Spis treści
Transformacja Orbis
Orbis, od momentu przejęcia przez AccorInvest w 2020 roku, rozpoczął intensywną transformację. Celem tych działań było umocnienie pozycji lidera w Europie oraz zwiększenie efektywności operacyjnej. Grupa AccorInvest, jako właściciel, postanowiła zmienić nazwę Orbis na Essendi, co jest częścią szerszej strategii ujednolicenia działalności na rynku europejskim.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez firmę, Essendi koncentruje się na najbardziej dochodowych aktywach w Europie, szczególnie w segmencie ekonomicznym i midscale.
Firma optymalizuje swój portfel hoteli poprzez dynamiczne zarządzanie aktywami, co obejmuje przejęcia, renowacje, sprzedaże i zamiany. Na koniec 2024 roku wartość portfela hoteli grupy Essendi została oszacowana na 7,8 miliarda euro, a przychody wzrosły do 4 miliardów euro, co stanowi wzrost o 3,1 procent w porównaniu do poprzedniego roku.
Zrównoważony rozwój i innowacje
Essendi nie tylko koncentruje się na wzroście finansowym, ale także na zrównoważonym rozwoju. Firma zobowiązała się do redukcji emisji CO2 o 50 procent do 2030 roku oraz osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. Plan ESG Essendi obejmuje również dążenie do tego, aby 100 procent hoteli w portfolio posiadało certyfikat Green Key, co jest dowodem na ich zaangażowanie w promowanie ekologicznych praktyk w branży hotelarskiej.
- Zmiana tożsamości to ukoronowanie naszej transformacji i otwarcie nowego rozdziału w historii grupy. Dzięki zaangażowaniu naszych zespołów osiągnęliśmy konkretne rezultaty: umocniliśmy naszą pozycję lidera w Europie, zoptymalizowaliśmy nasz portfel, zwiększyliśmy rentowność i ustabilizowaliśmy sytuację finansową - podkreślił cytowany w komunikacie Essendi prezes zarządu firmy Gilles Clavié.
Historia marki Orbis
Marka Orbis została założona w 1920 roku we Lwowie jako Polskie Biuro Podróży Orbis. W 1951 roku do firmy dołączyły pierwsze hotele, co zapoczątkowało rozwój marki w sektorze hotelarskim. W czasach PRL był niemal monopolistą w obsłudze turystyki zagranicznej i zarządzał siecią luksusowych hoteli. Po transformacji ustrojowej przeszedł proces prywatyzacji, związał się z grupą Accor, a od 2020 roku działał jako część AccorInvest, koncentrując się na nieruchomościach hotelowych.
Obecnie Essendi posiada 576 hoteli w 24 krajach, a w skład firmy wchodzą takie marki jak ibis, Novotel czy Mercure. Firma zatrudnia około 20 tysięcy pracowników i jest jednym z większych graczy na rynku hotelarskim w Europie.
Jak poinformowała firma, zmiana nazwy nie oznacza zerwania z dotychczasowym dorobkiem. „Stanowi kolejny krok w rozwoju, realizowany w oparciu o te same wartości, zespół i know-how wypracowane przez lata. Nowa tożsamość to część transformacji rozpoczętej w 2020 roku, której celem jest dalsze umacnianie pozycji lidera odpowiedzialnego hotelarstwa w Europie”.
