Zakupy 2019. Polacy polubili wina - nawet w małych sklepach pojawiają się więc specjalne regały z winem

AIP
Statystyczny Polak wypija zaledwie cztery litry wina rocznie, podczas gdy nasi sąsiedzi Niemcy aż 38 litrów, a Czesi 16 litrów. Nadrabiamy jednak szybko dystans. Tomasz Bolt/Polska Press
Rynek wina w Polsce rośnie w tempie około 9 proc. rocznie, a jego wartość w 2018 r. sięgnęła 3,1 mld zł. W sprzedaży tej kategorii produktowej na prowadzenie wychodzą sklepy małoformatowe. Ich udział w tym rynku wynosi już 36 proc. wobec 25 proc. w 2012 r. Dużą zasługę ma w tym Faktoria Win, którą do sklepów małoformatowych wprowadziła Grupa Eurocash. W jednym ze sklepów spożywczych w Kielcach pojawił się właśnie pięciotysięczny winny regał Faktorii Win.

– Kiedy wchodziliśmy na rynek z naszym projektem, Polacy spożywali średnio około trzech litrów wina stołowego na osobę rocznie, a głównym kanałem sprzedaży tego trunku były wówczas dyskonty, hiper- i supermarkety oraz sklepy monopolowe – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash, która jesienią 2013 r. udostępniła pierwszy winny regał z logo Faktorii Win. Dziś są one dostępne już w 5 tysiącach sklepów.

– Możemy powiedzieć, że zrewolucjonizowaliśmy rynek wina w Polsce. W 2012 r. udział sklepów małoformatowych w sprzedaży wina wynosił 25 proc.. Od debiutu Faktorii Win wzrósł aż do 36 proc.. Ostatnie lata pokazują również, że sklepy tego formatu notowały najwyższą dynamikę sprzedaży wina. W latach 2016-2018 było to blisko 15 proc. rocznie, wobec nieco ponad 3 proc. wzrostu, jaki notowały dyskonty. I choć nadal statystyczny Polak wypija zaledwie cztery litry wina rocznie, podczas gdy nasi sąsiedzi Niemcy aż 38 litrów, a Czesi 16 litrów, to bardzo cieszy nas fakt, że tego typu trunki coraz częściej kupuje w sklepie małoformatowym – dodaje Jacek Owczarek.

Faktoria Win to specjalne regały z bogatym wyborem win stołowych, które właścicielom sklepów detalicznych udostępnia Grupa Eurocash. Takie winne regały można znaleźć zarówno w sklepach zrzeszonych w sieciach partnerskich i franczyzowych organizowanych przez Eurocash, takich jak Delikatesy Centrum, abc, Lewiatan, Euro Sklep czy Groszek, jak i w sklepach niezrzeszonych, a także na stacjach benzynowych czy lotniskach.

Wina na pięć okazji

Wina dostępne na regale Faktorii Win zostały podzielone na pięć okazji, w związku z którymi Polacy najchętniej kupują wino: Do posiłku, Na prezent, Na randkę, Relaks i Z przyjaciółmi. Każda obejmuje wyselekcjonowane wina różniące się od siebie smakiem, kolorem, aromatem i ceną. Asortyment Faktorii Win obejmuje obecnie około 200 pozycji w sprzedaży detalicznej.
– Nasza oferta win wpisuje się w aktualne trendy na rynku winiarskim w Polsce i zagranicą. Znaleźć w niej można między innymi popularne ostatnio wina wegańskie, bio i bezalkoholowe. Jako pierwsi na rynku testowaliśmy również sprzedaż wina w puszkach – mówi Karolina Kulinek-Łatka, dyrektor generalna Faktorii Win. Ważny element naszej oferty stanowią obecnie wina musujące, po które coraz częściej sięgają Polacy. Obserwując ten trend zdecydowaliśmy się na wydzielenie w ramach regału Faktorii Win specjalnej części poświęconej właśnie tym produktom – dodaje Kulinek-Łatka.

Oferta dla gastronomii

Faktoria Win rozwija ofertę dla branży HoReCA. Przykładem jest, dedykowany gastronomii, projekt Faktoria Win a’la carte. To wybór ponad 300 ekskluzywnych win z całego świata przeznaczonych specjalnie dla restauracji. W ramach Faktorii Win a’la carte dostępne są również wine bary i mobilne roll bary.

Ponad 60 proc. Polaków skorzysta na niższym PIT, zapowiedział 30 sierpnia w Sejmie premier Mateusz Morawiecki. Zgodnie z zapowiedziami zmiany mają obowiązywać już od 1 października 2019 r. Kliknij po prostu w ten tekst a poznasz szczegóły.

–Tworząc Faktorię Win a’la carte przeanalizowaliśmy rynek HoReCa i zdiagnozowaliśmy jak zmieniają się potrzeby konsumenckie. Opracowane w wyniku tych analiz rozwiązanie nie tylko wspiera restauratorów w skutecznej sprzedaży wina, ale pozwala im także na rozwijanie biznesu. W ramach Faktorii Win a’la carte oferujemy również wine bary i roll bary, które wpisują się w niesłabnącą modę na kluby i bary plenerowe. Biorąc pod uwagę specyfikę tych miejsc, zapewniamy profesjonalną aranżację przestrzeni i odpowiedni asortyment. Wcześniej uważnie przyglądamy się biznesowi restauratora, żeby zaproponować mu wybór ok. 10-20 optymalnych i komplementarnych pozycji produktowych. Dzięki stałemu monitorowaniu sprzedaży jesteśmy w stanie na bieżąco wprowadzać korekty asortymentu, podnosząc efektywność sprzedaży. W ramach współpracy z właścicielami takich barów, szkolimy barmanów i zapewniamy pomoc w promocji każdego obiektu – dodaje Karolina Kulinek-Łatka.

A może polubisz nas na Facebooku? Po co? Dostaniesz zawsze na swoją oś czasu zwiastun każdego naszego ciekawego materiału. Kliknij, przejdź na nasz fanpage i tam kliknij "polub". DZIĘKUJEMY!

Pomoc dla firm od 1 lutego

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
rzeszowiak

Nie lubie pic octu. Kazde wino do posilku to ocet !

Ocet akceptuje jedynie do galarety wieprzowej.

f
fifi

CIIEKAWE ILE BUTELEK ZA REKLAME ?

Dodaj ogłoszenie