E-bus oraz wspierając cały Program Elektromobilność różnymi instrumentami finansowymi.

W ramach dotychczasowych działań w lutym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Grupa PFR) ogłosiła uruchomienie pierwszego programu dedykowanego sektorowi elektromobilności skierowanego do MSP, pod nazwą „Badania na Rynek” (dotacje do wdrożenia prac badawczo-rozwojowych), a w następnym kroku planuje uruchomienie akceleratora dedykowanego tej branży.
Rozwój elektromobilności wprowadza nowe obszary wymagające nakładów oraz kompetencji, takie jak infrastruktura ładowania i baterie. Stwarza to przestrzeń dla nowych modeli biznesowych, np. dostarczanie i operowanie infrastrukturą ładowania dla samorządów czy usługi ładowania. PFR będzie wspierał przedsięwzięcia przyśpieszające realizację programu Elektromobilność i jest zainteresowany rolą inwestora finansowego w związanych z nim przedsięwzięciach infrastrukturalnych nadających dynamikę rynkowi.
- Polski Fundusz Rozwoju działa w branżach innowacyjnych. Dlatego jesteśmy gotowi aktywnie uczestniczyć we wspieraniu rozwoju elektromobilności w Polsce. Zarówno poprzez instrumenty finansowania infrastruktury miejskiej dla samorządów, pragnących wprowadzać niskoemisyjny tabor na potrzeby transportu zbiorowego, jak i poprzez dostarczanie finansowania dla innowacyjnych firm z branży elektromobilnej – powiedział Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.

Od 31. do tysiąca

Podpisane w Ministerstwie Rozwoju porozumienie pomiędzy stroną rządową, a samorządami, poza kwestią zwiększania liczby elektrycznych autobusów na polskich drogach, obejmuje także inne obszary współpracy dotyczącej rozwoju elektromobilności w Polsce. Prowadzone wspólnie prace będą dotyczyć zaplanowania i zbudowania infrastruktury do ładowania autobusów i samochodów elektrycznych, skoordynowanego udziału w pracach badawczo–rozwojowych, czy przygotowania księgi dobrych praktyk, mającej zastosowanie przy wprowadzaniu w polskich samorządach elektrycznego transportu miejskiego i samochodowego.
Na koniec 2016 roku autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w polskich samorządach. W sumie 31 E-busów jeździ obecnie po ulicach 5 polskich miast: Warszawy, Krakowa, Inowrocławia, Jaworzna oraz Lublina.

W ramach Programu E-bus, przy współpracy z ministerstwami oraz agencjami rządowymi powstaje ekosystem, który przyczyni się do stworzenia polskiego rynku autobusów elektrycznych o wartości ok. 2,5 mld zł rocznie, dostarczającego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy. Celem jest wyprodukowanie autobusu elektrycznego składającego się w głównej mierze z polskich komponentów, dostępnego cenowo, efektywnego w eksploatacji, dojrzałego technologicznie i konkurencyjnego rynkowo. Aspiracją programu jest sprzedaż autobusów elektrycznych na poziomie ok. tysiąca sztuk rocznie, stworzenie rozpoznawalnej globalnie marki oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku.

Czytaj też:
Obietnice wyborcze wobec frankowiczów okazały się pustymi słowami. Zostaną całkiem bez wsparcia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Środki z KPO obniżą inflację - komentarz

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kierowca
Ale to kompletna glupota. Dopóki doputy mamy elektrownie węglowe mija się do z celem. Żeby wytwarzać energię dla tych autobusów trzeba spalić 2 razy więcej węgla niż ropy.
m
mmc

Przyjdzie mróz i ten wszystki e-złom stanie..

B
BUSOMAT PL
Autobusy elektryczne to bardzo dobry pomysł.
s
szofer
Prawie 100 mln zł wydało już Miasto na tzw modernizację i rozbudowę sieci tramwajowej! I jeżdżą te ciężkie i wcale nie ciche klamoty.... ! A to niedługo : program E-bus lansuje Rząd ! I co ? Znowu Toruń ma wykichane ! Jak nie urok to urok !! Myślenie tzw szarpane , czyli nie kompleksowe ma to do siebie że odbija się czkawką !
Przejdź na stronę główną Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie