Za nami rekordowy Black Friday! Sprzedaż w internecie w tym dniu wzrosła znacznie bardziej niż rok wcześniej

Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
Sklepy internetowe królowały w zakupach na Black Friday 2023. Statystyki są znacznie lepsze niż rok wcześniej.
Sklepy internetowe królowały w zakupach na Black Friday 2023. Statystyki są znacznie lepsze niż rok wcześniej. Lucyna Nenow / Polska Press
Zdecydowanie więcej Polacy kupowali w sklepach internetowych w tegoroczny Black Friday niż w pozostałe dni listopada i zdecydowanie więcej niż rok wcześniej. Jakie to były wzrosty? Ile Polacy wydali w Black Friday 2023? Sprawdzamy, jak udało się święto zakupów z Omnibusem w tle.

Spis treści

Black Friday 2023. Pierwszy po wprowadzeniu Omnibusa

Za nami Black Friday 2023. To kolejne święto zakupów, które rozciągnęło się na niemal cały listopad, ale pierwsze, gdy jednocześnie obowiązywała dyrektywa Omnibus. Jak poradzili sobie z nią przedsiębiorcy i klienci?

Dotychczas wysokość rabatów kusiła swoimi wartościami niezależnie od faktycznej kwoty rabatu. Dlatego jeszcze w 2021 roku Świąteczny Barometr Cenowy wskazywał, że ceny w ok. 800 sklepach rabaty na Black Friday były wyłącznie symboliczne. Bieżący rok pokazał już, że UOKiK na poważnie podejdzie do przestrzegania dyrektywy Omnibus i będzie nakładać kary za nierzetelne informowanie o najniższej cenie z ostatnich 30 dni. A kary mogą sięgać 2 mln zł lub 10 proc. od obrotu danego sklepu.

Efekt? W internecie pojawił się wysyp ofert oznaczonych jako „Oferty Black Friday”, niekoniecznie jako „Wyprzedaż” czy „Promocja”. W większości przypadków przedsiębiorcy oznaczali jednak cenę Omnibus, choć robili to drobnym druczkiem i dosyć neutralną czcionką. Problemem może okazać się także oznaczenie różnego rodzaju cen. UOKiK wyraźnie podkreślał już, że niedopuszczalne są określenia typu: cena referencyjna czy cena sprzed obniżki. Kto z nas nie widział w ostatnich dniach takich oznaczeń? Z czasem dowiemy się, czy będzie to powód do nałożenia kar na sklepy.

Black Friday 2023 z rekordową sprzedażą internetową

Tak naprawdę Black Friday potrwa jeszcze do końca listopada, jednak wstępne dane pozwalają już na podsumowanie święta zakupów w tym roku. O jedną z nich pokusiło się IdoSell, polska platforma sprzedażowa:

Sklepy internetowe, które korzystają z usług IdoSell podczas czarnego piątku, radziły sobie znakomicie. Z naszych pierwszych badań wynika, że ich dzienne GMV (Gross Merchandise Value) było o 30 proc. wyższe, niż średnie dzienne GMV z innych dni listopada przed Black Friday – mówi Sonia Mrzygłocka-Pyć, rzeczniczka prasowa IdoSell cytowana przez wiadomoscihandlowe.pl.

Platforma potwierdza także, że 60 proc. wszystkich zamówień dokonywanych było bezpośrednio przez sklepy internetowe. Eksperci zwracają jednak uwagę, że Black Friday to dopiero początek prawdziwych wyprzedaży, a czwarty kwartał zawsze najbardziej gorący okres dla e-commerce.

Black Friday 2023 pokazuje jednak pewien powrót do normalności. Wzrost sprzedaży internetowej o 30 proc. można oznacza rekordowy w porównaniu z 2022 rokiem. Wówczas w cały Black Week IdoSell zanotowało wzrost sprzedaży od zaledwie 6 proc., a piątek święta zakupów uplanował się dopiero na trzecim miejscu jeśli chodzi o szczyt zakupów.

Ile wydaliśmy na Black Friday 2023? Rekordowo dużo

Ostatnie dwa miesiące roku to zwykle o około 40 proc. wyższa sprzedaż niż w innych miesiącach roku. W tym okresie kupujemy przede wszystkim małe AGD i elektronikę:

_Ostatnie dwa miesiące roku mają największe znaczenie dla sprzedaży małego sprzętu AGD z 27 proc. udziałów w rocznej sprzedaży, w tym przede wszystkim ekspresów do kawy (30 proc.) oraz urządzeń do przygotowywania posiłków, jak blendery, miksery, roboty kuchenne. Spośród sprzętu elektronicznego ostatnie miesiące roku są kluczowe dla smartwatchy i opasek elektronicznych_– mówi Artur Noga-Bogomilski, ekspert z GfK – an NIQ Company cytowany przez Rzeczpospolitą.

W sam Black Friday według danych UCE Research zakupy planowało zrobić ponad 63 proc. Polaków, a przez cały ten okres zamierzamy wydać ok. 1000 zł za zakupy. Firma wskazuje, że głównymi źródłami naszego zainteresowanie będą odzież, obuwie i elektronika.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: „Wojna cenowa” sklepów. Ile sklepy na tym zarabiają?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu